Sobota, 11 stycznia 2025 - Feliksa, Honoraty, Marty

Czy świętokrzyskie szkoły zdały egzamin z nauczania on-line? A A A

Świętokrzyskie szkoły vs zdalne nauczanie
Od 25 marca br. zgodnie z rozporządzeniem MEN, polskie szkoły mają obowiązek nauczania na odległość. Wcześniej, w związku z zamknięciem szkół i placówek edukacyjnych, tylko zalecano zorganizowanie uczniom zajęć online. Kilka dni po wprowadzeniu takiego obowiązku, firma NEXERA, która buduje i zarządza światłowodową siecią dostępową na terenie m.in. woj. świętokrzyskiego, zleciła przeprowadzenie sondażu wśród mieszkańców Regionu posiadających dzieci w wieku szkolnym. Zapytano ich o doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem. 29% rodziców, którzy wzięli udział w badaniu przyznało, że ich pociechy mają zorganizowane nauczanie online ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a 59% stwierdziło, że tylko część zajęć prowadzona jest przez Internet.
Technologia, co uczy
Rodzice zostali zapytani również o to, z jakich programów/narzędzi korzystają nauczyciele prowadzący internetowe lekcje. Ponad połowa (53%) z nich wskazała na dedykowane internetowe serwisy edukacyjne. Wg 40% respondentów do nauki online wykorzystywane są media społecznościowe (Facebook, Messenger, Youtube), tyle samo osób (40%) wskazało, że prowadzenie zajęć odbywa się za pomocą programów do komunikacji i telekonferencji (np. Skype, Microsoft Teams, Google Hangout). Wg 33% ankietowanych zajęcia online odbywają się za pomocą platform webinarowych lub e-learningowych, do których szkoła posiada dostęp – pokazują wyniki sondażu NEXERY przeprowadzonego przez InsightOut Lab.
Narzędzia i stabilne łącze internetowe na wagę złota
Zdaniem 93% rodziców z województwa świętokrzyskiego, Internet jest podstawowym narzędziem do nauki online. Jednocześnie aż 94% badanych przyznało, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer, czy laptop na własne potrzeby oraz dostęp do stabilnego i szybkiego łącza.
- Wprowadzenie nauczania online było dla wielu szkół zupełnie nowym wyzwaniem, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom, nauczycielom, jak również rodzicom i uczniom. Wielu z nich nie miało możliwości odpowiednio przygotować się do nowej sytuacji, w tym wyposażyć się w rozwiązania cyfrowe, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. Niestety na internetowej mapie Polski, również m.in. w województwie świętokrzyskim, nadal widnieją tzw. „białe plamy”, czyli miejsca, które nie są podłączone do szerokopasmowej sieci. Doświadczenia ostatnich tygodni pokazały, że rozwijanie infrastruktury telekomunikacyjnej w Regionie jest podstawą nie tylko do tego, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, ale również, aby wyrównywać szanse w dostępie do edukacji online - komentuje Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w firmie NEXERA, pierwszego w Polsce operatora hurtowego światłowodowej sieci dostępowej o dużej skali.
Jak nauka wygląda w praktyce?
Aż 59% badanych jest zdania, że polscy uczniowie są gotowi na naukę online. Nieco mniej optymistycznie oceniani są pod tym kątem nauczyciele oraz szkoły - analogicznie 36%
i 34% badanych uważa, że są oni przygotowani na to, aby prowadzić zdalne nauczanie.
 
O doświadczenia związane z nauką online zapytaliśmy również dyrektora Szkoły Podstawowej w Górnikach (woj. świętokrzyskie). Okazuje się, że opinie rodziców pokrywają się ze zdaniem kadry nauczycielskiej.
 
- Na co dzień zarówno nauczyciele, jak i uczniowie korzystają z Internetu, a lekcje prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych platform edukacyjnych, takich jak: scholaris.pl, instaling.pl, e-podreczniki.pl, a także z aplikacji: learningapps.pl, instaling.pl oraz z zasobów słowników i encyklopedii internetowych. Podczas prowadzenia zajęć online nauczyciele korzystają głównie z portalu Facebook, komunikatora Messenger oraz z poczty elektronicznej. Problemem, z którym spotykamy się prowadząc nauczanie zdalne jest brak wystarczającej liczby sprzętu, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych, gdzie do dyspozycji dzieci jest tylko jeden komputer. Kilku uczniów z naszej szkoły natomiast nie ma w ogóle dostępu do komputera w domu. Barierą jest również dostęp do Internetu, który na wsiach jest nadal ograniczony – komentuje Sławomir Staciwa, dyrektor Szkoły Podstawowej w Górnikach, w powiecie koneckim.
 
Internetowe rewolucje w edukacji
12% rodziców z województwa świętokrzyskiego przyznało, że niezależnie od epidemii koronawirusa jego dziecko codziennie lub prawie codziennie wykorzystuje Internet do samodzielnej nauki. Jednocześnie 76% badanych stwierdziło, że dzieci powinny mieć więcej zajęć, które pokażą im w jaki sposób można korzystać z Internetu w celu zdobywania wiedzy – wynika z sondażu NEXERY.
- Możemy przypuszczać, że nauczanie online będzie odgrywało coraz większą rolę w systemie edukacji – zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że część uczniów na co dzień wykorzystuje Internet do tego, aby czerpać i poszerzać swoją wiedzę. Warunkiem rozwoju tego modelu nauczania jest powstanie szerokopasmowej sieci internetowej na terenie całego kraju, zwłaszcza w tych Regionach, gdzie nie było to dotąd możliwe, czyli w mniejszych miejscowościach i wsiach. Nie powinniśmy również zapominać o tym, jak istotne jest podłączenie do stabilnej sieci szkół i jednostek edukacyjnych.  To pozwoli nauczycielom wprowadzać nowoczesne metody dydaktyczne, a dzieciom nabywać i poszerzać kompetencje cyfrowe. Do 2021 r. w zasięgu sieci światłowodowej NEXERY będzie prawie 3 tys. szkół i jednostek oświatowych z 4 Regionów Polski, w tym 488 z woj. świętokrzyskiego. Każda szkoła w sieci NEXERY, będzie również włączona do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) i ma zagwarantowane łącze o prędkości 100 Mb/s. Usługa jest finansowana ze środków budżetu państwa, a szkoły za nią nie płacą – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacji w firmie NEXERA.
 
Sondaż NEXERY - badanie zostało zrealizowane przez InsightOut Lab na zlecenie operatora telekomunikacyjnego firmę NEXERA. W celu zebrania wywiadów wykorzystano metodę CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu Ariadna. Badanie przeprowadzono między 27 a 30 marca 2020 r. na grupie 2098 osób.
 

(źródło: www.onemulti.pl)
 
 

"O sole mio" – zajęcia z klasycznej emisji głosu w WDK

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach ma wyjątkową, unikatową ofertę dla pasjonatów śpiewania –...

Potrzeba tysiąc statystów do filmu „Znak sprzeciwu”

Krakowska grupa Rafael Film poszukuje statystów do filmu „Znak sprzeciwu” przedstawiającego...

Dziecięca Estrada Folkloru

Wojewódzki Dom Kultury im. J. Piłsudskiego wraz ze Starostwem Powiatowym w Kielcach organizują...

"Integrująca Gala Tańca” w KTT

Kielecki Teatr Tańca zaprasza na "Integrującą Galę Tańca", która odbędzie się 11 stycznia o...

Sylwester w Teatrze im. Stefana Żeromskiego

W Sylwestra w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach będzie można obejrzeć dwa spektakle:...

Sylwester w Kielcach – wystąpi Baranovski

Baranovski będzie gwiazdą tegorocznego Sylwestra Miejskiego, który odbędzie się na kieleckim...

VIII Ogólnopolski Festiwal Kolęd i Pastorałek „Nocy niepojęta” w Kałkowie Godowie

W pierwszą sobotę stycznia w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski Pani Ziemi...

20-lecie Stowarzyszenia Przyjaciół Teatru im. Stefana Żeromskiego Loża 3 w Kielcach

Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru im. Stefana Żeromskiego Loża 3 w Kielcach obchodzi w tym roku...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 66 200 163
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności