Niedziela, 12 stycznia 2025 - Bernarda, Czesławy, Grety

Glass SK + A A A

Otwarcie wystawy odbędzie się w czwartek, 11 września, o godzinie 18:00.

Słowackie szkło artystyczne

Wystawa dwóch słowackich artystów-nauczycieli i ich uczniów prezentuje pars pro toto nowe formy i tendencje we współczesnym słowackim szkle artystycznym. Jej ambicją jest zaznaczenie zarówno charakterystycznego dla współczesnego szkła artystycznego wyboru form i rozwiązań, jak i różnic we współczesnych trendach oraz koncepcjach dydaktycznych stosowanych w edukacji młodych twórców.

Słowackie dziedzictwo szkła opiera się na długiej, sięgającej średniowiecza tradycji wytwarzania wyrobów szklanych na terenach Republiki Czeskiej i Słowacji. Przez lata zdobyło sobie uznanie na polu międzynarodowym. Współczesna tradycja szkła artystycznego jest wypadkową świadomości potencjału, jaki oferuje materiał oraz możliwości wykorzystywania hut szkła z ich zapleczem technologicznym i kwalifikacjami pracowników.

Rozwój szkła artystycznego jako niezależnej dyscypliny artystycznej przyczynił się do otwarcia nowych specjalistycznych kierunków studiów na założonej w 1949 roku Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie. Szkło artystyczne stało się niezależnym kierunkiem studiów w 1965 roku, kiedy na bratysławskim ASP został otwarty Wydział Szkła Architektonicznego. Tak rozpoczęła się historia sukcesów słowackiej szkoły szkła artystycznego. Wielką rolę odegrał tu założyciel wydziału - czeski artysta Václav Cigler, który prowadził go aż do końca lat siedemdziesiątych. Jako jeden z pierwszych artystów w byłej Czechosłowacji zajmował się tworzeniem geometrycznych rzeźb ze szkła optycznego; związany się z ruchem neo-konstruktywistycznym o nazwie "Nowa Wrażliwość" w 1960 roku Cigler wyniósł szkło optyczne do rangi sztuki wprowadzając elementy Land Artu, myślenia projektowego, konceptualnego i minimalistycznego. Wykształcił wielu uczniów, a jego twórcze poglądy kształtowały kolejne pokolenia twórców szkła artystycznego, którego rozwój przez lata był postrzegany przede wszystkim przez pryzmat jego koncepcji - jako jej kontynuacja albo jej zaprzeczenie.

Po odejściu Ciglera kształcenie na uczelni koncentruje się na wzornictwie przemysłowym, wymaganiach praktyki zawodowej oraz zaspokojeniu rosnącego zapotrzebowania producentów. W listopadzie 1989 rozpoczyna się okres transformacji społecznej, który przynosi między innymi głęboką przemianę postrzegania estetycznych i funkcjonalnych cech szkła artystycznego i samej filozofii szkła jako dyscypliny. Na pierwszy plan wysuwa się bardzo wyraźne zainteresowanie samą estetyką obiektu, a także zainteresowanie środowiskiem i tworzeniem instalacji- pojawia się tendencja wzajemnego przenikania się dyscyplin oraz technik, stopniowo zacierają się granice pomiędzy poszczególnymi formami sztuki i jej rodzajami.

Patrik Illo (rocznik 1973) zaczął uczyć w Akademii Sztuk Pięknych stosunkowo niedawno. W 2010 Wydział Szkła Artystycznego został przekształcony w Studio Szkła. Palo Macho (rocznik 1965) dołączył do niego nieco później. Oboje po ukończeniu swojej macierzystej uczelni zdobywali doświadczenie w praktyce: Illo jako projektant i twórca obiektów studyjnych i instalacji, Macho głównie jako malarz, tworząc obrazy zarówno na szkle, jak i w szkle.

Illo i Macho doprowadzili swoją technikę do doskonałości. Oboje wymyślają i tworzą prace na pograniczu sztuki i komercji, co - dzięki nim - stało się również dewizą Studia Szkła. Zwięzła nazwa wprowadza najlepiej w założenia programu dydaktycznego: nacisk na poznanie materiału, zrozumienie jego specyfiki i potencjału, opanowanie różnorodnych technologii i umiejętności szklarskich. Oczywiście interdyscyplinarność oraz wykorzystywanie innych materiałów są dopuszczalne i wskazane pod warunkiem jednakże uzasadnienia ich użycia. Macho i Illo otworzyli studio na współpracę międzynarodową, wymiany zagraniczne oraz uczestnictwo w studenckich sympozjach, warsztatach i wystawach, a także współpracę z firmami produkcyjnymi.

