Świętokrzyskie szkoły vs zdalne nauczanie
Od 25 marca br. zgodnie z rozporządzeniem MEN, polskie szkoły mają obowiązek nauczania na odległość. Wcześniej, w związku z zamknięciem szkół i placówek edukacyjnych, tylko zalecano zorganizowanie uczniom zajęć online. Kilka dni po wprowadzeniu takiego obowiązku, firma NEXERA, która buduje i zarządza światłowodową siecią dostępową na terenie m.in. woj. świętokrzyskiego, zleciła przeprowadzenie sondażu wśród mieszkańców Regionu posiadających dzieci w wieku szkolnym. Zapytano ich o doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem. 29% rodziców, którzy wzięli udział w badaniu przyznało, że ich pociechy mają zorganizowane nauczanie online ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a 59% stwierdziło, że tylko część zajęć prowadzona jest przez Internet.
Technologia, co uczy
Rodzice zostali zapytani również o to, z jakich programów/narzędzi korzystają nauczyciele prowadzący internetowe lekcje. Ponad połowa (53%) z nich wskazała na dedykowane internetowe serwisy edukacyjne. Wg 40% respondentów do nauki online wykorzystywane są media społecznościowe (Facebook, Messenger, Youtube), tyle samo osób (40%) wskazało, że prowadzenie zajęć odbywa się za pomocą programów do komunikacji i telekonferencji (np. Skype, Microsoft Teams, Google Hangout). Wg 33% ankietowanych zajęcia online odbywają się za pomocą platform webinarowych lub e-learningowych, do których szkoła posiada dostęp – pokazują wyniki sondażu NEXERY przeprowadzonego przez InsightOut Lab.
Narzędzia i stabilne łącze internetowe na wagę złota
Zdaniem 93% rodziców z województwa świętokrzyskiego, Internet jest podstawowym narzędziem do nauki online. Jednocześnie aż 94% badanych przyznało, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer, czy laptop na własne potrzeby oraz dostęp do stabilnego i szybkiego łącza.
-
Wprowadzenie nauczania online było dla wielu szkół zupełnie nowym wyzwaniem, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom, nauczycielom, jak również rodzicom i uczniom. Wielu z nich nie miało możliwości odpowiednio przygotować się do nowej sytuacji, w tym wyposażyć się w rozwiązania cyfrowe, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. Niestety na internetowej mapie Polski, również m.in. w województwie świętokrzyskim, nadal widnieją tzw. „białe plamy”, czyli miejsca, które nie są podłączone do szerokopasmowej sieci. Doświadczenia ostatnich tygodni pokazały, że rozwijanie infrastruktury telekomunikacyjnej w Regionie jest podstawą nie tylko do tego, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, ale również, aby wyrównywać szanse w dostępie do edukacji online - komentuje Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w firmie NEXERA, pierwszego w Polsce operatora hurtowego światłowodowej sieci dostępowej o dużej skali.
Jak nauka wygląda w praktyce?
Aż 59% badanych jest zdania, że polscy uczniowie są gotowi na naukę online. Nieco mniej optymistycznie oceniani są pod tym kątem nauczyciele oraz szkoły - analogicznie 36%
i 34% badanych uważa, że są oni przygotowani na to, aby prowadzić zdalne nauczanie.
O doświadczenia związane z nauką online zapytaliśmy również dyrektora Szkoły Podstawowej w Górnikach (woj. świętokrzyskie). Okazuje się, że opinie rodziców pokrywają się ze zdaniem kadry nauczycielskiej.
- Na co dzień zarówno nauczyciele, jak i uczniowie korzystają z Internetu, a lekcje prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych platform edukacyjnych, takich jak: scholaris.pl, instaling.pl, e-podreczniki.pl, a także z aplikacji: learningapps.pl, instaling.pl oraz z zasobów słowników i encyklopedii internetowych. Podczas prowadzenia zajęć online nauczyciele korzystają głównie z portalu Facebook, komunikatora Messenger oraz z poczty elektronicznej. Problemem, z którym spotykamy się prowadząc nauczanie zdalne jest brak wystarczającej liczby sprzętu, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych, gdzie do dyspozycji dzieci jest tylko jeden komputer. Kilku uczniów z naszej szkoły natomiast nie ma w ogóle dostępu do komputera w domu. Barierą jest również dostęp do Internetu, który na wsiach jest nadal ograniczony – komentuje Sławomir Staciwa, dyrektor Szkoły Podstawowej w Górnikach, w powiecie koneckim.
Internetowe rewolucje w edukacji
12% rodziców z województwa świętokrzyskiego przyznało, że niezależnie od epidemii koronawirusa jego dziecko codziennie lub prawie codziennie wykorzystuje Internet do samodzielnej nauki. Jednocześnie 76% badanych stwierdziło, że dzieci powinny mieć więcej zajęć, które pokażą im w jaki sposób można korzystać z Internetu w celu zdobywania wiedzy – wynika z sondażu NEXERY.
- Możemy przypuszczać, że nauczanie online będzie odgrywało coraz większą rolę w systemie edukacji – zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że część uczniów na co dzień wykorzystuje Internet do tego, aby czerpać i poszerzać swoją wiedzę. Warunkiem rozwoju tego modelu nauczania jest powstanie szerokopasmowej sieci internetowej na terenie całego kraju, zwłaszcza w tych Regionach, gdzie nie było to dotąd możliwe, czyli w mniejszych miejscowościach i wsiach. Nie powinniśmy również zapominać o tym, jak istotne jest podłączenie do stabilnej sieci szkół i jednostek edukacyjnych. To pozwoli nauczycielom wprowadzać nowoczesne metody dydaktyczne, a dzieciom nabywać i poszerzać kompetencje cyfrowe. Do 2021 r. w zasięgu sieci światłowodowej NEXERY będzie prawie 3 tys. szkół i jednostek oświatowych z 4 Regionów Polski, w tym 488 z woj. świętokrzyskiego. Każda szkoła w sieci NEXERY, będzie również włączona do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) i ma zagwarantowane łącze o prędkości 100 Mb/s. Usługa jest finansowana ze środków budżetu państwa, a szkoły za nią nie płacą – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacji w firmie NEXERA.
Sondaż NEXERY - badanie zostało zrealizowane przez InsightOut Lab na zlecenie operatora telekomunikacyjnego firmę NEXERA. W celu zebrania wywiadów wykorzystano metodę CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu Ariadna. Badanie przeprowadzono między 27 a 30 marca 2020 r. na grupie 2098 osób.
(źródło: www.onemulti.pl)