Tegoroczne Świętokrzyskie Dni Muzyki (w poprzednich latach odbywały się wiosną) rozpoczną się od utworu Henryka Mikołaja Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu. Okazją jest 10. rocznica śmierci wybitnego kompozytora. Oprócz tego słuchacze będą mogli poznać Koncert na klarnet i orkiestrę op. 49 Mikołaja Piotra Góreckiego, skomponowany w 2017 roku z myślą o znakomitym wirtuozie tego instrumentu Romanie Widaszku. Do tego dojdą jeszcze dwa utwory. Stabat Mater Andrzeja Dziadka oraz ekspresyjne Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Jacek Rogala, jako sopranistka wystąpi Ewa Tracz, zaś na klarnecie grać będzie wspomniany Roman Widaszek. O muzyce zaś opowie Justyna Mroczek-Gil – prelegentka koncertów w Filharmonii Świętokrzyskiej.
Tegoroczny koncert inauguracyjny online odbędzie się 13 listopada o godzinie 19.00.
ROMAN WIDASZEK
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. H. Kierskiego. Umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon. Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim ( 1995) oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990). Ma na swoim koncie wiele koncertów solowych i kameralnych, podczas których występował z takimi artystami i zespołami, jak: Sharon Kam, Antonio Saiote, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble. Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą. Dokonał ponad 20 nagrań płytowych, za które był dziewięciokrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra na rzadko spotykanym instrumencie – bassethornie (altowa odmiana klarnetu). Wykładowca krajowych i zagranicznych kursów (w tym Konserwatorium Królewskie w Brukseli i Konserwatorium Muzyczne w Porto) oraz juror krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych. Był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Jest członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego, Krakowskiego Kwintetu Dętego, Polskiego Zespołu Bassethornowego oraz profesorem katowickiej Akademii Muzycznej.
EWA TRACZ
Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów doktoranckich Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Laureatka I i II nagród na konkursach wokalnych w Słowacji, Kudowie-Zdroju, Częstochowie, Nowym Sączu, w Estonii, Bydgoszczy, Warszawie i Katowicach. Na deskach Opery Wrocławskiej debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze Giovanna D’arco G. Verdiego (2014). W mediolańskiej La Scali zadebiutowała w 2016 roku partią Konstancji w Uprowadzeniu z seraju W. A. Mozarta w wersji dla dzieci w języku włoskim i kreowała tam role w wielu znanych operach. Po raz pierwszy wystąpiła w Teatrze Wielkim – Opery Narodowej w Warszawie w partii Micaeli w operze Carmen (2018) oraz w roli Ulany w operze Manru J. I. Paderewskiego (2018), którą zaprezentowała również w Operze Lwowskiej oraz Narodowej Operze Ukraińskiej w Kijowie. Zaśpiewała partię Donny Anny z opery Don Giovanni w Polskiej Operze Królewskiej (2019). Mogliśmy ją także usłyszeć podczas otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum.
Kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCSB9oRemRmBgaJfU9tNGeDw
Źródło: FŚ