Środa, 28 czerwca 2017 - Florentyny, Ligii, Leona

Semestr II

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 12

Wtorek, 1 listopada 2011

Wykład prof. Marka Nowickiego z Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Hydrozagadka, film z 1970 roku, reżyseria: Andrzej Kondratiuk, scenariusz: Andrzej Bonarski, Andrzej Kondratiuk, muzyka: Waldemar Kazanecki. Tytułową zagadką jest niewytłumaczalne znikanie wody w Warszawie podczas największych upałów. Nad jej rozwiązaniem biedzi się naukowiec, profesor Milczarek (Wieslaw Michnikowski). Pomaga mu nieustraszony detektyw As (Józef Nowak), który podejmuje nierówną walkę z tajemniczym, demonicznym przeciwnikiem, sprawcą całej wodnej afery. Trop prowadzi najpierw do ciemnego typa zwanego Plamą, a potem do egzotycznego Maharadży. Swoją telewizyjną komedię Andrzej Kondratuik utrzymał w konwencji groteski i parodii znanych filmów sensacyjnych i opowieści komiksowych.filmpolski.pl; Rejs, film z 1970 roku, reżyseria Marek Piwowski, scenariusz Janusz Głowacki, Marek Piwowski, muzyka Wojciech Kilar.Ten film otacza legenda. Istnieje liczne grono jego wielbicieli, a nawet fan club, którego członkowie znają go niemal na pamięć, scena po scenie. Skąd bierze się siła tej improwizowanej w dużej mierze opowiastki o rejsie wycieczkowym parowcem po Wiśle? Przyczyn jest chyba kilka. Po pierwsze, krytyka wszelkiego zniewolenia, na tyle zawoalowana, że mająca walor satyrycznego uogólnienia. Po drugie, trudne do osiągnięcia w kinie wrażenie spontaniczności rozgrywających się przed kamerą wydarzeń. Wreszcie, udział niepowtarzalnych osobowości polskiego kina: Jana Himilsbacha, Zdzisława Maklakiewicza czy Stanisława Tyma. Zresztą - jak twierdzą wielbiciele - tego filmu nie sposób opisać, trzeba go koniecznie obejrzeć - każdą minę, każdy grymas, sytuację po sytuacji, kadr po kadrze… filmpolski.pl

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 11

Piątek, 1 lipca 2011

Wykład Romana Włodka - krytyka filmowego. "Trąd", film z 1971 roku. Reżyseria Andrzej Trzos-Rastawiecki, scenariusz Aleksander Ścibor-Rylski, muzyka Tomasz Stańko. Sensacyjny dramat społeczny - historia tropienia przestępczej bandy - piętnujący przejawy chuligaństwa i bandytyzmu. Stanisław Czermień podejrzany jest o udział w zbiorowym gwałcie i zamordowanie ofiary. Ma jednak niezbite alibi. On sam podejrzewa, że chodzi o jego brata, Witka. Na własną rękę stara się do niego dotrzeć. Wpada na trop bandy trudniącej się podstępnym wprowadzaniem młodych dziewcząt starszym panom. Dowiaduje się, że Witek pełni rolę amanta, zwabia dziewczęta. Usiłuje go przekonać o konieczności zameldowania o wszystkim milicji, lecz Witek sprowadza na brata całą bandę. Czermień zostaje dotkliwie pobity.filmpolski.pl; "Perła w koronie", film z 1971 roku, scenariusz i reżyseria Kazimierz Kutz, muzyka Wojciech Kilar. Osadzona w realiach śląskich połowy lat trzydziestych liryczna opowieść o wielkiej miłości młodego górniczego małżeństwa, spleciona z historią zwycięskiej walki strajkowej polskich górników z niemieckimi właścicielami kopalni. Swoista kontynuacja filmu "Sól ziemi czarnej". filmpolski.pl

