Plany na przyszły sezon artystyczny 2024/2025 przedstawili podczas konferencji prasowej w remontowanej jeszcze siedzibie dyrektor Michał Kotański oraz dramaturg Teatru Paweł Sablik. Jak zapowiada dyrektor Kotański, w nowym sezonie widzowie zobaczą siedem premier.
Pierwsza odbędzie się 26 października, na Dużej Scenie Teatru i będzie to spektakl „Baśń o wężowym sercu” na podstawie powieści Radka Raka, w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Marcina Libera.
Druga premiera, którą będzie można zobaczyć w grudniu, również na Dużej Scenie, zostanie wyłoniona w Otwartym Naborze im. Ireny i Tadeusza Byrskich. Będzie to produkcja skierowana do osób uczących i uczących się w szkołach podstawowych, ale nie tylko. Będzie to „Balladyna” lub „Mity greckie”.
Kolejna premiera została zaplanowana na styczeń 2025 roku na Nowej Scenie i będzie to spektakl „Drzwi percepcji” inspirowany powieścią Aldousa Huxley'a duetu Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman. Sztuka będzie opowiadać o tym, ile możemy nauczyć się od kontrkultury w rozbrajaniu zastanych schematów m.in. w relacjach rodzinnych i związkach międzyludzkich.
W lutym Teatr zaprasza na sztukę „Jaki człowiek jest, każdy widzi” Marzeny Matuszak w reżyserii Katarzyny Minkowskiej - koprodukcja z Nowym Teatrem w Warszawie. To druga z propozycji Żeromskiego, która jest skierowana przede wszystkim do najmłodszych. Przedstawienie opowie o człowieku, z nietypowej perspektywy – Wielkiej Stopy.
W kwietniu będzie można obejrzeć spektakl „Skóra po dziadku” Mateusza Pakuły w jego reżyserii w koprodukcji z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa, a w maju „Protest kielecki” lub „Do kogo należą Kielce” w reżyserii Jakuba Skrzywanka, we współpracy z Julią Nowak, Piotrem Szostakiem i Pawłem Sablikiem. Praca poprzedzona była kwerendą badawczą oraz researchem, opowiada o sytuacji mieszkaniowej oraz problemach osób najmujących lokum w perspektywie od zakończenia II Wojny Śiatowej przez czasy PRL po współczesność. Zespół poruszy również problematykę wpływu decyzji deweloperskich na kształt miasta oraz przełożenie decyzji władz miejskich i państwowych na współczesny obraz kieleckiego mienia.
Ostatnia premiera odbędzie się w czerwcu na Dużej Scenie i będzie to sztuka „Koń na rycerzu” Przemysława Pilarskiego w reżyserii Tadeusza Kabicza, na podstawie książki „Sztuka obsługi penisa” autorstwa Andrzeja Gryżewskiego i Przemysława Pilarskiego. Ma to być dowcipna muzyczna opowieść o kondycji współczesnego mężczyzny i stereotypach oraz schematach, w jakie obrosła figura mężczyzny w dzisiejszych czasach.
Po wakacjach Teatr rozpocznie pracę w nowej, wyremontowanej siedzibie przy ulicy Sienkiewicza 32, a nowy sezon będzie nosił tytuł „Rzeczpospolita Miłości”.
- Był to ostatni sezon w tymczasowej siedzibie i potraktowaliśmy go jako pole do sprawdzenia, jakie mamy możliwości i co możemy rozwinąć. W nowym sezonie chcielibyśmy pokazać, że możemy być interdyscyplinarną instytucją kultury w Kielcach, w której każda osoba może czuć się bezpiecznie, bez względu na swoją orientację, wiarę i swoje przekonania – mówi Paweł Sablik, dramaturg Teatru. – Sezon postanowiliśmy nazwać „Rzeczpospolita Miłości” ze względu na pojemność tego sformułowania, ponieważ z jednej strony Rzeczpospolita to wspólne miejsce nas wszystkich, a miłość to coś, co w jakimś sensie dotyka każdego z nas – tłumaczy.
W nowym sezonie Teatr zaplanował również 6. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny i 33. Plebiscyt Publiczności o „Dziką Różę”. Oprócz tego będą mikro-spektakle, znane do tej pory jako czytania sceniczne lub performatywne, które mają być skierowane do szerszego grona odbiorców, wystawy artystyczne w Galerii Foyer, inicjatywy aktorskie „Solo za teatrem”, spotkania „Musimy porozmawiać”, podcast „Stefan, posłuchaj…”, spotkania sieciujące „Stefan stawia”, premiery studenckie i warsztaty aktorskie. Spektakle mają być dostępne dla osób niesłyszących i niewidzących, a także będą miały napisy w języku angielskim i ukraińskim. Ponadto, przed wybranymi spektaklami dla dzieci i młodzieży szkolnej będą odbywały się prelekcje i będzie oferta dla szkół „Warsztaty na zamówienie”. Teatr utrzyma także kartę lojalnościową i będzie realizował program „Niebieska Strefa” oraz „Niania w teatrze”. Po wakacjach zostanie udostępnione również wydawnictwo, w którym będą opisywane plany na przyszły sezon, także w wersji elektronicznej. Będzie działać też restauracja teatralna.
Ważnym działaniem ma być cykl wydarzeń z okazji setnej rocznicy śmierci patrona Teatru, Stefana Żeromskiego. Te będą realizowane w 2025 roku.
W sierpniu i wrześniu odbędą się:
23.08 koncert Sóley na Dziedzińcu Teatru
24.08 czytanie sceniczne dramatu „Syn” w reżyserii Julii Nowak na Nowej Scenie
30.08 premiera „Kilku opowieści z lslandii” Weroniki Murek w reżyserii Uny Thorleifsdottir na Nowej Scenie
21.09 premiera „Helgi, syn Jona Tyrfingura Tyrfingssona” w reżyserii Marty Streker na Nowej Scenie
28.09 o godzinie 17 zaprezentowany zostanie pierwszy spektakl na Dużej Scenie i będzie to „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego w reżyserii Michała Kotańskiego.