Zbigniew Warpechowski jest znany przede wszystkim jako performer, mniej jako teoretyk sztuki, poeta, malarz i rzeźbiarz. Tytuł wystawy nawiązuje do charakterystycznego podpisu artysty na jego dziełach – ZBY/WAR, natomiast wykorzystane w tytule słowo mistrz jest bezpośrednim odniesieniem do tego, że był pionierem sztuki performance w Polsce oraz jednym z pierwszych performerów na świecie. Wystawa będzie pierwszą w Muzeum Zamkowym w Sandomierzu, a jednocześnie ostatnią w życiu zawodowym artysty.
Zbigniew Warpechowski urodził się w 1938 roku w Płoskach na Wołyniu, a od 1985 roku mieszka i tworzy w Sandomierzu. Jest autorem pionierskich w Polsce działań performatywnych, do których doszedł około 1967 roku, wychodząc od poezji i poezji ciała. W latach 1956-1962 studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej, a w latach 1964-1965 na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Swoją twórczość rozpoczął od malarstwa (1962), a następnie kontynuował ją poprzez poezję (1965), performance (1967) i rozważania filozoficzne o sztuce (1973). Zrealizował kilkadziesiąt wystaw, ponad 320 performance’ów w 26 krajach, jest autorem sześciu książek i dwóch tomów poezji. Od 1985 roku należy do Grupy Krakowskiej, był również współzałożycielem słynnej grupy Black Market, zrzeszającej ośmiu performerów z całego świata.
Autorkami i kuratorkami wystawy „ZBY/WAR mistrz Warpechowski” są Kinga Kędziora – etnolog i antropolog kultury, a także Główny Inwentaryzator w Muzeum Zamkowym w Sandomierzu oraz Anna Jeznach – historyk sztuki z Irish Museum of Modern Art w Dublinie.
Łącznie w trzech salach wystaw czasowych Muzeum Zamkowego w Sandomierzu zaprezentowano ponad 80 różnych dzieł artysty, w tym m.in. malarstwo, rysunek, rzeźba, instalacje (obiekty artystyczne m.in. „Talerzowanie”), a także notatki, dokumentacje jego performance’ów oraz fragmenty tekstów i poezji. Wystawa stanowi analizę filozoficznej postawy Warpechowskiego, w której sztuka pełni rolę lustra dla rzeczywistości oraz nośnika wartości moralnych i egzystencjalnych, odzwierciedla znaczenie sztuki w życiu „konserwatysty awangardowego”.
Na wystawie zaprezentowane zostały obiekty pochodzące ze zbiorów Zbigniewa Warpechowskiego oraz obiekty i nagrania/materiały archiwalne wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Monopol w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Współczesnego Wrocław, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu, Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Sandomierzu, Muzeum Diecezjalnego Dom Długosza w Sandomierzu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum w Koszalinie, Klasztoru Św. Jakuba oo. Dominikanów w Sandomierzu oraz z prywatnych kolekcji.
Wystawie towarzyszy okolicznościowy katalog, którego autorami są: Zbigniew Warpechowski, Anda Rottenberg, dr hab. Łukasz Ronduda, Anna Jeznach i Kinga Kędziora.
Wernisaż odbędzie się 6 czerwca w Zamku Królewskim w Sandomierzu, a wystawa będzie czynna dla zwiedzających w okresie od 7 czerwca do 30 września.
Źródło: Muzeum Zamkowe w Sandomierzu