W tradycyjnej kulturze chłopskiej Boże Narodzenie przypadało w przełomowym momencie, przesilenie zimowe otwierało bowiem nowy rok słoneczny i wegetacyjny. Wigilia, jako dzień graniczny, czas oczekiwania, właściwy początek okresu świątecznego, nasycona była zachowaniami rytualnymi. Zabiegi magiczne miały zapewnić dobry początek i pomyślny przebieg nadchodzącego roku, a wróżby odkrywały przyszłość. Tego wieczoru wszystko było możliwe, wszyscy stawali się równi, zawiązywali więź poprzez wymianę darów, wspólnej wieczerzy i słowa. Przyjmowano specjalnych gości – duchy przodków, które biesiadowały wspólnie z żyjącymi – stąd powaga, ostrożne siadanie do stołu, dodatkowe nakrycie czy zaduszny charakter potraw. W świętowaniu uczestniczyły także zwierzęta, którym podawano kolorowy opłatek.
Dom w wigilijny wieczór stawał się miejscem świętym, codzienna przestrzeń zmieniała swój charakter za pośrednictwem specjalnych atrybutów: słomy prorokującej przyszły urodzaj i przywodzącej na myśl betlejemską stajenkę czy przybranego drzewka iglastego – symbolicznej osi świata, wyznaczającej punkt styku ze światem boskim.
W kolejnych dniach po wsiach zaczynali wędrować kolędnicy, którzy nieśli dobre życzenia, odtwarzali mityczny czas początku, a ich wesołe harce miały pobudzić płodność i sprzyjać pannom w szybkim zamążpójściu. W grupach przebierańców można było spotkać postacie o najdawniejszym słowiańskim rodowodzie – turonia, kozę czy niedźwiedzia. „Obcość” kolędników podkreślały postacie dziadów, Żydów czy Cyganów. W grupach tzw. „herodów” uwidaczniają się wątki chrześcijańskie, główne role odgrywają: król Herod, żołnierze, diabeł, anioł, śmierć, Trzej Królowie. Kolędnikom często towarzyszyła szopka, ukazująca biblijną historię narodzenia Jezusa.
Podobnie jak w kulturze tradycyjnej, tak i w dzisiejszej kulturze ponowoczesnej, święto jest przeciwieństwem i dopełnieniem codzienności, niezwykłym czasem radości, piękna, odnowienia i niesamowitości. Nawet, gdy nie odnosi się ono bezpośrednio do sfery religii, wciąż wywołuje odczucia niepokoju i fascynacji, bywa katalizatorem przemiany systemu wartości, przedefiniowania życiowych priorytetów czy refleksji na temat człowieczeństwa, o czym traktują liczne przykłady tekstów kultury popularnej o tematyce świątecznej. Warto przyjrzeć się bliżej temu czym jest dla nas świętowanie i sięgnąć do korzeni, aby pełniej i bardziej świadomie odczuć „magię świąt”.
O tradycjach Bożego Narodzenia w Polsce dowiemy się podczas wystawy prezentowanej od 13 grudnia w Dworku Laszczyków w Kielcach. Wystawę będzie można oglądać do 28 lutego.
Źródło: Muzeum Wsi Kieleckiej












