Z kolei słowo „reinterpretacja” sugeruje, że prezentowany projekt nie jest powtórzeniem lub kopią, ale nowym spojrzeniem na pierwotny temat. „Reinterpretacja” oznacza także otwartość na różne reakcje widza oraz zachęcenie go do własnych odkryć i refleksji.
„AB OVO – Reinterpretacja ” jest swoistym eksperymentem artystycznym. Pretekstem do jego powstania stał się cykl miniatur interpretujących wizerunki jaj Fabergé – XIX-wiecznych jubilerskich majstersztyków przygotowanych dla rodziny carskiej. Nieoczekiwanie dla artysty, cykl odnosił się do sytuacji geopolitycznej związanej z Rosją. W tym kontekście „jajo” może nasuwać różnorodne negatywne skojarzenia, np. „jajo węża” jest silną metaforą, często obecną w różnych kulturach i tradycjach. Może sugerować zagrożenie lub zło, a termin „reinterpretacja” w odniesieniu do tych odmiennych okoliczności jest próbą zrozumienia i wyrażenia artystycznego spojrzenia na aktualne wydarzenia, dodając im symbolizmu i znaczenia.
Artystka skupia się na pojęciu i procesie powiększania i dotarcia do jeszcze niedostępnych przestrzeni. Poprzez powiększanie wybranych elementów z prezentowanego cyklu miniatur, przenika głęboko w struktury, odkrywając nowe aspekty i szczegóły, które są trudne do zauważenia w mniejszej skali. „Poszukiwania” w głąb obrazu mogą być metaforą dla szerszego procesu odkrywania, zarówno w sztuce, jak i życiu. Projekt, którego początkiem był cykl miniatur, przechodzi transformację pod wpływem ekstremalnych powiększeń i rozwija się jako pełne i złożone dzieło sztuki.
Zarówno przesłanie jak i koncepcja „AB OVO – Reinterpretacja” potwierdzają, że granice między dziedzinami wiedzy są płynne, a sztuka może być inspiracją do poznawania wszechświata oraz wnętrza nas samych. Ponadto, sztuka może być źródłem nie tylko estetycznej przyjemności, ale także głębszych doznań związanych z emocjami i duchowym doświadczeniem.
Źródło: Dom Kultury „Zameczek”