Szkice i rysunki znajdują się w Codice Atlantico, największym zbiorze jego notatek z lat 1489-1492. Instrument jednak nigdy nie został zbudowany przez twórcę, a w jego ponad pięćsetletniej historii znane są próby budowy pojedynczych egzemplarzy, które jednak nie zyskały akceptacji ówczesnych muzyków.
W roku 2012 Sławomir Zubrzycki zbudował koncertową wersję violi organista i rozpoczął nowy rozdział w historii instrumentu, wprowadzając go na estrady koncertowe i festiwalowe w Europie. Premierowe recitale violi organista (w Krakowie na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym Królewskiego Miasta Krakowa – 18 października 2013 i Festiwalu Conrada – 21 października 2013) były ogromnym sukcesem artystycznym i medialnym. Materiał filmowy z pierwszego koncertu violi obejrzało w serwisie Youtube ponad 2 mln osób. Informacje o powstaniu instrumentu pojawiły się w najpoczytniejszych mediach światowych, m.in. BBC, The Telegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Corierre della sera, MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times. W latach 2014-15 Zubrzycki odbył europejskie tournée z recitalami na violi organista, goszcząc m.in. na Stockholm Early Music Festival, Mänttä Music Festival, Wratislavia Cantans, Ghent Festival of Flanders, Kotor Art Festival, Polish Music Days w Turcji, Ohrid Summer Festival, Milano Classica, Gaudete! Festival Internazionale di Musica Antica we Włoszech.
W 2015 ukazały się dwa albumy z muzyką wykonywaną na violi organista. Solowy album Viola organista – The da Vinci sound to wydawnictwo wyjątkowe pod wieloma względami. To nie tylko pierwsze na świecie nagranie recitalu „instrumentu Leonarda da Vinci”, ale również pierwszy polski projekt muzyczny sfinansowany przez melomanów z całego świata dzięki globalnemu portalowi crowdfundingowemu Kickstarter. Do drugiej produkcji Zubrzycki został zaproszony przez islandzką piosenkarkę, Björk, która przygotowała akustyczną wersję swojej ostatniej płyty Vulnicura w wersji na głos, violę organista i kwartet smyczkowy. Album ukazał się w dwóch wersjach: na CD i płycie winylowej.
Utwory prezentowane podczas recitalu są transkrypcjami (z wyjątkiem utworów Abla i Sainte-Colombe’a), ich interpretacja na violi organista ukazuje często nowe niuanse znaczeniowe, jednocześnie pozostając w brzmieniowej zgodności z duchem epoki, w której dzieła powstały.
Koncert odbędzie się 19 kwietnia o godzinie 18.30 w Filharmonii Świętokrzskiej.
Źródło: FŚ