Piątek, 3 maja 2024 - Jaropełka, Marii, Niny

Śpiew jako jeden ze środków wychowania muzycznego A A A

Piątek, 4 grudnia 2009 Autor: Agnieszka Markiton
Głos ludzki to jeden z najstarszych instrumentów muzycznych mających możliwość prezentowania wyjątkowych walorów artystycznych. Już od początkowych lat kształcenia dziecka, śpiew stanowi podstawowy środek stosowany w wychowaniu muzycznym. Jest on swego rodzaju przedłużeniem mowy.
Śpiew to sztuka operowania głosem: solo, w zespole lub w chórze, a capella, bądź z towarzyszeniem instrumentów muzycznych. Umożliwia przekazanie aktualnego stanu uczuciowego. Melodia w połączeniu z tekstem tworzy wyjątkowe i niepowtarzalne narzędzie w przekazywaniu przeżyć i dzieleniu się uczuciami oraz wszelkiego rodzaju emocjami. Na wyższym stopniu zaawansowania artystycznego śpiew daje wolność przekazu poprzez umiejętny dobór barwy wokalnej, dynamiki, frazy melodycznej, brzmienia głosu, tempa czy swoistego sposobu współdziałania z instrumentami, a w zespołach wielogłosowych daje możliwość współtworzenia harmonii.
Nieocenionym walorem śpiewu oraz jego powszechności jest możliwość użycia go w każdej sytuacji. Już najmłodsze dzieci spontanicznie operują zasłyszanymi melodiami. Z czasem kształcony słuch pozwala na bardziej kontrolowane używanie śpiewu choćby podczas obrządków religijnych, uroczystości państwowych, szkolnych czy okazjonalne śpiewy towarzyszące rozrywce i zabawie.
Głos ludzki to specyficzny instrument, który wymaga stosowania właściwej techniki do poprawnego korzystania z niego. Techniki te opierają się głównie na: kształceniu oddychania, wykorzystaniu naturalnych rezonatorów organizmu, rozwijaniu możliwości wykonywania długich fraz, rozszerzaniu skali głosu, kształceniu przechodzenia z jednego rejestru do drugiego, wyrównaniu brzmienia rejestrów, uwrażliwianiu na rozmaite odcienie dynamiki i artykulacji oraz ujednoliceniu barwy samogłosek. Dzięki pracy nad sprawnością emisyjną mechanicznie rozwija się muzykalność u dziecka. Stwierdzić można, że śpiew spełnia podwójną funkcję. Daje radość muzykowania, aktywności wokalnej, co zauważalne jest zarówno podczas śpiewania najprostszej piosenki przez małe dzieci, jak i wielogłosowej pieśni przez rozmiłowaną w śpiewie młodzież. Równocześnie jest on czynnikiem intensywnego umuzykalniania.
Często podkreślanym walorem śpiewania jest aspekt wychowawczy. Pozwala uzyskać uczucie satysfakcji, a także poszerza przestrzeń postrzegania piękna. Dodatkowe czynniki wychowawcze pojawiają się podczas śpiewu zbiorowego. Grupa dzieci czy młodzieży uczy się współodpowiedzialności, dyscypliny, zarówno osobistej jak i zbiorowej, a także współdziałania ze sobą wzajemnie, jak również z zamierzeniem artystycznym nauczyciela. Kiedy te warunki zostają spełnione, wówczas śpiew zespołowy dostarcza najbardziej intensywnych walorów estetycznych. Takie walory śpiewu, szczególnie zespołowego, powodują, że jest on najbardziej powszechną formą muzykowania od długich lat.
Dużą wagę w nauce śpiewu przywiązuje się do wykonywania pieśni i piosenek. Ich wartość ma charakter zarówno muzyczno-wychowawczy, jak i muzyczno-dydaktyczny. Piosenką nazywamy upowszechnioną formę pieśni. Jest ona formą stosowaną na szeroką skalę zarówno w muzyce ludowej, jak i rozrywkowej. Piosenkarstwo rozwija się na estradzie światowej od XIX wieku a spopularyzowane zostało od 1940 roku. To właśnie różnego rodzaju placówki kultury są niejednokrotnie kolebką dla gwiazd muzyki popularnej. Skoro muzyka popularna dociera do najszerszego grona odbiorców, to tym bardziej jej wykonawcy powinni być od początku kształceni z pełną sumiennością i rzetelnością. Biorąc pod uwagę ogromny wpływ muzyki, a w tym śpiewu, na pojmowanie i dostrzeganie wartości wychowawczych, psychologicznych, artystycznych, kulturowych i społecznych polscy twórcy wychowania muzycznego traktują śpiew jako bardzo cenną formę i treść kształcenia zarówno w programie szkolnictwa, jak i na zajęciach pozalekcyjnych.
Nie należy zapominać, że rywalizacja, jaka może pojawić się między dziećmi i młodzieżą zajmującą się tym samym kierunkiem sztuki potrafi być bardzo ostra a nawet niebezpieczna. W tym momencie ogromną rolę pełnią dorośli. Zarówno instruktorzy, jak i rodzice powinni bezustannie czuwać nad zaangażowaniem mentalnym młodego człowieka. Bywa, że chęć prześcignięcia innych jest tak wielka, że z czasem młody, niedoświadczony człowiek potrafi całkiem zatracić się w walce zapominając o tym, że miała to być w znacznej mierze przyjemność. Niestety trzeba również zauważyć, iż zachodzą i takie sytuacje, że rodzice nie umieją wyczuć granicy między zdrową rywalizacją a obłędnym dążeniem do wygranej dziecka. Zdarza się, że to oni prowokują i wymuszają u dziecka presję zwycięstwa. W takich sytuacjach zachodzi potrzeba właściwej reakcji instruktora. To on, również jako wychowawca, musi wykazać się odpowiednią postawą w procesie kształtowania silnej a zarazem wrażliwej osobowości podopiecznego.
Niejednokrotnie zdarza się, że dana osoba wybierze inną dziedzinę sztuki, nie muzykę. W takim przypadku również jest to dobra droga. Każda osoba ma indywidualne potrzeby, osobliwe umiejętności i postrzeganie sztuki. Dobry nauczyciel, instruktor czy rodzic powinien aprobować i dopingować wszelkim przejawom zainteresowania kulturą wyższą. W każdym przypadku prowadzą one przecież do szerszego rozwoju osobowości dziecka.
Literatura:
• M. Przychodzińska – Kaciczak, Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, Warszawa 1987 r.
• Suchodolski B., Wychowanie przez sztukę, I. Wojnar, Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1997 r.

Autor tekstu:
Samuela Modzelewska – magister sztuki, wokalistka, laureatka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali piosenki, zdobywczyni prestiżowej nagrody Prezydenta Miasta Kielce „Nadzieja Kielc”; nauczyciel wokalu w Młodzieżowym Domu Kultury w Kielcach.

Literacka majówka na Żeromszczyźnie. Eliminacje do 48. Buskich Spotkań z Folklorem

Zwiedzanie dworku Stefana Żeromskiego wspólnie z wybitną badaczką życia i twórczości pisarza –...

ZPAF OŚ zaprasza na wernisaż wystawy zdjęć Janusza Buczkowskiego pt. "Japonia"

Zdjęcia legendarnego fotografika Janusza Buczkowskiego można od dzisiaj podziwiać na wystawie pt....

"Majówka z historią" w Szydłowie

Nadchodzący długi weekend majowy to idealny moment, aby wybrać się na niezapomnianą podróż w...

„Święto Kwitnącej Wiśni” w Nowem

W najbliższą niedzielę w Nowem (gmina Ożarów, powiat opatowski) odbędzie się XVII „Święto...

Wybitny skrzypek Mieczysław Jaroński bohaterem kolejnej pocztówki z cyklu "KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani"

Nakładem Poczty Polskiej ukazała się kontynuacja cyklu „KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani”, w...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Wernisaż wystawy absolwentów kieleckiego Plastyka w Galerii Winda

Kieleckie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż prac dyplomowych uczniów Państwowego Liceum Sztuk...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 609 099
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności