- Agnieszka Dauksza, Ludzie nieznaczni, esej,
- Beata Guczalska, Konrad Swinarski. Biografia ukryta, biografie,
- Magdalena Grzebałkowska, Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej, biografie,
- Urszula Honek, Poltergeist, poezja,
- Mariusz Grzebalski, Tylko kanarek widział, poezja,
- Ignacy Karpowicz, Ludzie z nieba, powieść,
- Eliza Kącka, Wczoraj byłaś zła na zielono, esej,
- Kora Tea Kowalska, Patrz pod nogi. O zbieraniu rzeczy, esej,
- Weronika Kostyrko, Róża Luksemburg. Domem moim jest cały świat, biografie,
- Hanna Krall, Jedenaście, reportaż,
- Jul Łyskawa, Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców, powieść,
- Dorota Masłowska, Magiczna rana, opowiadania,
- Sonia Nowacka, Saros, poezja,
- Mateusz Pakuła, Skóra po dziadku, powieść,
- Maria Poprzęcka, Śmierć przed obrazem, esej,
- Aneta Prymaka-Oniszk, Kamienie musiały polecieć. Wymazywana przeszłość Podlasia, reportaż,
- Tomasz Różycki, Hulanki & Swawole, poezja,
- Paweł Sołtys, Sierpień, opowiadania,
- Piotr Sommer, Środki do pielęgnacji chmur, proza,
- Andrzej Stasiuk, Rzeka dzieciństwa, esej.
Autor lub autorka nagrodzonej książki otrzymuje statuetkę Nike zaprojektowaną przez Gustawa Zemłę i nagrodę pieniężną w wysokości 100 tys. złotych. Swoją nagrodę przyznają też czytelnicy i czytelniczki "Gazety Wyborczej", która jest współorganizatorem nagrody.
W jury Nagrody Literackiej Nike 2025 zasiadają: Witold Bereś, Justyna Jaworska (przewodnicząca), Radosław Romaniuk, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Krzysztof Siwczyk oraz debiutujący w tej roli: Anna Arno, Bogdan Białek, Andrzej Brzeziecki i finalista nagrody w 2006 roku Zbigniew Mentzel.
Skóra po dziadku – opis wydawcy:
W swojej drugiej powieści Mateusz Pakuła ponownie sięga do rodzinnej historii. Przenosimy się z nim do epicentrum stalinizmu, początku lat 50., gdy jego dziadek za szczeniacki wybryk zostaje osadzony w kieleckiej katowni. Ten, który go uratuje, rzuci światło zarówno na mroczną przeszłość miasta, splecioną z wojną, pogromem kieleckim i Holocaustem, jak i na przyszłość nowego pokolenia. Jak na nas leżą, dziurawe niczym pamięć, skóry po dziadkach? Czy historia, którą pamiętamy, jest również historią, którą chcemy pamiętać? Czy nadaje się na tożsamościowy mit?
Recenzja: Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Studnia, dwutygodnik.com.
_______
Źródła: rynek-ksiazki.pl | dwutygodnik.com