Piątek, 26 kwietnia 2024 - Marii, Marzeny, Ryszarda

Park Etnograficzny w Tokarni - kuźnia kurna z Radoski A A A

Piątek, 1 lipca 2011 Autor: Agnieszka Markiton
Na Kielecczyźnie - obejmującej zagłębie metalurgiczne z bogatą bazą surowcową - kowalstwo i pokrewne rzemiosła odgrywały znaczną rolę gospodarczą. Już w 1570 roku zatwierdzono w Kielcach statut cechu kowali. Jednak upowszechnienie metalu w gospodarstwach wiejskich nastąpiło dopiero w ciągu XIX wieku, sytuując kowali w korzystnych warunkach majątkowych.
Na Kielecczyźnie - obejmującej zagłębie metalurgiczne z bogatą bazą surowcową - kowalstwo i pokrewne rzemiosła odgrywały znaczną rolę gospodarczą. Już w 1570 roku zatwierdzono w Kielcach statut cechu kowali. Jednak upowszechnienie metalu w gospodarstwach wiejskich nastąpiło dopiero w ciągu XIX wieku, sytuując kowali w korzystnych warunkach majątkowych.
Kowale folwarczni pracowali przede wszystkim na potrzeby dworu, a ich podstawowym obowiązkiem był wyrób i naprawa maszyn i narzędzi rolniczych. Najliczniejsi byli kowale gromadzcy - angażowani dla wsi przez sołtysa. Kowale samodzielni łączyli zwykle pracę w kuźni z rolnictwem. Wszyscy oni na rzecz gospodarstw chłopskich podkuwali konie, okuwali koła wozów, wyrabiali pługi, brony, zamki i zawiasy, gwoździe, siekiery, kosy, usługowo ostrzyli narzędzia czy naprawiali rozliczne sprzęty rolnicze.
Jednym z najprężniejszych ośrodków kowalstwa i kołodziejstwa na Kielecczyźnie były Radoszyce. Ośrodek ten w połowie XIX wieku skupiał 15 kowali, podczas gdy np. w Białaczowie (w dobrach Małachowskich) było ich dziewięciu, a w innych ośrodkach wykazywanych w statystykach liczba ta nie przekraczała sześciu.
Zdominowanie rynku przez wyroby przemysłu metalowego zapoczątkowało szybką degradację kowalstwa, choć ośrodek radoszycki funkcjonował jeszcze w latach 80-tych XX wieku. Naturalną drogą ewolucji kuźni czy warsztatów ślusarskich w czasach współczesnych stała się ich przemiana w warsztaty mechaniczne, nadal świadczące usługi dla rolnictwa. Ponadto jednostkowo funkcjonują tradycyjne kuźnie, w których wyrabiane są przedmioty artystyczne.
Ze względów praktycznych kuźnie sytuowano przy skrzyżowaniach dróg, a w związku z zagrożeniem pożarowym - w pewnej odległości od zagród. Dawniej też wiązano je z karczmą. Kuźnie były budynkami jednopomieszczeniowymi, wąskofrontowymi, zaopatrzonymi w szerokie, dwuskrzydłowe drzwi, często pod podcieniem utworzonym przez wysunięty szczyt dachu. Wznoszono je z drewna, w konstrukcji wieńcowej, sumikowo-łątkowej lub szkieletowej, albo murowano z kamienia dotyczyło to jedna najczęściej kuźni dworskich. Dachy kryto gontem.
Do II wojny światowej funkcjonowały jeszcze na Kielecczyźnie kuźnie kurne.
Niezbędnym wyposażeniem każdej kuźni było kamienne palenisko z miechem do podsycania ognia (w okresie międzywojennym zastępowanym przez wentylatory napędzane ręczną korbą), kowadło, stół, imadło, wiertarka „bormaszyna". W zestawie narzędzi były również różnorodne kleszcze, młoty, sztance, otwornice, wiertła, gwintowniki i inne.
Narzędzia do kucia koni trzymano w skrzynkach ułatwiających ich wyniesienie na zewnątrz. W związku z okuwaniem wozów, kowal musiał także dysponować podstawowymi narzędziami stolarskimi: świdrami, ośnikami, dłutami i siekierkami.
Materiałem opałowym był niegdyś węgiel drzewny, stąd ośrodkom kowalskim towarzyszyły mielerze do destylacji rozkładowej drewna, czym zajmowali się sami kowale, lub tzw. „kurzacze". W początkach XX wieku zastosowano węgiel kamienny, niestety niekorzystnie wpływający na żelazo ze względu na zasiarczenie. Koks wszedł do użytku w latach międzywojennych.
Kuźnia kurna była przeniesiona z Radoski koło Radoszyc. Wzniesiona została około 1900 roku, została usytuowana w skansenie przy skrzyżowaniu dróg na tyłach zagrody ze Ślęzan. Wieńcowe ściany wykonano z cienkich belek sosnowych. Z płaskich dużych piaskowcowych kamieni wymurowano palenisko. W tylnej ścianie budynku, na wysokości kotliny wycięto otwór służący do wysuwania długich elementów przy ich grzaniu. Zamiast komina, w tylnym szczycie dachu, pod kalenicą, znajduje się otwór dymnikowy.
Kompletne wyposażenie narzędziowe pozwala na pracę kuźni, a zgodnie z regionalną tradycją wyeksponowano tu wyroby kołodziejskie: bose i okute koła, elementy wozów, nowe i stare, zniszczone, jakie zawsze gromadziły się wokół kuźni. Uzupełnieniem otoczenia są narzędzia rolnicze, które kowal wykonywał bądź naprawiał, czy też - wykorzystywał jako złom do powtórnego przerobu.