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 10

Poniedziałek, 27 czerwca 2011

Wykład prof. Bogusława Bakuły z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu „Struktura kryształu”, film z 1969 roku, scenariusz i reżyseria Krzysztof Zanussi, muzyka Wojciech Kilar. Film otrzymał nagrodę za scenariusz, argentyńskich krytyków filmowych za debiut reżyserski, nagrodę Federacji Argentyńskich Klubów Filmowych na MFF w Mar Del Plata, 1970, nagrodę za zdjęcia dla Stefana Matyjaszkiewicza na LLF w Łagowie, 1970, Syrenka Warszawska, 1970, Premio Cidad de Valladolid na MFF w Valladolid, 1970, nagroda specjalna na MFF w Panamie, 1970, II nagroda na MFF w Kolombo, 1970. Istotę filmu stanowi konfrontacja dwu trudnych do pogodzenia postaw życiowych. Marka: aktywizm, pęd do przodu, podążanie za cywilizacyjnymi koniecznościami, a wszystko to ? jak sugerował film ? związane z nieuchronnym kompromisem, z wypieraniem się zasad etycznych, którym się niegdyś hołdowało. Jana: pasywizm, kontemplatywność, kultywowanie życia duchowego, połączone z szansą na zachowanie wewnętrznej czystości. „Sól ziemi czarnej”, film z 1969 roku, scenariusz i reżyseria Kazimierz Kutz, muzyka Wojciech Kilar. Grand Prix na Międzynarodowych Spotkaniach Młodzieży i Filmu w Grenoble, 1971. Film pokazuje m.in. rodzinę robotników śląska broniących swojej tożsamości narodowej, systemu wartości i …ojcowizny. Duże znaczenie w filmie odgrywa pejzaż. Z jednej strony jest poczerniały pełen kominów i hałd, realny, z drugiej zaś dobrze znany bohaterom, jest Polska o idyllicznym krajobrazie zielonych pól i wzgórz (…), świat znojnego trudu, jak i trudu osobliwszego, powstańczego – oraz (widoczny za polskim brzegiem granicznej rzeki) świat – marzenie. (fragment opisu filmu - Maria Lipok–Bierwiaczonek)

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 9

Poniedziałek, 23 maja 2011

Wykład prof. Sławomira Bobowskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego. "Żywot Mateusza", film z 1967roku, w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, scenariusz (wg powieści Tarjei Vesaasa "Ptaki") napisali Witold Leszczyński i Wojciech Solarz, muzykę Arcangelo Corelli. Film otrzaymał następujące nagrody: (wybór)Grand Prix Międzynarodowego Jury Dorosłych, Wyróżnienie Międzynarodowego Jury Młodych, Nagroda im. Bersy-Genot Jury Rodziców i Grand Prix w Referendum Publiczności na Międzynarodowych Spotkaniach Filmowych dla Młodzieży w Cannes - 1968, I Nagroda na MFF w Valladolid - 1969, Srebrny Hugo dla Franciszka Pieczki za najlepszą kreację męską na MFF w Chicago -1968. "Ręce do góry", film z 1985roku (premiera 1985), reżyseria Jerzy Skolimowski, scenariusz Jerzy Skolimowski, Andrzej Kostenko, muzyka Krzysztof Komeda. Film otrzymał Wyróżnienie Specjalne na MFF w Barcelonie w 1981r."Nie podano mi w 1967 żadnych argumentów przeciw filmowi. Nie powiedziano, dlaczego zostaje wstrzymany przez cenzurę (…). Ubiegając się o wprowadzenie filmu zagrałem najmocniejszą kartą – że dopóki nie wyjaśni się sprawa "Rąk do góry", nie będę pracował w kraju. Nie przypuszczałem jednak, że tak to się skończy, jak się skończyło." (…) Jerzy Skolimowski, Po 14 latach znów "Ręce do góry". w rozmowa z Anną Kościelak.

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 8

Sobota, 21 maja 2011

Wykład dr Moniki Bator z UJK w Kielcach. "Słońce wschodzi raz na dzień", film z 1967 roku, reżyseria Henryk Kluba, scenariusz Wiesław Dymny, muzyka Zygmunt Konieczny. Obsada aktorska: Franciszek Pieczka, Ryszard Filipski, Stanisław Gronkowski, Teresa Kamińska, Marian Kociniak, Zdzisław Maklakiewicz. "Westerplatte", film z 1967 roku, reżyseria Stanisław Różewicz, scenariusz Jan Józef Szczepański, muzyka Wojciech Kilar. Film otrzymał - Srebrny Medal na MFF w Moskwie w 1967r. "Różewicz i Szczepański nie odnawiają romantycznego mitu, ale przywracają blask wartościom elementarnym: poświęceniu, braterstwu, wytrwałości. "Westerplatte" to jeden z pierwszych naszych filmów, który militarnej przegranej tamtego czasu nie identyfikuje z upadkiem narodowego morale (…)."Rafał Marszałek

