Z orkiestrą symfoniczną FŚ pod batutą Jacka Błaszczyka wystąpi Łukasz Trepczyński (fortepian).
W programie wieczoru:
- HOSEPH HAYDN - 49. Symfonia f-moll
La passione
- ROBERT SCHUMANN - Koncert fortepianowy a-moll op. 54
- JOHANNES BRAHMS - Wariacje na temat Haydna op. 56a
Powstała w 1768 roku 49. Symfonia f-moll
La passione Josepha Haydna
składa się z czterech części. Geneza nazwy, która po raz pierwszy pojawiła
się ponoć na kopii manuskryptu sprzedanego w Lipsku w 1780 roku, nie jest
do końca jasna. Niewykluczone jednak, że symfonia mogła być wykonana
podczas Wielkiego Tygodnia.
Robert Schumann postanowił skomponować utwór na fortepian i orkiestrę,
który w intencji miał zawierać poetycki wyraz uczuć, a nie wirtuozerię.
Rezultatem była
Fantazja a-moll na fortepian i orkiestrę op. 54. Schumann
opisywał ją jako niezależny utwór „
coś pomiędzy symfonią, koncertem
i wielką sonatą”. Wydawcy nie chcieli tej kompozycji wydrukować. Za namową
żony (Klara Wieck), chcąc nie chcąc, Schumann dopisał dwie kolejne części
i w ten sposób powstał
Koncert fortepianowy a-moll op. 54. Dzieło to,
wykonane po raz pierwszy przez Klarę Wieck w dzień Nowego Roku 1846 w
lipskim
Gewandhaus, stoi dotąd na czele romantycznych utworów swego
gatunku.
Wariacje na temat Haydna - to jedno z najpopularniejszych dzieł Johannesa
Brahmsa, a sam twórca określał je jako swoje ulubione. W skład utworu, oprócz
Chorale św. Antoniego, wchodzi osiem wariacji i finał. Przyjaciel Brahmsa,
bibliotekarz
Wiedeńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, pokazał mu
transkrypcję utworu przypisywanego Haydnowi zatytułowanego
Divertimento nr 1 . Część druga nosiła tytuł „
Chorał św. Antoniego” i to
właśnie ta część stanowi w całości temat, na którym opierają się wariacje.
(źródło: FŚ)