- L. van Beethoven Uwertura Leonora III
- J. Haydn 92 Symfonia G-dur Oksfordzka
- J. BRAHMS Symfonia nr 2 D-dur op. 73
Uwertura Leonora III uznawana jest za bezspornie jedno z najpiękniejszych dzieł Beethovena i – piekielnie trudne. Podobno po 15 minutach grania "Leonory" muzycy i dyrygent czują się, jakby właśnie zagrali trzygodzinną operę. Jest bardzo intensywna i można znaleźć w niej cały wachlarz emocji – mrok piekła, światło nieba.
W 92. Symfonii G-dur Josepha Haydna nie brak dramatycznych zwrotów akcji, ale Finał to muzyka pełna werwy i lekkości. Symfonia nazwana została Oksfordzką na pamiątkę uroczystości nadania kompozytorowi doktoratu uniwersytetu w Oksfordzie.
O swojej II Symfonii D-dur op. 73 Johannes Brahms napisał żartobliwie w liście do wydawcy, że „jest tak smutna, że Pan tego nie wytrzyma. Nigdy dotąd nie napisałem czegoś równie smutnego. Musi Pan tę partyturę wydać w czarnej ramce, żeby jej smutek miał swój wewnętrzny wyraz”.
Tak czy inaczej publiczność będzie doświadczać różnych stanów emocjonalnych, nie tylko ze względu na wykonywanie, ale także na osobę dyrygenta-Antoniego Wita.
Antoni WIT
Profesor dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej, profesor Honorowy Keimyung University (Korea).
W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 2013-2018 dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie.
Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża w PWSM w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 r. został asystentem patrona konkursu.
Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Jego nagrania znajdują się na ponad 200 płytach, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, cztery polskie Fryderyki). Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal pięciu milionów egzemplarzy.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
źródło: Filharmonia Świętokrzyska