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 7

Środa, 4 maja 2011

Wykład Jarosława Skulskiego, filmoznawcy. "Salto", film z 1965 roku. Scenariusz i reżyseria Tadeusz Konwicki, muzyka Wojciech Kilar. Nie przypadkiem postać Kowalskiego-Malinowskiego kreuje w "Salcie" Zbigniew Cybulski (…). To nie tylko aktor, ale mityczne już ucieleśnienie AK-owskiej generacji, nie tylko Zbyszek Cybulski, ale i Maciek Chełmicki (…). Problemem staje się okupacyjny mit oglądany po latach (…). Zmitologizowana przeszłość odgrywa w życiu teraźniejszym formę egzystencji zastępczej, fikcyjnej (…). "Salto" nie zostało zrealizowane w tonie konsekwentnej groteski. Konwicki, w charakterystyczny dla swojej sztuki sposób, zmienia perspektywę spojrzenia. Spoza wszechwładnej, zdawałoby się, drwiny, raz po raz ujawnia się powaga. To, co żałosne czy śmieszne, staje się prawdziwie tragiczne. Andrzej Werner "Sami swoi", komedia z 1967roku. Film w reżyserii Sylwestra Chęcińskiego, scenariusz napisał Andrzej Mularczyk, muzykę Wojciech Kilar". Warto ten sukces odnotować (…). Chęcińskiemu i Mularczykowi udało się wyważyć dwa składniki, które decydują o powodzeniu komedii: stereotypowość i autentyzm (…). Typowość komedii o Kargulu i Pawlaku jest solidnie podbudowana. Pawlak ma pełny asortyment wad narodowych (…), ale wady Pawlaka są urocze i okupione jedną zaletą: uczuciowością. Pawlak jest uczuciowy zarówno jako patriota, jak i wtedy, gdy odmawia zarżnięcia kurczaka, bo za bardzo przejmujący (…). Pawlak i Kargul nie mają widowni do zakomunikowania żadnych morałów. W podstawowej, także dla komedii, warstwie psychologicznego prawdopodobieństwa, filmy Chęcińskiego są niezawodne.Tadeusz Sobolewski

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 6

Czwartek, 21 kwietnia 2011

Wykład prof. Marty Meduckiej z UJK w Kielcach. "Rysopis", film z 1964 roku. Scenariusz i reżyseria Jrerzy Skolimowski, muzyka Krzysztof Sadowski. Film otrzymał Grand Prix za reżyserię (łącznie z filmem "Walkower") na FF w Arnhem, 1965 r. Jeżeli twórczość Skolimowskiego spełnia tak poważną rolę, to właśnie dlatego, że powołuje do istnienia bohatera niekonsekwentnego (…), składającego się czy raczej scalającego ze sprzecznych elementów. Ma to znaczenie ogromne, gdyż polska kinematografia powojenna rozumiała bohatera właściwie tylko w jeden sposób: jako wypadkową nadrzędnych procesów zbiorowości, procesów społecznych, historycznych. Konrad Eberhardt, Jerzy Skolimowski. "Faraon", film z 1965 roku. Reżyseria Jerzy Kawalerowicz, scenariusz (wg powieści Bolesława Prusa pod tym samym tytułem) Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz, muzyka Adam Walaciński. Film otrzymał nominację do Oscara w kat. "najlepszy film obcojęzyczny" w 1967roku. "Faraon" jest filmem bardziej kontemplacyjnym niż widowiskowym, choć i tych walorów nie jest bynajmniej pozbawiony. Głównym motywem jest historia walki młodego, niedoświadczonego lecz ambitnego faraona z potężnym klanem kapłanów, którzy uzurpowali sobie władzę nad krajem. Zderzenie tych dwóch sił daje konflikt dramatyczny o wielkim napięciu, autentycznie przejmujący (…). Jerzy Eljasiak

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 5

Czwartek, 21 kwietnia 2011

Wykład dra Rafała Marszałka. "Jak być kochaną", film z 1962 roku. Reżyseria Wojciech Jerzy Has, scenariusz Kazimierz Brandys, opracowanie muzyczne Lucjan M. Korzycki. Film otrzymał Złote Wrota dla najlepszego filmu, za najlepszą rolę kobiecą dla Barbary Krafftówny i za najlepszy scenariusz na MFF w San Francisco w 1963 roku oraz nagrodę FIPRESCI na MFF w Bejrucie w 1964 roku. "Rękopis znaleziony w Saragossie", film z 1964 roku, reżyseria Wojciech Jerzy Has, muzyka Krzysztof Penderecki. Znajdujemy tu jak najbardziej realny historyczny świat kupców, szlachciców, łotrzyków i magów. Znakomicie zrozumiany został w filmie klimat epoki Potockiego: uroki libertynizmu, potężna "voluptas" rządząca oświeceniową koncepcją miłości, drwina antyklerykalna, zmieszanie rzeczy wzniosłych i przyziemnych, dialektyczna jedność przeciwieństw: rozkoszy i śmierci, indywidualizmu i ubóstwienia rozumu. Alicja Lisiecka - "Polityka" 1965. "Faraon", film z 1965 roku. Reżyseria Jerzy Kawalerowicz, scenariusz (wg powieści Bolesława Prusa pod tym samym tytułem) Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz, muzyka Adam Walaciński. Film otrzymał nominację do Oscara w kat. "najlepszy film obcojęzyczny" w 1967roku.

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 4

Poniedziałek, 11 kwietnia 2011

Wykład prof. Piotra Zwierzchowskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. "Nóż w wodzie", film z 1961roku w reżyserii Romana Polańskiego, Jerzego Skolimowskiego i Jakuba Golberga, muzykę napisał Krzysztof Komeda. Film był był nominowany do Oskara w kategorii "najlepszy film obcojęzyczny' (1963), otrzymał min nagrodę FIPRESC na MFF w Wenecji (1962) i Panamie (1966). "Nóż w wodzie należy do najznakomitszych debiutów polskiego kina. Miał znaczący wpływ na rozwój polskiej sztuki filmowej lat sześćdziesiątych. "Świadectwo urodzenia", film z 1961 roku w reżyserii Stanisława Różewicza, scenariusz napisali Tadeusz Różewicz i Stanisław Różewicz, muzykę Lucjan Koszycki. Problem "Świadectwa urodzenia" to nie rozrachunek z minioną przeszłością, skruszający resztę pozostałych po niej mitów, lecz próba oczyszczenia się, wyleczenia, rozpoczęcia nowego życia (…).Zygmunt Kałużyński

Akademia Polskiego Filmu - semestr II, spotkanie 3

Poniedziałek, 11 kwietnia 2011

Wykład prof. Maryli Hopfinger z Warszawskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. "Nikt nie woła", film z 1960 roku, w reżyserii Kazimierza Kutza, scenariusz (wg własnej powieści pod tym samym tytułem) napisał Józef Her, muzykę - wojciech Kilar. "Nikt nie woła" to obraz inicjacji miłosnej - zawinionej przez okoliczności, skomplikowanej przez sam sposób manifestowania uczuć (...). Rafał Marszałek - Polska Szkoła Filmowa; "Zezowate szczęście", film z 1960 roku w reżyserii Andrzeja Munka, scenariusz (wg własnego opowiadania "Sześć wcieleń Jana Piszczyka" napisał Jerzy Stefan Stawiński, muzykę zaś Jan Krenz. Film ten, ze znakomitą rolą Bogumiła Kobieli, otrzymał Dyplom Uznania na MFF w Edynburgu (1960) oraz wyróżnienie na Festiwalu Festiwali Filmowych w Londynie (1960). "Zezowate szczęście", antyromantyczna tragifarsa (...)zamyka krótkie dzieje Szkoły Polskiej(...) Piszczyk to przewodnik po historii Polski ostatnich dziesięcioleci. Gdy Polska jest pokazywana groteskowo – groteskowy jest też Piszczyk, gdy Polska zyskuje kształt dramatyczny – dramatyzuje się i uczłowiecza sam bohater. Aleksander Jackiewicz

1...2

Promocja książki „Komendant GRYF i jego żołnierze”

23 czerwca o godzinie 17.00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbędzie się premiera książki...

71.rocznica pogromu kieleckiego

Obchody 71. rocznicy pogromu kieleckiego rozpoczną się już 26. czerwca. Przez cały tydzień będzie...

Nagrody Kielc za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianie i ochronę kultury.

Podczas piątkowej gali w Kieleckim Centrum Kultury wręczono Nagrody Prezydenta Miasta Kielce za...

Obchody 71. rocznicy pogromu kieleckiego

Stowarzyszenie im. Jana Karskiego przygotowuje, jak co roku, obchody rocznicy pogromu...

Dzień Dziecka w WDK

W Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się spektakl muzyczny zatytułowany „Chicholudki”....

XXIII Ogólnopolskie Konfrontacje Zespołów Tanecznych Małogoszcz 2017

Relacje filmowe z XXIII Ogólnopolskich Konfrontacji Zespołów Tanecznych, które odbyły się 21...

Z Panem Scratchem za pan brat

30 maja, w siedzibie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach, odbył się finał konkursu „Z...

Trzyletni projekt "Teatr, Mama, Tata i Ja"

Właśnie ruszyła kolejna edycja projektu "Teatr, Mama, Tata i Ja", skierowanego do dzieci oraz ich...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 24 598 279
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności