Olga Boznańska jest najwybitniejszą polską artystką doby modernizmu. Pierwszą nauczycielką rysunku była jej matka – Eugenia Mondan, następnie pobierała lekcje u Jacka Wojciecha Siedleckiego i Kazimierza Pochwalskiego, uczestniczyła także w Wyższych Kursach Artystycznych dla Kobiet Adriana Baranieckiego. Po wyjeździe z Krakowa (kobiety nie mogły wówczas studiować w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie) kontynuowała naukę w Monachium u Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Tam też założyła własną pracownię. Malowała martwe natury, pejzaże miejskie, sceny rodzajowe, jednak największą część jej twórczości stanowiły portrety, w tym portrety zadumanych, nazbyt jakby „dorosłych” dzieci.
W 1898 roku osiadła na stałe w Paryżu. Malowała portrety psychologiczne, martwe natury, fragmenty wnętrz mieszkalnych. Ale to portrety, a właściwie zapisane na obrazie pogłębione studium psychologiczne modela, stało się charakterystyczne dla jej twórczości i zdobyło najwyższe uznanie.
Dzieła Boznańskiej pokazywane były na licznych wystawach za granicą, a uzyskane nagrody stopniowo powiększyły uznanie dla jej prac w kraju. Pisano: „Przyjedź i obudź nas z uśpienia”. Boznańska regularnie przesyłała obrazy na wystawy krajowe, ale jej pierwsza wystawa monograficzna odbyła się w Krakowie dopiero w 1931 roku, 9 lat przed śmiercią.
Była laureatką wielu prestiżowych nagród, w tym francuskiej Legii Honorowej i Orderu Polonia Restituta. Pozostawiła po sobie ponad 1200 płócien, pasteli i szkiców, których większość trafiła do prywatnych kolekcji na całym świecie. Kilkanaście z nich można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, kilka w Muzeum Narodowym w Kielcach.
MNKi zaprasza 6 września o godz. 12.00 do Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach. Wstęp wolny. Spotkanie poprowadzi dr Anna Myślińska z Działu Malarstwa i Rzeźby.
Źródło: MNKi