„
Inspiracja do zaprojektowania kolekcji naczyń pochodzi od nasion. Kształt
obiektów przywołuje na myśl ziarno,czyli jedną z najtrwalszych
i pierwotnych form. Z motywu nasiona został zaczerpnięty tytuł kolekcji
„Genesis” i odnosi się on do ogółu czynników, które wpłynęły na powstanie
i rozwój istnienia.Kolekcja naczyń ceramicznych składa się z dwóch części.
Pierwsza to formy typowo użytkowe, inspiracją do tej serii był Art
Food czyli sztuka podawania dań. Zestawy miseczek oferują ogromne
możliwości podawania ich na różnorodny sposób. Bardzo ważnym
aspektem jest interakcja pomiędzy przygotowującym posiłek, a obiektem,
ponieważ naczynia mogą inspirować.Druga część kolekcji to wazony,
których forma zainspirowana została kształtem nasiona begonii. Mają
one trójdzielną konstrukcję, nawiązującą do budowy nasiona. Cała
kolekcja wykonana jest z ceramiki, ale zawiera elementy drewniane, co
tworzy spójną całość”.
MONIKA IWAN pochodzi ze Świętej Katarzyny koło Kielc, tam też
aktualnie mieszka oraz pracuje w swojej pracowni ceramicznej (ul.
Żeromskiego 6). W 2017 roku otworzyła sklep w centrum Świętej
Katarzyny z autorskimi pracami „Galeria Rękodzieła”.
Ukończyła Politologię na Akademii Świętokrzyskiej, Wzornictwo na
Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Szkołę
Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie - Studium projektowania i
konstrukcji obuwia.
Jej rzeźbiarskie prace ceramiczne najczęściej są monochromatyczne
lub mają zawężoną gamę kolorystyczną, forma jest w nich
najważniejsza. Najczęściej inspiruje się naturą oraz własnymi
odczuciami, które w pracach mają charakter syntetyczny i nie zawsze
jednoznaczny. Nie stroni od łączenia różnych materiałów, np.
tkaniny z elementami metalowymi i drewnianymi w małych formach
rzeźbiarskich czy medalionach. Tworzenie jest dla niej dziedziną
dającą wolność, pozwalającą na odkrywanie własnej drogi
interpretacji świata. Wiele inspiracji czerpie z natury, będącej
idealnym odzwierciedleniem proporcji. Jest ona dla niej źródłem
organicznych odniesień, które można znaleźć w pracach ceramicznych.
Pragnie, aby odbiorcy interpretowali jej formy rzeźbiarskie na swój
sposób, w odniesieniu do własnych odczuć, przeżyć i doświadczeń.
(na podst. not. pras.)