„Ja dla swoich odbiorców przygotowuje pewnego rodzaju szwedzki stół wiedzy, pojęć, zagadnień, z których każdy weźmie coś dla siebie. Moim zadaniem jest przybliżyć im zasady pracy metodą projektu i przyciąć je do konkretnego pomysłu i wizji” – mówił Jacek Gralczyk dodając o bardzo ważnym elemencie, który następuję potem, czyli odpowiedniej i rzetelnej diagnozie, bez której nie uda się dobrze zrealizować projektu.
W trakcie zajęć z Jackiem Gralczykiem, animatorzy, edukatorzy i nauczyciele mogli poznać konkretne działania, które będą mogli wykorzystać w swojej codziennej pracy i od podstaw stworzyć własny projekt w oparciu o zdobytą wiedzę i narzędzia.
„Niezwykle ważnym czynnikiem, który zamyka cały proces tworzenia projektu jest to co dzieje się już po jego zakończeniu. To odpowiedni czas, żeby dokonać jego ewaluacji, czyli oceny tego jakie działania udało się zrealizować” – mówił Jacek Gralczyk, zaznaczając istotę tego etapu. „Polacy niestety nie mają skłonności ewaluowania, a poprzednia edycja projektu pokazała, że nie wolno tego etapu pominąć” – zakończył prowadzący warsztaty we Włoszczowie.
Spotkania z uczestnikami projektu BMK odbywały się także w pięciu innych miastach, zakwalifikowanych do tegorocznej odsłony Świętokrzyskiej Akademii Edukacji Kulturowej. W nich zajęcia prowadzone były pod okiem Weroniki Idzikowskiej, o której więcej pisaliśmy przy okazji kwietniowych warsztatów oraz Bogumiły Stachurskiej, reżyserki, pedagoga teatru i filologa.
W trakcie jej warsztatów dotyczących działań artystycznych w przestrzeni publicznej uczestnicy mogli usłyszeć o wyborze odpowiedniej strategii działań przy realizacji projektu oraz poznać techniki i metody pracy przy realizowaniu i tworzeniu spektakli, happeningów, wystaw, czy instalacji plastycznych.
„Podczas zajęć chciałam zwrócić szczególną uwagę na wykorzystanie i aranżację przestrzeni, wybór i organizacje działań oraz poszukiwanie rozwiązań scenograficznych i performatywnych, dzięki którym projekt nabierze interdyscyplinarnego charakteru i rozmachu” – mówiła Bogumiła Stachurska, członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. „Aby tak się stało, wspólnie z grupą wykorzystamy sztukę współczesną, malarstwo, muzykę i nowoczesne technologie, które będą naszą inspiracją, do stworzenia scenariusza projektu” – zakończyła prowadząca zajęcia Bogumiła Stachurska.