Jest coś niesamowitego w postaci Don Juana, coś co niemal od 400 lat fascynuje twórców literatury, muzyki, a nawet filmu, poświęcających zuchwałemu libertynowi swoje dzieła. Historia na wpół legendarnego sewilskiego szlachcica – uwodziciela zainspirowała również i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mozart tworzył operę w ogromnym pośpiechu – teatr w Pradze, który utwór zamówił, zafascynowany uprzednio Weselem Figara, dał kompozytorowi mało czasu. Dzieło powstało w 8 miesięcy na przełomie 1786-87 roku, sama uwertura – w ostatnią noc przed premierą. Autorem libretta był – jak w przypadku wielu oper Mozarta – Lorenzo da Ponte. Don Giovanniego przyjęto w Pradze z wielkim entuzjazmem. Kanwę opery stanowią miłosne perypetie tytułowego bohatera. Mozart w rękopisie nadał dziełu przydomek opera buffa, jednak elementy lekkiej i pogodnej komedii przeplatają się tu z wątkiem dramatycznym, pełnym napięcia i grozy. Młody przystojny szlachcic beztrosko pędzi życie, uwodząc i porzucając kolejne kobiety, dopuszcza się oszustw, a nawet zabójstwa. Jest pyszny i zadufany w sobie, swoje prawa stawia ponad obowiązujące normy i nawet spotkanie z duchem swej ofiary – Komandorem, jak również wizja wiecznego potępienia w piekielnych czeluściach, nie powodują zmiany jego postawy. Postaci naszkicowane przez da Pontego są pełne życia; librecista wykazał się głęboką znajomością ludzkiej natury. Genialna muzyka Mozarta doskonale koresponduje z rysem psychologicznym bohaterów. „Don Giovanni” – uznawany za jedno z najwybitniejszych dzieł Mozarta – do dziś jest często wykonywany i nagrywany przez najwybitniejszych dyrygentów i zespoły operowe całego świata.
Publiczność kielecka będzie miała rzadką okazję zobaczyć to piękne dzieło w pełnej krasie – w obsadzie złożonej z młodych i utalentowanych artystów, wyreżyserowane przez znanego już u nas Ryszarda Cieślę (Cosi fan tutte w lutym!) – solisty Teatru Wielkiego w Warszawie, którego pasją od pewnego czasu stała się reżyseria spektakli i widowisk telewizyjnych, z orkiestrą w kanale i chórem na scenie.
Zapraszamy 14 marca o godzinie 19.00.
Tekst: Urszula Sokołowska- Filharmonia Świętokrzyska