Nastrojowe Andante spianato, choć napisane zupełnie osobno przez Chopina (1834), jest swego rodzaju nokturnowym, lirycznym wstępem do Wielkiego Polonezu Es-dur op. 22. Wykonywane solo, bez akompaniamentu kończy się mocnym wejściem orkiestry oznaczającym początek Poloneza z pełną blasku, efektowną partią fortepianu. Grande Polonaise brillante précédé d’un Andante spianato (pod taką nazwą utwór został wydany w 1836 r.) poznamy w interpretacji Jikyo Junga, naszego gościa z Korei Płd., związanego z Polską najpierw poprzez studia na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie ukończone w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego, później poprzez liczne koncerty organizowane w naszym kraju. Poza działalnością koncertową artysta obecnie zajmuje się kierowaniem Akademy of Music.w Korei Płd.
Utwory niemieckiego kompozytora (przez pewien czas dyrektora Wrocławskiego Towarzystwa Orkiestrowego) Maxa Brucha urzekają dramaturgią i liryzmem. Nic dziwnego, bowiem z ducha prezentują najczystszy romantyzm, mimo iż pisane były w przełomowym okresie wielkich reformatorów muzyki (za dwa lata publiczność miała usłyszeć dzikie i barbarzyńskie Święto wiosny Strawińskiego). Dla autora słynnego Kol Nidrei nadal pierwszorzędne znaczenie miała melodia, a wobec głośnych już nowinek zachowywał wręcz wrogi dystans. Piękno, „kantylenowość” i wirtuozeria – te cechy napotkamy także w skomponowanym w 1911 podwójnym koncercie e-moll op. 88, do wykonania którego zaprosiliśmy dwie wielkie osobowości świata muzycznego: laureatkę m.in. XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 – Annę Marię Staśkiewicz oraz nagrodzoną w kategorii altowiolistów na 62. Międzynarodowym Konkursie MuzycznymARD w Monachium, wrzesień 2013, Katarzynę Budnik-Gałązkę. Artystka zachwyciła jury podczas Konkursu i wystą¬piła w kon¬cer¬cie lau¬re¬atów (jako jedyna alto¬wio¬listka) razem z mona¬chij¬ską Orkie¬strą Kame¬ralną. Kon¬cert był trans¬mi¬to¬wany on-line poprzez inter¬net.
Symfonie W.A. Mozarta, stworzone w liczbie 51, od początku naznaczone były doskonałością, nawet te młodzieńcze. Symfonia nr 38 powstała z myślą o podróży do stolicy Czech i stąd jej nazwa – Praska. Trzyczęściowa w formie jest jedną z trudniejszych do wykonania. Z wyzwaniem tym zmierzy się Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora Jacka Rogali.
JIKYO JUNG
Studiował na Keimyung-Chopin Academy of Music w Daegu (Korea Płd.) w klasie fortepianu u prof. Andrzeja Dutkiewicza i prof. Jerzego Sterczyńskiego. Tytuł magistra sztuki uzyskał na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie u prof. Jerzego Sterczyńskiego. Ukończył również podyplomowe studia artystyczne na UM im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów. Zdobył pierwszą nagrodę na Music Association Competition in Masan (Korea). Występował w salach koncertowych w Polsce i Rosji, a także w Japonii i Korei Płd. Brał udział w licznych kursach interpretacji fortepianowej pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego i Wojciecha Świtały. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in.: Tatarstan National Philharmonic w Rosji, Bulgaria State Symphony Orchestra & Romania Banatul Timisoara, Symphony Orchestra w Korei. Artysta z powodzeniem wykonuje również muzykę kameralną, koncertując ze śpiewakami, skrzypkami, altowiolistami i kwartetami smyczkowymi. Jest zapraszany jako juror wielu konkursów w Korei. Od 2009 roku prowadzi klasę fortepianu w Music & Perfoming Arts - Keimyung University w Daegu. Od 2011 roku jest dyrektorem muzycznym na Academy of Music.
ANNA MARIA STAŚKIEWICZ
Laureatka III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006, I nagrody i nagrody specjalnej na V Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze, XXII Międzynarodowego Konkursu Valsesia Musica we Włoszech (nagroda specjalna za najlepsze wykonanie koncertu Mozarta) Koncertowała w Albanii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Japonii, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, we Włoszech, na Ukrainie i na Litwie. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych, a ponadto z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Aukso, Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva. Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajdują się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Jose Gallardo, Waldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką. Wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal, m.in.: Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio S1 PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Raitt Recital Hall w Malibu (USA), Grossmunster w Zurichu, Auli UAM w Poznaniu, na Zamku Królewskim w Warszawie. Artystka jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego "Młoda Polska".
KATARZYNA BUDNIK-GAŁĄZKA
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Mirosława Ławrynowicza, ad. dr hab. Andrzeja Gębskiego i as. Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Obecnie zatrudniona jest w macierzystej uczelni na stanowisku asystentki w klasie altówki prof. P. Reicherta. Odniosła sukcesy w licznych konkursach: na 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (Czechy, 2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (Austria, 2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego ( Poznań, 2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (Niemcy, 2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (Niemcy, 2009, II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz na IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza, 2010, II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja, Rosja). W 2010 brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach, w tym na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach w Zakopanem, czy też Kammermusikfest Lockenhaus (za specjalnym zaproszeniem Gidona Kremera). Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką prestiżowego programu stypendialnego "Młoda Polska”.
Filharmonia Świętokrzyska zaprasza 18 października o godz. 19.00.
Tekst: Urszula Sokołowska - Filharmonia Świętokrzyska