Zjawisko zainteresowania współczesną biżuterią jako kierunkiem kolekcjonerskim można odnotować w kilku liczących się ośrodkach, promujących i dokumentujących działania artystyczne w zakresie współczesnej sztuki złotniczej. Sandomierz na tym tle nie jest odosobniony, ale… to jedyne miejsce w Polsce i na świecie, w którym gromadzi się nie tyle współczesną biżuterię, co krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki. To krzemień stał się wyróżnikiem „sandomierskiej sztuki srebra” i nadaje unikatowy charakter kolekcji tworzonej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Dlaczego w tym miejscu?
Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii zrodziła się w Sandomierzu, w miejscowej pracowni Cezarego Łutowicza - to pierwszy bardzo istotny argument. Drugi - od 200 lat złotnictwo sandomierskie nie miało tak indywidualnego wyrazu i nie zyskało ani takiej rangi, ani takiego zasięgu jak obecnie. Trzeci - z muzealnego punktu widzenia zaistniał obowiązek wspierania i dokumentowania działań, które nie tylko doprowadziły do odrodzenia się tej dziedziny rzemiosł w Sandomierzu, ale i do nadania jej całkiem nowego kierunku rozwoju. Od 2007 roku, kiedy to Sandomierz został ogłoszony Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego, wystawy muzealne - zarówno te, prezentujące efekty kolejnych Sandomierskich Warsztatów Złotniczych, jak i pokazy fragmentów tworzonej kolekcji - służą promocji i umacnianiu tego zaszczytnego tytułu.
Od 2004 roku renesansowo-barokowa piwnica filarowa jest stałym miejscem czasowych wystaw krzemienia pasiastego w biżuterii, małych formach złotniczych, obiektach i instalacjach. W obecnej odsłonie przypominamy 68 dzieł wykonanych na przestrzeni lat 2001-2012, w tym i takie, które przeżyły już moment kariery światowej. Na ten retrospektywny przegląd składają się realizacje wybitnych, powszechnie znanych projektantów i wykonawców. Wraz z nimi, serdecznie zapraszamy do obejrzenia sandomierskich unikatów.
Ekspozycję można oglądać do 31 marca 2016 r.
Źródło: Muzeum Okręgowe w Sandomierzu