Ich współpraca przynosi pierwsze zauważalne efekty w postaci zróżnicowanych, oryginalnych, innowacyjnych i niekonwencjonalnych prac, które powstają w pracowni.

Szkło fascynuje nie tylko ze względu na swoje unikalne właściwości optyczne, ale także ze względu na swój twórczy potencjał i możliwość przekraczania granic dyscyplin: w sposób poważny, niepowierzchowny, żartobliwy, na pozór sprzeczny z zasadami i tradycjami, czy świadomy i innowacyjny. Wystawa obiektów dwóch słowackich artystów -nauczycieli i ich uczniów pokazuje do czego zdolne jest szkło artystyczne i jak może zostać przekształcone. Życzymy przyjemnych i inspirujących artystycznych doznań.

Huta szkła Rona

Huta RONA została założona w 1892 roku przez wiedeńska firmę "Schreiber & Neffen". Jej nazwa pochodzi od nazwy miejscowości, w której huta działa do dziś.

Huta RONA zdobyła wysoką pozycję na rynku niedługo po założeniu, przede wszystkim dzięki wysokim kwalifikacjom szklarzy i jakości swoich produktów. Większość produkcji trafiała, tak jak i dziś, na rynki zagraniczne. W ofercie znalazło się również szkło dla gastronomii. Od 1897 roku huta dostarcza szkło do wielu renomowanych hoteli, w tym do hotelu Sacher w Wiedniu.

Huta składa się z zakładu produkcyjnego, centrum logistycznego oraz pałacu - dawnej rezydencji założycieli, obecnie wykorzystywanego jako centrum administracyjno-handlowe. Stworzono tam miejsce dla biznesowych spotkań i wzorcownię.

W całej swojej 120-letniej historii zakład stara się być w technologicznej czołówce przemysłu szklarskiego. Udowodnił to wdrażając wiele innowacyjnych rozwiązań. Spośród wielu chcielibyśmy zwrócić uwagę na rok 1896, kiedy to huta uruchomiła pierwsze w Europie oprzyrządowanie do dekorowania szkła techniką pantografu. W roku 1956 jako pierwsza huta szkła w historii Rona rozpoczęła produkcję ręcznie robionych kieliszków ciągnionych.

Z ostatnich wdrożeń warto zwrócić uwagę na rok 2001, kiedy huta RONA, jako pierwsza na świecie rozpoczęła automatyczną masową maszynową produkcję podwójnie dmuchanych kieliszków z nóżką ciągnioną. Jest to obecnie jedna z najbardziej zawansowanych technologii produkcji na świecie.

RONA zatrudnia 1270 osób, należy do największych pracodawców przemysłowych w zachodniej Słowacji. W zakładzie działa 7 automatycznych linii produkcyjnych przeznaczonych do maszynowej produkcji, jak również specjalna linia produkcyjna do ręcznego wykonywania szkła i dekoracji.


Tekst: Karolina Borowiec
Institute of Design Kielce

"O sole mio" – zajęcia z klasycznej emisji głosu w WDK

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach ma wyjątkową, unikatową ofertę dla pasjonatów śpiewania –...

Potrzeba tysiąc statystów do filmu „Znak sprzeciwu”

Krakowska grupa Rafael Film poszukuje statystów do filmu „Znak sprzeciwu” przedstawiającego...

Dziecięca Estrada Folkloru

Wojewódzki Dom Kultury im. J. Piłsudskiego wraz ze Starostwem Powiatowym w Kielcach organizują...

"Integrująca Gala Tańca” w KTT

Kielecki Teatr Tańca zaprasza na "Integrującą Galę Tańca", która odbędzie się 11 stycznia o...

Sylwester w Teatrze im. Stefana Żeromskiego

W Sylwestra w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach będzie można obejrzeć dwa spektakle:...

Sylwester w Kielcach – wystąpi Baranovski

Baranovski będzie gwiazdą tegorocznego Sylwestra Miejskiego, który odbędzie się na kieleckim...

20-lecie Stowarzyszenia Przyjaciół Teatru im. Stefana Żeromskiego Loża 3 w Kielcach

Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru im. Stefana Żeromskiego Loża 3 w Kielcach obchodzi w tym roku...

XIII Ogólnopolski Konkurs Kolęd, Pastorałek i Piosenek Świątecznych „Kolęda Płynie z Wysokości…”

Gminny Ośrodek Kultury „Perła” w Nowinach organizuje XIII Ogólnopolski Konkurs Kolęd, Pastorałek...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 66 214 966
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności