Poniedziałek, 6 maja 2024 - Beniny, Filipa, Judyty

Kielce - kościół ewangelicki A A A

Wtorek, 15 lipca 2008 Autor: Agnieszka Markiton
Po zakończeniu wojen napoleońskich i ustaleniu w Europie nowych granic, stolicę województwa krakowskiego przeniesiono z Krakowa do Kielc. Ponieważ ówczesne miasto nie posiadało dostatecznej ilości obiektów dla przybyłej tu licznej kadry urzędniczej, na siedziby urzędów (oprócz pobiskupiego pałacu), adaptowano stojący poza granicami średniowiecznego miasta gmach św. Leonarda.
Kontynuacja odbudowy miasta po pożarze z roku 1800 (przerwanej przez okres wojen) i konieczność sprostania nowym – jako siedziby władz – potrzebom, wyraźnie ożywiła ruch budowlany. Rosnący popyt na działki budowlane wywołał potrzebę sporządzenia pomiaru miasta i opracowania planu zabudowy. Plan taki sporządził geometra Marian Potocki w roku 1821, a jego drugą, poprawioną wersję w dwa lata później. Nowy plan miasta, którego podstawowym elementem kompozycyjnym stawał się budynek władz wojewódzkich, czyli gmach Leonarda, zakładał wytworzenie przed nim kolistego placu, z którego promieniście wychodzić miało pięć ulic. Najważniejszą z nich, środkową, była ulica, której nieduży fragment już istniał, a która z czasem awansowała do rangi najważniejszej w mieście – Sienkiewicza. Wybudowano przy niej najpierw budynek hipoteki (1824), a potem zbudowano piętrową kamieniczkę, gdzie ulokowano w roku 1830 znajdującą się tu do dzisiaj pocztę, przeniesioną z ulicy Dużej.
Z pięciu zaplanowanych ulic wykonano jeszcze od północy ulicę Leonarda oraz fragment położonej na południe od Sienkiewicza uliczki, nazywanej dziś Czerwonego Krzyża. O zamiarze przedłużenia tej ulicy na wschód, aż do placu Leonarda, dowodzi „zakłócona” geometria kościoła ewangelickiego, zlokalizowanego na początku ulicy Sienkiewicza. Południowa ściana kościoła nie jest prostopadła do jego osi - biegnie do niej skośnie, uwzględniając planowany przebieg ulicy, ulicy której dalszej realizacji później zaniechano.
Kościół ewangelicki zbudowany został dzięki długoletnim staraniom kieleckich ewangelików. Zaczęli oni napływać do miasta jeszcze u schyłku XVIII stulecia, dzięki rozwojowi przemysłu i wywołanemu zapotrzebowaniu na specjalistów, powodującemu przybywaniu do Kielc fachowców, głównie z Niemiec. W roku 1835 władze przychylnie odniosły się do prośby społeczności ewangelickiej i przyznały działkę, na której inżynier wojewódzki Karol Meyzer, zaprojektował kościół. Budowa nie trwała długo – w roku 1837 obiekt zakończono i dokonano jego konsekracji. Patronami zostali święci Piotr i Paweł.
Stylowo - obiekt jest klasycystyczny. Składa się z jednonawowego korpusu i dwukondygnacyjnej wieży, zwieńczonej bardzo stromym, ostrosłupowym dachem, z czterema mniejszymi ostrosłupami ustawionymi na jej narożnikach wieży. Do korpusu, symetrycznie od wschodu i zachodu, dostawione są dwa czterokolumnowe portyki, tworząc jak gdyby plan krzyża. Nawę nakrywa płaski strop, a półkoliste w planie prezbiterium wytworzone jest przy pomocy wewnętrznych ścianek, oddzielających także część przeznaczoną dla wiernych od zakrystii i niewielkiego składziku. Podłużne ściany kościoła przeprute są wysokimi, półkoliście zamkniętymi oknami, których duża powierzchnia nadaje całej budowli cech lekkości. W czasach PRL–u budynek użytkowany był przez Kościół polsko-katolicki. Potem powrócili tu ewangelicy, a po remoncie i uroczystej mszy, która odbyła się tu 8 września 2001 roku, kościół ma pełnić funkcję świątyni ekumenicznej.

Tekst: Roman Mirowski,
Żródło: Roman Mirowski, Świętokrzyski album, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie - Regionalny Ośrodek w Kielcach / Mediateka. 2004.

Słowniczek:
Portyk (łac. porticus) - budynek na planie prostokąta z jednym lub kilkoma rzędami kolumn, które wspierały dach zamknięty z jednej strony ścianą. Czasami zdarzały się portyki kilkupiętrowe. Portyk to także otwarty ganek kolumnowy lub filarowy, który poprzedza wejście, tworząc główną część fasady budynku. Jeśli stanowi przód elewacji nazywa się go prostylem, a gdy jest w głębi budynku nosi miano in antis.
Klasycyzm (z łac. classicus - doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) – styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian. W Europie tzw. "powrót do źródeł" (klasycznych) pojawił się już w renesansie, a następnie występował równolegle do baroku, czyli od XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Styl ten szczególnie nawiązywał do antyku.
Źródło: pl.wikipedia.org

ZDJĘCIA

Kościół ewangelicki  - Rycina - Roman Mirowski
Kościół ewangelicki  - Klasycystyczna bryła kościoła
Kościół ewangelicki  - Pilastry zdobiące naroża budynku
Kościół ewangelicki  - Fasada jednonawowego kościoła z dwukondygnacyjną wieżą
Kościół ewangelicki  - Ostrosłupowy dach zwieńczający wieżę
Kościół ewangelicki  - Elewacja boczna z portykiem
Kościół ewangelicki  - Portyk oparty na czterech toskańskich kolumnach zwieńczony tympanonem
Kościół ewangelicki  - Nawa główna przykryta płaskim stropem
Kościół ewangelicki  - Ołtarz główny w niewielkiej absydzie
Kościół ewangelicki  - Okna zamknięte półkoliście doświetlające nawę kościoła
Kościół ewangelicki  - Nawa w stronę wejścia
Kościół ewangelicki  - Chór muzyczny wsparty na kolumnach w stylu toskańskim
Kościół ewangelicki  - Organy pochodzące z lat 90-tych XIX w.
Kościół ewangelicki  - Organy z jedynym w Polsce głosem romantycznym
Kościół ewangelicki  - Krucyfiks i lichtarze pozostałość XIX –wiecznego wyposażenia
Kościół ewangelicki  - Marmurowa chrzcielnica z inskrypcją
Kościół ewangelicki  - Inskrypcja chrzcielnicy „Alfonsowi Welke architektowi …”
Kościół ewangelicki  - Inskrypcja chrzcielnicy „… inicjatorowi i założycielowi …”
Kościół ewangelicki  - Inskrypcja chrzcielnicy „… w roku 1874 Przedsiębiorstwa …”
Kościół ewangelicki  - Inskrypcja chrzcielnicy „… Kopalń Marmurów Kieleckich”
Kościół ewangelicki  - Epitafium poświęcone Janowi Jakubowi Lardelli fundatorowi organów
Kościół ewangelicki  - Epitafium Jana Kellera
Kościół ewangelicki  - Epitafium Doroty z Kotzów Łuszczkiewiczowej
Kościół ewangelicki  - Epitafium Johanna Christopha von Tutscheka
Kościół ewangelicki  - Epitafium Jana Schmidta

Literacka majówka na Żeromszczyźnie. Eliminacje do 48. Buskich Spotkań z Folklorem

Zwiedzanie dworku Stefana Żeromskiego wspólnie z wybitną badaczką życia i twórczości pisarza –...

Tkactwo bodzentyńskie

Tradycje tkackie w gminie Bodzentyn sięgają 1506 roku. Wówczas w Bodzentynie istniał już cech...

„Majówka w starożytnej osadzie” w Nowej Słupi

W długi weekend majowy warto wybrać się do Centrum Kulturowo-Archeologicznego w Nowej Słupi. Od 1...

Otwarty nabór im. Ireny i Tadeusza Byrskich dla duetów twórczych

W Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach rozpoczął się otwarty nabór im. Ireny i Tadeusza...

Konkurs pt. "Kapliczki w obiektywie. Uwiecznij ducha tradycji"

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach i Muzeum Wsi Kieleckiej zapraszają fotografów-amatorów do...

Wybitny skrzypek Mieczysław Jaroński bohaterem kolejnej pocztówki z cyklu "KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani"

Nakładem Poczty Polskiej ukazała się kontynuacja cyklu „KielczaNIE NIEzwykli, NIEzapomniani”, w...

Majówka na zamku Krzyżtopór w Ujeździe

Zamek Krzyżtopór w Ujeździe rozpoczyna sezon turystyczny. W długi weekend majowy na zwiedzających...

Urodziny Henryka Sienkiewicza. Piknik w Oblęgorku

W niedzielę, 5 maja, przypada 178 rocznica urodzin Henryka Sienkiewicza. Z tej okazji w Oblęgorku...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 61 654 982
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności