Kielecka ekspozycja powstała w cieniu „Wielkiej Góry” – monumentalnej prezentacji kilkuset plakatów w Galeriach Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5. Tutaj, w Kielcach, organizatorzy stawiają na przeciwieństwo: kameralną, minimalistyczną formę, która z premedytacją unika nadmiaru i pozwala skupić się na każdym obiekcie z osobna.
W sali ekspozycyjnej zaprezentowanych zostanie czternaście prac na papierze – malarskie realizacje twórców plakatów i grafiki artystów o rodowodzie malarskim. W tym ujęciu „grafika” nie istnieje w oderwaniu od „malarstwa”: bez umiejętności malarskich nie powstanie plakat, zaś bez wrażliwości graficznej trudno zbudować obraz. Odwieczne pytania o hierarchię dyscyplin – czy „należy się” do malarstwa, grafiki czy plakatu – tracą tu sens. Wystawa pokazuje, że interdyscyplinarność nie tylko wzbogaca, ale i spaja różne drogi twórcze.
Widzowie zobaczą m.in siedem plakatów: świeżo wydrukowany projekt na 100‐lecie „The New York Times”, w którym stu artystów interpretuje liczbę 100; „Please love me!” Filipa Zagórskiego; druki dla Cricoteki Damiana Nowaka, „Art is Rice and Watermelon” przygotowany na 53. Biennale w Wenecji przez Rirkrita Tiravaniji, odnoszącego sztukę do codziennych doświadczeń oraz dwa plakaty Davida Shrigleya („Signs of the Zodiac” i „It Was Worthwhile Doing This”), artysty, który sprawnie operuje rysunkiem, grafiką, rzeźbą i animacją, a projektowanie plakatów traktuje jako integralny element swojej praktyki.
Dalszą część ekspozycji tworzą gwasze Jana Młodożeńca, obrazy Łukasza Rayskiego (akryl na kartach książki), sitodruki Rafała i Tadeusza Dominików oraz obiekt „Untitled” Felixa Gonzáleza‐Torresa i Christophera Woola. Ta ostatnia praca – arkusz papieru, wyniesiony (zgodnie z ideom Artystów) w 2017 roku z wystawy „Revolution” z Sammlung Hoffman w Berlinie, po ośmiu latach staje się częścią ekspozycji jako interaktywna instalacja, która zmusza do refleksji nad pamięcią, rolą widza i trwaniem dzieła.
Celem wystawy jest podkreślenie znaczenia interdyscyplinarności w sztuce wizualnej oraz ukazanie, że plakat, grafika i malarstwo mogą harmonijnie współistnieć, co dowodzi, jak szerokie i otwarte są (dziś) możliwości sztuki.
Wystawa będzie czynna do 31 października.
Źródło: Wydział Sztuki UJK w Kielcach














