To kolejna, wspólna po "Biało-Czerwonej" wystawa fotografii, zatytułowana "Światło". Nasza zabawa ze światłem polegała na tym, że eksperymentując z kolorami, filtrami, różnymi źródłami światła, kolorowymi szkiełkami i różnymi przedmiotami, staraliśmy się zmieniać charakter zdjęć, ich nastrój i wygląd. Nasze fotografowanie światła to nie tylko osobista technika, ale przede wszystkim wyraz artystyczny, który dał nam możliwość pokazania własnej indywidualności, wizji i stylu w przedstawionych na wystawie fotografiach.
Światło, które jest w istocie rzeczy tylko promieniowaniem elektromagnetycznym i jest jednym z elementów różnych technik w fotografii, dało nam nieograniczoną możliwość twórczej interpretacji. Staraliśmy się by dzięki temu powstały unikalne zdjęcia, pełne energii, magii i tajemniczości. Wystarczyło trochę cierpliwości, odpowiedni sprzęt i niezbędna wyobraźnia, by stworzyć prawdziwe dzieła sztuki. Zabawa ze światłem za pomocą aparatu fotograficznego jest jednym z najbardziej twórczych aspektów fotografii, bo możliwość eksperymentowania jak światło wpływa na wygląd fotografii i jakie efekty można uzyskać w wyniku jego manipulacji, staje się w sumie częścią artystycznego przekazu. Związek fotografii ze światłem jest bezdyskusyjny, nierozerwalny. Nie ma światła nie ma zdjęć!*
* Dotyczy tylko zakresu widma widzianego przez człowieka.
Andrzej Zembik, Częstochowa 2025
Andrzej Zembik (ur. w 1960 r.) fotografuje od dawna, obecnie jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Stowarzyszenia Marynistów Polskich. Ma na koncie kilka wystaw indywidualnych: Plażowe posągi (2012, Częstochowa, 2013, Gdańsk), Zabawy z kamieniami (2017, Słupsk, 2024 Kielce), … portowe obrazki… (2022, Zamość, 2023 Solec Kujawski), … piaskowe opowieści… (2023, Przemyśl, 2024, Częstochowa) oraz zrealizowanych w duetach twórczych – Dwa spojrzenia na morze – wspólnie z Anną Klinkosz (2017, Rzeszów), Biało-Czerwona – wspólnie z Romanem Timofiejukiem (2018, Gdynia, Bydgoszcz, 2019, Częstochowa, 2021, Kielce). Bierze udział w wystawach fotograficznych i interdyscyplinarnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. W fotografiach zwraca uwagę na te fragmenty świata, które niezauważone trwają obok nas. Próbuje obserwować świat bez kulturowych znaczeń, którymi go obdarzamy. Szuka rzeczywistości, która jest poza słowem. Fotografią zapisuje ślady zdarzeń, często ulotnych, jak gra światła na szkle, ale też trwania, jak kamienie, czy przemian istnienia w porządku czasu…
Roman Timofiejuk (ur. 1953 w Sopocie) – fotografik, członek Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Fotografików i Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego i innych stowarzyszeń.
Fotografią artystyczną zajmuje się od połowy lat 70. XX w. Jest autorem oraz współautorem wielu wystaw fotograficznych – indywidualnych, zbiorowych, poplenerowych, pokonkursowych.
Wystawy indywidualne (wybór): Fotografia konceptualna (Bydgoszcz 1975), Pod Światło (Bydgoszcz 1976), Nastroje (Bydgoszcz 1978), Żukowo 83 (Żukowo 1983), Spotkania chóralne (Gdańsk 1983), Fotografia (Gdańsk 1986), Veduty (Słupsk 2003), Harmonia Obiektywna (Toruń 2013), Genotyp (Ustka 2014), Obraz Polski (Grudziądz 2015), Rzeczywistość Symetryczna (Słupsk 2017), H&O Harmonia Obiektywna (Zamość 2018), Biała Fotografia (Gdynia 2019), Genotyp (Frombork 2024), Czasoprzestrzeń – kopce czasu (Gdynia 2025).
_______
Źródła: ZPAF OŚ | internet
















