W latach 30. XX wieku Liga Popierania Turystyki i Polskie Koleje Państwowe przyczyniły się do uruchomienia popularnych pociągów turystycznych. Specjalne składy połączyły duże miasta i kurorty nadmorskie, uzdrowiska Wileńszczyzny oraz ośrodki górskie. Pociągi były komfortowo wyposażone – znajdowały się w nich wagony restauracyjne, dancingowe i kino. Ideą było nie tylko popularyzowanie taniej turystyki masowej, ale również promocja poszczególnych regionów kraju.
Skład narciarski uruchomiono po raz pierwszy w lutym 1932 roku. Ruszano z Krakowa do Zakopanego, następnie Krynicy i dalej w kierunku kurortów Karpat Wschodnich, gdzie dużą popularnością cieszyła się Worochta. W ciągu dnia, gdy pasażerowie oddawali się białemu szaleństwu na stokach, pociąg czekał na stacji. Nocą ruszał w dalszą drogę, aby przewieźć miłośników sportów zimowych do kolejnego ośrodka. Cała podróż stanowiła wygodną formę turystycznej przygody – ciągle w ruchu, jednocześnie mając to samo miejsce noclegowe i towarzystwo do wspólnej zabawy. Nie marnowano więc czasu podczas przejazdów, oddając się tańcom, seansom filmowym i grze w karty. Z tego też powodu skład ten zapracował na popularną i znamienną nazwę – „Narty-dancing-brydż”.
Źródło: MNKi
Fot. Grupa narciarzy, Polska, poł. lat 30. XX wieku, dar Wandy Czarneckiej