Piątek, 20 stycznia 2017 - Fabioli, Miły, Sebastiana

Semestr III

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 14

Środa, 22 lutego 2012

Wykład dr Piotra Kletowskiego filmoznawcy. ”Vabank”, film z 1981 roku, błyskotliwy debiut fabularny Juliusza Machulskiego, zrealizowany według własnego scenariusza, zdjęcia Jerzy Łukaszewicz, muzyka Henryk Kuźniak, wykonawcy Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Krzysztof Kiersznowski, Jacek Chmielnik, Elżbieta Zającówna. Już od momentu swej premiery "Vabank" cieszył się ogromną popularnością. Akcja filmu rozgrywa się w Warszawie, w latach trzydziestych. Henryk Kwinto, doświadczony kasiarz, wychodzi po sześciu latach z więzienia i mści się na Kramerze, właścicielu banku, który przed laty podpuścił go na skok, a następnie zawiadomił policję. Kramer odpowiedzialny jest także za śmierć przyjaciela Kwinty. Kwinto organizuje więc napad na bank Kramera, część pieniędzy podrzuca w jego willi, resztę oddaje wspólnikom i wdowie po przyjacielu. Zadbał również o to by nieuczciwy bankier nie miał alibi i zasłużenie trafił za kratki. ”Wielki bieg”, film z 1981 roku, reżyseria Jerzy Domaradzki, scenariusz Feliks Falk, zdjęcia Ryszard Lenczewski, muzyka Jerzy Matula, wykonawcy Tadeusz Bradecki, Jarosław Kopaczewski, Leon Niemczyk, Krzysztof Pieczyński, Tadeusz Chudecki, Edward Żentara. Jest rok 1952. Trwają przygotowania do „Biegu Pokoju”, masowej imprezy dla aktywistów i przodowników pracy ZMP. Główną nagrodą jest motocykl „Jawa”, który ma przekazać zwycięzcy sam prezydent Bierut. Dla Stefana, jednego z uczestników biegu, to nie motocykl jest ważny. Pragnie on wręczyć prezydentowi pismo z prośbą o ułaskawienie ojca, który został niewinnie oskarżony i uwięziony…

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 13

Poniedziałek, 13 lutego 2012

Wykład prof. Janusza Detki z UJK w Kielcach. ”Dreszcze”, film z 1981 roku, reżyseria Wojciech Marczewski, scenariusz Wojciech Marczewski, zdjęcia Jerzy Zieliński, muzyka Andrzej Trzaskowski, wykonawcy Tomasz Hudziec, Teresa Marczewska, Marek Kondrat, Zdzisław Wardejn, Władysław Kowalski, Teresa Sawicka, Jerzy Bińczycki. ”Dreszcze” - bohaterem filmu jest trzynastoletni chłopiec, Tomek Żukowski, który jest świadkiem aresztowania ojca. Jest rok 1955. Tomek zostaje także zakwalifikowany na obóz szkoleniowy gdzie się zakochuje i jednocześnie poddawany jest komunistycznej indoktrynacji. Kiedy ojciec Tomka opuszcza więzienie w 1956 roku, nie potrafi już znaleźć wspólnego języka z synem. W film "Dreszcze" Marczewskiego następuje inwersja w stosunku do "Człowieka z marmuru" Wajdy. Bohater Marczewskiego dąży do tego, co przed kilku laty odrzucił bohater Wajdy, Mateusz Birkut. ”Przypadek”, film z 1981 roku, reżyseria Krzysztof Kieślowski, scenariusz Krzysztof Kieślowski, zdjęcia Krzysztof Pakulski, muzyka Wojciech Kilar, wykonawcy Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Bogusława Pawelec, Marzena Trybała, Monika Goździk, Jacek Borkowski, Jacek Sas-Uhrynowski, Zygmunt Hübner. Akcja filmu toczy się w Polsce, od zakończenia II wojny światowej do początku lat 80. i narodzin Solidarności, na tle walki komunistycznego reżimu z opozycją. Na przykładzie trzech wersji życiorysu głównego bohatera Witka Długosza, reżyser analizuje rolę przypadku i determinizmu jako czynników kształtujących los człowieka.

