Mobilny Przystanek Historia Przyszłości to miejsce zaprojektowane w formie przestrzennej wystawy, w środku której znajdują się stanowiska z komputerami PC i urządzeniami VR (virtual reality). Na nich przedstawiane są gry i aplikacje służące do pogłębiania wiedzy historycznej, kształtowania postaw obywatelskich i zwiększania wrażliwości emocjonalnej.
Gry i aplikacje, które prezentowane są w przestrzeni Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości, oferują angażującą i edukacyjną rozrywkę dla osób w każdym wieku. Skorzystać z nich może zarówno młodzież szkolna, jak i osoby dorosłe.
Aby wejść grupowo do Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości, wystarczy zarezerwować sobie miejsce pod adresem: https://ipn-konferencje.pl/pl/join-event/instytut-pamieci-narodowej-mobilny-przystanek-historia-przyszlosci.
Grupy, które się zarejestrowały mają pewność, że w przestrzeni Przystanku będzie dla nich miejsce. Pozostałe osoby indywidualne mogą wejść, kiedy w środku będzie odpowiednia liczba wolnych miejsc. Wejście jest darmowe.
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości to wyjątkowa okazja do tego, aby w przyjaznej atmosferze nauki przez zabawę zapoznać się z ofertą edukacyjną przygotowaną przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. Oferta skierowana jest do młodzieży, rodziców, nauczycieli i edukatorów.
Na miejscu dostępne są wszystkie projekty Biura Nowych Technologii, czyli:
- „Lotnicy – wojna w przestworzach” – najnowsza edukacyjna gra przygodowa, która zadebiutowała 24 stycznia br. w Londynie na prestiżowych targach edukacyjno-technologicznych Bett London. Produkcja opowiada o dokonaniach polskich lotników walczących w trakcie II wojny światowej. Dostępna na PC i VR.
- „Gra Szyfrów” – lektura szkolna i pierwsza produkcja Biura Nowych Technologii. Gra osadzona jest w czasach wojny polsko-bolszewickiej, a zadaniem gracza jest złamanie wrogich szyfrów i unieszkodliwienie pancernych pociągów. Dostępna na PC i VR.
- „WarsawRising” – strategiczna gra opowiadająca o losach Powstańców Warszawskich. Opowieść o walczącej Warszawie pozostaje w zgodzie z prawdą historyczną, więc powstania nie da się wygrać. Produkcja pozwala poznać historię, rozwijać wartości i kształtować postawy obywatelskie. Dostępna na PC.
- „Szybowcowa ‘87” – aplikacja stworzona na urządzenia VR, dzięki której przeniesiesz się do PRL-owskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym drukowano prasę podziemną. Mieszkanie jest oddane wiernie oryginałowi, a dodatkowo jest interaktywne. Bez trudu więc powielisz kolejne strony druku czy podsłuchasz przez radio rozmowy funkcjonariuszy SB.
- „Świadectwo poMOCY” – etiuda filmowa dostępna na VR. Opowiada o losach rodziny Ulmów, która dała schronienie Żydom w trakcie II wojny światowej. Wskutek donosu cała rodzina wraz z ukrywanymi Żydami została rozstrzelana. Historia przedstawiona jest z perspektywy sześcioletniej Basi. To opowieść zrealizowana w poruszający sposób.
Informacje dotycząca zdrowia i bezpieczeństwa użytkownika gogli VR wraz z wymaganymi oświadczeniami znajduje się pod adresem: https://bnt.ipn.gov.pl/wp-content/uploads/2024/03/Regulamin_VR_Zgody.pdf
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości będzie w Pińczowie niedaleko hali widowiskowo-sportowej Powiatowego Ośrodka Kultury, Sportu, Turystyki i Rekreacji w dniach od 12 do 14 września. Następnie w dniach od 15 do 17 września odwiedzi Włoszczowę, będzie dostępny dla zwiedzających obok Zespołu Szkół nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego. W obu miejscach będzie czynny w godzinach od 10 do 20. Wstęp jest darmowy.
Źródło: Instytut Pamięci Narodowej Delegatura w Kielcach