Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 - Hugona, Piotra, Roberty

Odszedł artysta Krzysztof Piotrowski A A A

Czwartek, 1 lutego 2024 Autor: Michał Łagowski
Krzysztof Piotrowski (08.05.1955 – 26.01.2024) był artystą niezwykle utalentowanym i zarazem obdarzonym wielkimi zdolnościami manualnymi. Swój talent rozwijał kolejno w kieleckim liceum plastycznym a potem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecny Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, którą ukończył uzyskaniem dyplomu z grafiki warsztatowej w 1983 r.
Mimo wykształcenia artysty grafika upodobał sobie inny rodzaj twórczości: biżuterię artystyczną. Jego naturalne predyspozycje, artystyczne wykształcenie i ogromna pracowitość sprawiły, że w tej trudnej, warsztatowo skomplikowanej i wymagającej precyzji sztuce osiągnął prawdziwe mistrzostwo. Jego osiągnięcia w tej dziedzinie zostały docenione w 1992 roku zaproszeniem do elitarnego grona członków  Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych.

Swoje prace systematycznie prezentował na wystawach branżowych: kilku indywidualnych i kilkudziesięciu zbiorowych w Polsce i poza jej granicami.

Uczestniczył w konkursach plastycznych, gdzie wielokrotnie był honorowany nagrodami, między innymi w prestiżowym konkursie „Srebro” VI Ogólnopolskiego Przeglądu Form Złotniczych w Legnicy w 1991 r. , konkursie „Camelot 1111” w Krakowie w 1993, „Prezentacje” i „Piękno na co dzień” w Warszawie w 1993 i 2000, oraz w konkursie „Czterdziestka – 40 lat krzemienia pasiastego w biżuterii” w Sandomierzu w 2011 roku.

Pięciokrotnie zdobywał nagrody w Interdyscyplinarnym Konkursie Plastycznym Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE, organizowanym przez kieleckie Biuro Wystaw Artystycznych – ostatni raz w ubiegłym roku. Był wielkim Przyjacielem tej instytucji, autorem pomysłu akcji przeniesienia księgozbioru przez ok. 150 ochotników metodą „z ręki do ręki” w trakcie przeprowadzki BWA z ul. Leśnej na Kapitulną.  

Wziął udział także w dwóch prestiżowych wystawach w BWA: w wystawie „Kapitał sztuki” otwierającej funkcjonowanie BWA w nowej siedzibie oraz „50/50/50”, z okazji pięćdziesięciolecia jej istnienia.

 Był artystą ciągle ciekawym świata, innych kultur, innych epok. Poszukiwał w nich źródeł inspiracji artystycznych i sposobów na ciągły rozwój swych umiejętności warsztatowych. Z wielkim zamiłowaniem i wprawą zajmował się również rekonstrukcjami historycznymi, konserwacją, reperacją i renowacją form złotniczych z różnych epok.

 Jego autorska biżuteria odzwierciedlała Jego oryginalną, kreatywną i indywidualną osobowość. Był Twórcą ciągle poszukującym, zarówno nowych form plastycznych jak i rozwiązań technicznych. W swojej biżuterii posługiwał się zarówno formami abstrakcyjnymi jak i figuralnymi. Wprowadzał do swoich brosz i kolczyków precyzyjnie tworzone ze srebra miniaturowe postaci ludzkie i przedmioty codziennego użytku tworząc różnego rodzaju scenki i narracje. M. in. stworzył obiekty – i brosze jednocześnie – realistycznie przedstawiający zminiaturyzowany złotniczy stół z leżącymi na nim narzędziami pracy, czy malutkie łóżko z kobiecym akcikiem, leżącym na zmiętym srebrnym prześcieradle i złotej poduszce. 

Uzyskiwał niezwykłe efekty plastyczne oprawiając kamienie szlachetne, bursztyn, krzemień pasiasty, repusując metal, skuwając w piękne wzory miedź ze srebrem czy tworząc różnorodnymi metodami urozmaicone struktury i wyszukane ornamenty. Potrafił w srebrze oddać wizualną delikatność kwiatów, kruchość gałązek, miękkość tkaniny, realistyczne wyobrażenia owadów i fantastycznych smoków.
Był wrażliwy na magię, znaczenia i symboliczne wartości różnych materii i przedmiotów. W swojej biżuterii używał także niekonwencjonalnych materiałów: włosów, piór, kartek starodruków, pergaminu, skóry, fragmentów rzeczy zniszczonych i spatynowanych przez czas. Wykorzystując ich oryginalną materię, tworzył jednostkowe, niepowtarzalne arcydziełka.

Biżuteria była dla Niego także działającą na wyobraźnię ideą, którą wyrażał w akcjach plastycznych, m. in. tworząc biżuterię z barwionego lodu, który w trakcie akcji rozpuszczał się kolorując białe suknie modelek. W trakcie kolejnej, wieczornej akcji pokolorował różnobarwnym światłem mur otaczający Pałac Biskupi w Kielcach.

W 2022 r. w Wenecji włączył się w odbywające się wówczas 59. Biennale Sztuki performansem, w trakcie którego wrzucił do Canale Grande pięknie wykonany z oksydowanego srebra i ozdobiony bursztynami kwiat maku.

Wiele z jego oryginalnych pomysłów pozostało niedokończonych, lub pozostało w sferze koncepcji.

(źródło: BWA Kielce)

Kielecki Spacer Miejski – Kielce w pigułce

Co można zobaczyć w Kielcach? Co pokazać znajomym, którzy przyjechali w odwiedziny z innego...

Wyniki eliminacji wojewódzkich 69. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego

Wiadomo już, kto będzie reprezentował województwo świętokrzyskie w przeglądach finałowych 69....

"Lokator" – premiera Studia Pantomimy w KCK

26 kwietnia o godz. 18.00 na małej scenie Kieleckiego Centrum Kultury zostanie po raz pierwszy...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Wybitny skrzypek Mieczysław Jaroński bohaterem kolejnej pocztówki z cyklu "KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani"

Nakładem Poczty Polskiej ukazała się kontynuacja cyklu „KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani”, w...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Wernisaż wystawy absolwentów kieleckiego Plastyka w Galerii Winda

Kieleckie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż prac dyplomowych uczniów Państwowego Liceum Sztuk...

Przebojowa, mistrzowska i młoda wiosna w Filharmonii Świętokrzyskiej

Wiosna w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach zapowiada się bardzo ciekawie. Podczas środowej...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 537 395
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności