25 mln zł będzie kosztowała kampania promująca ścieżki rowerowe przebiegające przez pięć województw Polski Wschodniej, w tym województwo świętokrzyskie. W maju rozpoczęła się budowa 2 tys. km tras.
Ideą projektu jest stworzenie kompleksowego produktu turystycznego, wokół którego powstaną motele, hotele, restauracje, punkty gastronomiczne, wypożyczalnie rowerów, punkty informacji turystycznej. Łącznie 220 miejsc obsługi rowerzysty. Całkowity koszt przedsięwzięcia to około 300 mln zł, z czego znaczna część będzie pochodziła z Programu Operacyjnego "Rozwój Polski Wschodniej". Trasę buduje pięć województw. Będzie ona miała spójne oznakowanie oraz jednakowe standardy nawierzchni. Planowana łączna długość szlaku wynosi 1980 km, z czego przez województwo warmińsko-mazurskie będzie przebiegało 415,9 km, podlaskie - 594,9 km, lubelskie - 353,6 km, świętokrzyskie - 195,9 km i podkarpackie - 451,1 km. Trasa będzie przebiegać również przez pięć Parków Narodowych.
Świętokrzyski odcinek trasy rowerowej będzie prowadził od Sandomierza przez okolicę Koprzywnicy, Klimontowa, Ujazdu, Rakowa do Kielc, a następnie w kierunku Oblęgorka i Sielpi do Maleńca. Całość trasy zbudowana będzie zgodnie ze standardami europejskimi. Obok ścieżki powstaną: parkingi dla rowerów, serwisy, wypożyczalnie sprzętu, miejsca do odpoczynku. Co 100 kilometrów musi znaleźć się miejscowość, z której można się wydostać autobusem lub pociągiem.
- Jestem przekonany, że szlak Green Velo wygeneruje nowe inwestycje i nowe miejsca pracy. Jednocześnie znakomicie wpisuje się on w strategię rozwoju naszego regionu. Jesteśmy „zielonym” płucem Polski, czystym i ekologicznym. Te walory chcemy eksponować, na nich opierając w dużej mierze rozwój sektora usług w naszym regionie - uważa Adam Jakubas, marszałek województwa świętokrzyskiego.
Województwo świętokrzyskie zajmuje się całościową promocją projektu. Przez całe lato powstawały 45 - sekundowe spoty promocyjne, dwuminutowy film oraz 8 - sekundowy, telewizyjny billboard sponsorski. Kończą się właśnie prace nad montażem i udźwiękowieniem tych reklam. Trwają też prace nad przygotowanie materiału na film w technologii 3D.
- Na razie mamy tylko zmontowane obrazy, ale już widzimy, że powstaną wspaniałe reklamy całego szlaku. Wyprodukowaliśmy jeden spot ogólny oraz pięć spotów regionalnych, gdzie oprócz zdjęć wspólnych, identyfikujących całą trasę, przeważają ujęcia z danego regionu. Planujemy emisje spotu ogólnego oraz regionalnych mniej więcej w tych samych proporcjach - informuje Jacek Kowalczyk, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej województwa świętokrzyskiego. – Zależy nam, aby zdążyć na targi TT Warsaw w stolicy, które rozpoczynają się 27 listopada.
W Warszawie odbędzie się debiut stoiska targowego, dedykowanego tej nowej marce turystycznej jaką jest Green Velo. Stoisko nawiązuje do kolorystyki szlaku Greenvelo. W 2015 roku 2 mln wydawnictw, wielojęzycznych przewodników, folderów, map, trafi do odbiorców. Łącznie do 2015 roku na wydawnictwa promujące szlak, rozdawane na targach, eventach oraz w punktach i centrach informacji turystycznej zostanie przeznaczone około 2,7 miliona złotych. Samo stoisko będzie kosztować 200 000 tysięcy złotych, a jego konstrukcja pozwoli na różne konfiguracje w zależności od miejsca ekspozycji. Atrakcją będą symulatory jazdy na rowerze po szlaku Green Velo. Szlak będzie też prezentowany podczas Światowej Wystawy EXPO w Mediolanie w 2015 roku. Trwają także prace związane z koncepcją rozwoju Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo jako kompleksowego „produktu turystycznego”.
- Przyjęliśmy podział całego szlaku na 12 tematycznych „królestw”. Będzie więc królestwo Góry Świętokrzyskie, królestwo Dolina Bugu, królestwo Mazury Północne, itp. Każde nawiązuje do specyfiki danego fragmentu trasy do jej szczególnych walorów itp. W ten sposób będzie nam łatwiej promować trasę i zachęcać turystów do odwiedzania poszczególnych fragmentów, bo zdajemy sobie sprawę, że niewiele osób zdecyduje się na przejechanie za jednym zamachem całych 2 tysięcy kilometrów - dodaje Grzegorz Szczęsny, kierownik projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej - Promocja”.
Powstanie również portal turystyczny, który będzie zawierał informacje na temat szlaku, atrakcji turystycznych, infrastruktury, pogody.