- Antoniego Dvořáka Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104
- Roberta Schumanna IV Symfonia d-moll op. 120
Koncert usłyszymy w wykonaniu Michała Balasa – nadziei polskiej wiolinistyki, który mimo młodego wieku już jest określany mianem indywidualności wiolonczelowej, a na swoim koncie zgromadził wiele najwyższych nagród na konkursach wiolonczelowych.
IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna powstała w roku 1841 jako druga, ale wydana została dopiero 12 lat później, stąd jej trzycyfrowy opus. Klasyczna w formie – czteroczęściowa – lecz wszystkie ogniwa połączone zostały w jedną całość, jak gdyby autor pragnął, by słuchacz bez przerw podążał za tokiem akcji. W Symfonii nastroje poważne, nawet mroczne przeplatają się z jasnymi, pogodnymi, a te ostatnie triumfują w zakończeniu.
MICHAŁ BALAS
Jest studentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, oraz Musik Akademie Basel. Kształci się pod okiem prof. Stanisława Firleja i prof. Danjulo Ishizaki. Jest laureatem wielu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Ostatnie jego sukcesy, to: Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym CEA w Warszawie (2019); I nagroda oraz nagroda specjalna za utwór obowiązkowy na Johansen International Competition for Young
String Players w Waszyngtonie DC, USA (2018); I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (2018). W 2021 został zwycięzcą nagrody Grand Prix na Konkursie Wiolonczelowym im. Dominika Połońskiego w Łodzi – wraz z mianem „Indywidualność wiolonczelowa 2021”. Jako solista występował z orkiestrami takimi, jak: Sinfonia Iuventus, Apollo Orchestra, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Orkiestra Akademii Muzycznej w Łodzi i Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także orkiestrami Filharmonii
Krakowskiej, Rzeszowskiej i Kaliskiej. Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez m. in.: Stanisława Firleja, Danjulo ishizake, Stevena Isserlisa, Wolfganga Emanuela Schmidta, Arto Norasa. Jest zwycięzcą stypendiów „Młoda Polska” oraz „LYRA Stiftung”. Oprócz grania solowego, artysta zaangażowany jest w muzykę kameralną. Gra na francuskim instrumencie manufaktury „Michel Ange Garini” z 1870.
JACEK ROGALA
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną (kompozycja w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, dyrygentura u Marka Pijarowskiego). Od 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę. W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, współpracował z Capellą Bydgostiensis i przebywał na stypendium im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. Pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, kierował również Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II PR. Był prezesem i wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM. Dokonał prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płytę z nagraniem utworu 3 dla 13 uhonorowano dwoma Fryderykami. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płyty We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi na pierwszy koncert w nowej siedzibie. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
W przerwie koncertu nastąpi otwarcie wystawy Filharmonii pod wymownym tytułem Lata lecą… - w opracowaniu i pod redakcją Urszuli Sokołowskiej.
Wystawa dokumentuje 75 lat działalności instytucji, ale rozpoczyna się od roku 1920, która to data symbolizuje 100 lat tradycji symfonicznej w Kielcach. Składa się z około 70 plansz, które prezentują dyrektorów Filharmonii, zapraszanych przez nich artystów, aż po zatrzymane w kadrze wydarzenia z wieloletniej działalności tej ważnej dla naszego regionu instytucji kultury.
W piątek 1 października w Sali Koncertowej zagra Orkiestra Symfoniczna FŚ pod batutą Jacka Rogali, dyrektora Filharmonii Świętokrzyskiej.
Początek koncertu godz. 19.00.
źródło: FŚ Urszula Sokołowska