Akademia polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 12

Piątek, 3 lutego 2012

Wykład dr Konrada Klejsa z Uniwersytetu Łódzkiego. ”Gorączka”, film z 1980 roku, reżyseria Agnieszka Holland, scenariusz (wg powieści Andrzeja Struga "Dzieje jednego pocisku") Krzysztof Teodor Toeplitz, zdjęcia Jacek Petrycki, muzyka Jan Kanty Pawluśkiewicz, wykonawcy Barbara Grabowska, Adam Ferency, Bogusław Linda, Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof Zaleski. Film Agnieszki Holland jest ewenementem w polskim kinie przede wszystkim dlatego, że w sposób okrutny i bezwzględny podejmuje i do tragicznego końca doprowadza "filozofię bomby". Problem przemocy, terroru, podstępu i zdrady, użytych w celu zgładzenia tyrana i zabójcy to jeden z wielkich utajonych problemów nowożytnej kultury polskiej. Wszystko w tym filmie jest zaskakujące. Agnieszka Holland opowiada dzieje jednego pocisku (z powieści Struga pod tym tytułem) w aurze gorączki, szału, okrucieństwa. (…) Jest to film w swojej przerażającej i porywającej dzikości (…) zarazem precyzyjny, jakby zimny. Bomba jest milczącą bohaterką filmu. Bojowców pociąga jej fatalistyczne piętno. (…) Prawdę mówiąc, to ona, bomba, staje się właścicielką terrorysty. - Maria Janion, Filozofia bomby, "Kino", 1981. Miś, film z 1980 roku, reżyseria Stanisław Bareja, scenariusz Stanisław Bareja, Stanisław Tym, zdjęcia Zdzisław Kaczmarek, muzyka Jerzy Derfel, wykonawcy: Stanisław Tym, Barbara Burska, Christine Paul, Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik. „Miś” przedstawia historyjkę rywalizujących ze sobą o duże pieniądze, zdeponowane za granicą, eksmałżonków. Historia pazernych małżonków służy głównie jako pretekst do ukazania wielu nonsensów codzienności życia Polaków przełomu lat 70. i 80. Są więc w filmie kpiny z nierozgarniętych milicjantów, przedrzeźnianie piosenkarzy z kołobrzeskich festiwali, szydzenie z imprez rozrywkowych dedykowanych prominentom, groteskowe parodie urzędniczych rytuałów, zachowań w placówkach zbiorowego żywienia itp.. Kreacja tytułowej postaci przez Stanisława Tyma jest uznawana za jedną z najlepszych w jego karierze.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 11

Piątek, 3 lutego 2012

Wykład prof. Barbary Gieryszewskiej z UJK w Kielcach. "Panny z Wilka", film z 1979 roku, reżyseria Andrzej Wajda, scenariusz (wg opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem) Zbigniew Kamiński, zdjęcia Edward Kłosiński, muzyka Karol Szymanowski. Wykonawcy: Daniel Olbrychski, Anna Seniuk, Christine Pascal, Maja Komorowska, Stanisława Celińska, Krystyna Zachwatowicz. Film był nominowany do Oscara w kategorii "najlepszy film obcojęzyczny", 1980. „Panny z Wilka” to intymna, refleksyjna opowieść o stosunku człowieka do przemijania, życia i śmierci. Wiktor Ruben, niespełna 40-letni mężczyzna, po śmierci przyjaciela, odwiedza Wilk, majątek kuzynów, w którym spędzał młodość w towarzystwie miejscowych panien. Miejsce dla niego ważne, bo związane z przeżywaniem pierwszych fascynacji miłosnych i erotycznych doznań. Pojawienie się Rubena, wspomnienia lat młodzieńczych , burzą spokój mieszkanek dworu, które w większości nie są już pannami, ujawniają ich powikłane losy, życiowe klęski i dramaty. Tunia, najmłodsza z pań, zaczyna darzyć Rubena uczuciem, które omal nie doprowadza do tragedii. Wiktor postanawia więc wyjechać z postanowieniem, że już nigdy tam nie wróci. "Ćma", film z 1980 roku, reżyseria Tomasz Zygadło, scenariusz Tomasz Zygadło, zdjęcia Jacek Zygadło, muzyka Jan Kanty Pawluśkiewicz. Wykonawcy: Roman Wilhelmi, Anna Seniuk, Iwona Bielska, Jerzy Trela, Nela Obarska. „Ćma”,- film opowiada historię redaktora nocnego programu radiowego „Radioterapia”, który prowadzi nocne rozmowy z ludźmi cierpiącymi na bezsenność. Wyczerpująca praca, nieustabilizowane życie uczuciowe i rodzinne (żona, kochanka, problemy z synem), a przy tym zaangażowanie w pracę, problemy słuchaczy oraz nie radzenie sobie z nadmierną popularnością sprawiają, że popada w alkoholizm i całkowity rozstrój nerwowy.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 10