Tekst: Tomasz Dzikowski
Źródło: Tomasz Dzikowski, Park Etnograficzny w Tokarni, informator turystyczny, Kielce 1999

Słowniczek:
Konstrukcja wieńcowa (ściana wieńcowa, konstrukcja węgłowa, blok-hauzowa, na zrąb, zrębowa, na zamek) - ściana drewniana znana już w czasach prehistorycznych (od neolitu). Do dzisiaj kontynuowana w rejonach o bogatych tradycjach ciesielskich takich jak Podhale czy Kurpie. Ściana składa się z ułożonych poziomo wieńców z belek drewnianych łączonych w narożach (węgłach) na zamki z ostatkami lub bez nich. Ostatkami nazywa się wystające poza obrys budynku końce belek. Belki leżące na sobie łączy się na ogół dębowymi kołkami, chroniąc je przed przesunięciem. Szczelinę pomiędzy nimi należy uszczelnić np. sznurem, pakułami, wysuszonym mchem.
Gont – drewniany materiał do wykonywania pokryć dachowych. Deseczka z drewna iglastego, o przekroju klina, z wpustem wzdłuż szerszej krawędzi. Łączona poprzez wsunięcie jednej deseczki w drugą.

ZDJĘCIA

Kuźnia kurna z Radoski - Kuźnia wybudowana około 1900 r.
Kuźnia kurna z Radoski - Wieńcowe ściany
Kuźnia kurna z Radoski - Dach kryty gontem
Kuźnia kurna z Radoski - Szerokie, dwuskrzydłowe drzwi
Kuźnia kurna z Radoski - Wnętrze kuźni z niezbędnym wyposażeniem
Kuźnia kurna z Radoski - Murowane palenisko
Kuźnia kurna z Radoski - Wiertarka „bormaszyna”
Kuźnia kurna z Radoski - Wyroby kołodziejskie
Kuźnia kurna z Radoski - Usytuowanie kuźni w Parku Etnograficznym w Tokarni

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Wyniki eliminacji wojewódzkich 69. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego

Wiadomo już, kto będzie reprezentował województwo świętokrzyskie w przeglądach finałowych 69....

Inauguracja sezonu turystycznego w województwie świętokrzyskim

19 i 20 kwietnia (w piątek i sobotę) w województwie świętokrzyskim zostanie zainaugurowany nowy...

"Lokator" – premiera Studia Pantomimy w KCK

26 kwietnia o godz. 18.00 na małej scenie Kieleckiego Centrum Kultury zostanie po raz pierwszy...

Wybitny skrzypek Mieczysław Jaroński bohaterem kolejnej pocztówki z cyklu "KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani"

Nakładem Poczty Polskiej ukazała się kontynuacja cyklu „KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani”, w...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Wernisaż wystawy absolwentów kieleckiego Plastyka w Galerii Winda

Kieleckie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż prac dyplomowych uczniów Państwowego Liceum Sztuk...

Przebojowa, mistrzowska i młoda wiosna w Filharmonii Świętokrzyskiej

Wiosna w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach zapowiada się bardzo ciekawie. Podczas środowej...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 488 411
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności