W tym roku motywem przewodnim TKJ jest sztuka mówienia, czyli umiejętność wyrażania siebie poprzez mowę w sytuacjach codziennych, szkolnych zawodowych. W obecnym roku szkolnym 2015 r. w szkołach ponadgimnazjalnych zostanie po raz pierwszy przeprowadzony w nowej formule ustny egzamin maturalny. Zadaniem ucznia będzie zaprezentowanie odpowiedzi na określony temat zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Inspiracją do wypowiedzi będzie tekst kultury. Dla młodego pokolenia taka formuła jest wyzwaniem, ponieważ wymaga sztuki mówienia i autoprezentacji. Te umiejętności stanowią komponent głównej umiejętności kluczowej, zawartej w dokumencie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r., jaką jest porozumiewanie się w języku ojczystym. Należy ją rozwijać od najmłodszych lat i na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Główna idea projektu polega na stwarzaniu możliwości uczestnictwa jak największej liczy odbiorców, w tym szczególnie uczniów ze wszystkich poziomów edukacyjnych, w ciekawych spotkaniach z językiem polskim. Spotkania te organizowane są przez szkoły, instytucje edukacji, kultury i nauki. Ich wartością jest różnorodność form: konkursy, zabawy, turnieje, slamy, spotkania z autorytetami, warsztaty, wystawy, spektakle, wykłady, recitale i koncerty, prezentacje pasji i talentów. Każde spotkanie z językiem dostarcza konkretnej wiedzy, rozwija umiejętności w obszarach pisania, mówienia, słuchania, wyrażania własnych emocji i opinii, kształtuje postawy poprzez stwarzanie szansy uczestnictwa w kulturze „wysokiej" i w działaniach, które umożliwiają rozwój człowieka bez względu na wiek i osiąganie samorealizacji.
Cele projektu:
• uświadomienie roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu,
• stworzenie możliwości aktywnego uczestnictwa w propozycjach różnorodnych form Tygodnia,
• przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez prezentację różnych form ekspresji kulturalnej,
• propagowanie kultury języka w różnych sytuacjach życiowych,
• kształtowanie estetyki i formy wypowiedzi w sytuacjach codziennych i publicznych.
Szkoły, które chcą włączyć się w obchody XXIII Tygodnia Kultury Języka i zorganizować przedsięwzięcia obejmujące swoim działaniem gminy lub powiaty proszone są o:
• wypełnienie formatki i odesłanie jej do koordynatora projektu,
• przesłanie regulaminu przedsięwzięcia i odesłanie do koordynatora projektu.
Pełny program ukaże się w drugiej połowie lutego na stronie ŚCDN. Koordynator projektu: Lidia Pasich, kontakt: lidia.pasich@scdn.pl; tel. 606 295 897 lub 41 362 45 48, 41 362 45 13, wew. 124.