Środa, 18 stycznia 2012

Wykład dr Moniki Bator z UJK w Kielcach. „Aria dla atlety”, film z 1979 roku, scenariusz i reżyseria Filip Bajon, zdjęcia Jerzy Zieliński, muzyka Zdzisław Szostak. Film otrzymał pierwszą nagrodę za debiut reżyserski na MFF Autorskich w San Remo w 1980 roku. „Aria dla atlety” to film psychologiczny którego powstanie zostało zainspirowane autentyczną biografią zapaśnika Zbyszka Cyganiewicza. Akcja filmu rozpoczyna się na początku XX wieku, kiedy to Władysław Góralewicz wielbiciel muzyki operowej i zarazem były mistrz świata zapasów w stylu francuskim i wolnoamerykańskim przekazuje operze swą imponującą kolekcję nagród. Przy tej okazji udziela wywiadu i wspomina własne życie. Wraz z jego opowieścią przenosimy się do schyłku XIX wieku, kiedy to Góralewicz, jako młody galicyjski wieśniak zaczyna występować w budach jarmarcznych oraz podrzędnych cyrkach. Jego niesamowita siła i zaskakująca elegancja walki sprawia, że pnie się coraz wyżej po szczeblach zapaśniczej hierarchii. „Paciorki jednego różańca”, film z 1979 roku, reżyseria Kazimierz Kutz, scenariusz (wg noweli Albina Siekierskiego „tego domu nie ma już”) Kazimierz Kutz, zdjęcia Wiesław Zdord, muzyka Wojciech Kilar. Film opowiada o starym, emerytownym górniku, który mieszka w domku na obrzeżach miastach. Pewnego dnia dowiaduje się, że jego domek wraz z pozostałymi ma być zburzony, a on ma się wyprowadzić do nowych bloków. Habryka nie zgadza się na to i postanawia walczyć o swój dom. A że jest człowiekiem upartym powoduje wielkie zamieszanie wśród działaczy kopalni.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 9

Czwartek, 12 stycznia 2012

Wykład Tadeusza Wiącka, krytyka filmowego. Szpital Przemienienia film z 1978 roku w reżyserii Edwarda Żebrowskiego, scenariusz (wg powieści Stanisława Lema pod tym samym tytułem) Michał Komar, Edward Żebrowski, zdjęcia Witold Sobociński, muzyka Stanisław Radwan. W filmie wystapili Piotr Dejmek, Jerzy Bińczycki, Henryk Bista, Ewa Dałkowska, Gustaw Holoubek, Zygmunt Hübner, Ryszard Kotys, Zbigniew Zapasiewicz, Wojciech Pszoniak, Piotr Szulkin. Film został nagrodzony miedzy innymi na festiwalu w Locarno w 1979 roku oraz otrzymał główną nagrodę – Srebrne Lwy Gdańskie na VI FPFF w Gdańsku również w 1979 roku. Szpital Przemienienia to traktat moralny, którego akcja rozgrywa się na początku hitlerowskiej okupacji w likwidowanym przez Niemców szpitalu psychiatrycznym. Podejmuje on problematykę odpowiedzialności w warunkach totalnego zagrożenia. Amator film z 1979 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, scenariusz Krzysztof Kieślowski, zdjęcia Jacek Petrycki, muzyka Krzysztof Knittel. W filmie wystąpili Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyżewski, Jerzy Nowak, Tadeusz Bradecki. Obraz Kieślowskiego był wielokrotnie nagradzany na festiwalach w kraju i za granicą. Amator to jeden z najwybitniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji dwudziestopięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Film już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 8

Czwartek, 29 grudnia 2011

Wykład prof. nzw. Bogusława Skowronka z Katedry Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. "Wodzirej" film Feliksa Falka z 1977 roku, scenariusz Feliks Falk, zdjęcia Edward Kłosiński, muzyka Jan Kanty Pawluśkiewicz. W filmie wystąpili min. Jerzy Stuhr, Sława Kwaśniewska, Wiktor Sadecki, Michał Tarkowski. Jerzy Stuhr za tytułową rolę wodzireja otrzymał nagrodę Złotej Plakietki na festiwalu filmowym w Chicago w 1979 roku. "Wodzirej" to jeden z kultowych filmów kina moralnego niepokoju. Opowieść o dążeniu do upragnionego celu, często kosztem innych. Ludwik Danielak (Jerzy Stuhr), jest tak zwanym wodzirejem, czyli osobą, która prowadzi huczne imprezy. Danielak jest świetny w swoim fachu, jednak ma kilku poważnych konkurentów, których stara się wyeliminować w perfidny sposób. Przez swoje postępowanie traci przyjaźń, szacunek i ludzką godność. "Indeks" film w reżyserii Janusz Kijowskiego z 1977 roku. Scenariusz (wg opowiadania Andrzeja Pastuszka "Brat", nie figurującego w napisach czołowych) Janusz Kijowski, zdjęcia Krzysztof Wyszyński, muzyka Jacek Bednarek. W rolach głównych wystąpili Krzysztof Zaleski, Ewa Żukowska, Justyna Kulczycka, Małgorzata Niemirska. "Indeks" miał być jednym z filmów o pokoleniu wchodzącym w życie po 1968 roku. Jednak skazany został na czteroletni "odpoczynek" na półce, przez co jego premiera odbyła się dopiero w czasie "Solidarnościowego" przełomu. Akcja filmu dzieje się pod koniec lat sześćdziesiątych, po wydarzeniach marcowych. Student Józef Moneta staje w obronie wyrzuconych z uniwersytetu kolegów. Wkrótce zostaje przyłapany przez milicję na zrywaniu plakatów i w konsekwencji relegowany z uczelni. Zaczyna pracę na budowie, a w wolnych chwilach pisze opowiadania. Cały czas jest jednak śledzony przez służbę bezpieczeństwa, nie może też podjąć innej pracy. Nieoczekiwanie w jego życiu pojawia się Daria, a niebawem jego prozą zaczyna interesować się jedna z wytwórni filmowych.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 7

Czwartek, 29 grudnia 2011

Wykład dr hab. Aliny Madej - historyka filmu. "Człowiek z marmuru" film Andrzeja Wajdy z 1976 roku, scenariusz Aleksander Ścibor-Rylski, zdjęcia Edward Kłosiński, muzyka Andrzej Korzyński. W filmie wystąpili min. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki, Michał Tarkowski, Krystyna Zachwatowicz, Leonard Zajączkowski. Dzieło Andrzeja Wajdy było wielokrotnie nagradzane: nagroda FIPRESCI w Cannes w 1978 roku, Nagroda Dziennikarzy na IV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1977 roku. "Człowiek z marmuru" to opowieść o przodowniku pracy z lat pięćdziesiątych XX wieku i reżyserce telewizyjnej idącej po latach jego śladami. Agnieszka, dyplomantka szkoły filmowej postanawia zrobić film o Mateuszu Birkucie, którego błyskotliwa kariera skończyła się około 1952 roku. Rozpoczyna prywatne "śledztwo", mające ustalić przyczyny sukcesu i upadku Birkuta. Poznaje jego dramatyczne życie, a szukając prawdy o życiu przodownika, odnajduje gorzką prawdę o trudnych dla naszego narodu latach 50.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 6

Czwartek, 29 grudnia 2011

Wykład prof. Marty Meduckiej kierownika Zakładu Teorii Literatury, Badań Kulturowych i Filozofii w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. "Noce i dnie" film z 1975 roku w reżyserii Jerzego Antczaka, scenariusz (wg powieści Marii Dąbrowskiej pod tym samym tytułem) Jerzy Antczak, zdjęcia Stanisław Loth, muzyka Waldemar Kazanecki. W filmie wystapili min. Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Karol Strasburger, Elżbieta Starostecka, Stanisława Celińska, Władysław Hańcza, Barbara Ludwiżanka, Janina Traczykówna, Beata Tyszkiewicz, Jerzy Kamas. Obraz Jerzego Antczaka w 1976 roku był nominowany do Oscara w kategorii "najlepszy film obcojęzyczny". Jadwiga Barańska została wyróżniona Srebrnym Niedźwiedziem i nagrodą Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej na festiwalu w Berlinie Zachodnim, w tym samym roku film Antczaka otrzymał również Lwy Gdańskie. "Noce i dnie" to jak powiedział o powieści i filmie sam reżyser "...fresk o życiu i umieraniu, historia pokolenia, którego losy wyznaczają dwie mogiły z 1863 i 1914 roku. Ta druga data symbolizuje jak gdyby koniec epoki, koniec świata i ludzi, którzy nigdy już nie powrócą..." "Noce i dnie " to również opowieść o trudnej miłości niezapomnianych bohaterów powieści Marii Dąbrowskiej Barbary i Bogumiła.

Akademia Polskiego Filmu - semestr III, spotkanie 5

Poniedziałek, 5 grudnia 2011

Wykład prof. Rafała Syski z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. "Ziemia obiecana", film z 1974roku, reżyseria Andrzej Wajda, scenariusz (wg powieści Władysława St. Reymonta pod tym samym tytułem) Andrzej Wajda, zdjęcia Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski, muzyka Wojciech Kilar. "Ziemia obiecana"przedstawia obraz konfliktów kapitalistycznej Łodzi końca XIX w. ukazany poprzez dzieje kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców Polaka, Żyda i Niemca, którzy za cenę rezygnacji z młodzieńczych ideałów i przejęcia bezwzględnych reguł walki o pieniądz zdobywają fortunę. "Zaklęte rewiry", film z 1975 roku, reżyseria Janusz Majewski,scenariusz (wg powieści Henryka Worcella pod tym samym tytułem) Pavel Hajný, zdjęcia Miroslav Ondřiček, muzyka Jerzy Matuszkiewicz. "Zaklęte rewiry"- głośna przed wojną powieść Tadeusza Kurtyka, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell, w której autor na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń, które przeżył terminując przez kilka lat jako kelner w krakowskim Grand Hotelu w latach trzydziestych, przedstawił "od kuchni". Reżyser Janusz Majewski znalazł w tej interesującej powieści idealny materiał do filmowej adaptacji.

1...2

Abstrakcje Kingi Łapot-Dzierwy

Prace artystki można oglądać do 2 lutego w Galerii Sztuki Współczesnej Domu Środowisk Twórczych w...

Koncert Kolęd i Pastorałek

W czwartek 12 stycznia 2017 r. w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się Koncert Kolęd i...

60 lat Młodzieżowego Domu Kultury w Kielcach

W tym roku Młodzieżowy Dom Kultury w Kielcach świętuje 60. rocznicę powstania. Z tej okazji w...

Koncert kolęd i pastorałek w WDK.

12 stycznia 2017 roku o godzinie 17.00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się koncert...

Rok 2016 w kieleckim teatrze

W mijającym roku Teatr im. S. Żeromskiego przemierzył aż 27 500 km i zagrał 224 spektakle, które...

Jubileusz 60-lecia powstania MDK w WDK

13 stycznia o godzinie 17.00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbędą się uroczystości...

Koncerty kolęd w Kościele Garnizonowym i unikatowa szopka

W Kościele Garnizonowym NMP Królowej Polski w Kielcach rozpoczął się cykl koncertów świątecznych.

Święto Trzech Króli w tradycji

Jest to chrześcijańskie święto obchodzone 6 stycznia na cześć trzech wschodnich mędrców...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 22 944 019
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności