Wychować czytelnika! (Nie)bezpieczeństwo kulturowe Polski w narracji wybranych periodyków to temat wykładu dr Joanny Lendzion, na który dzisiaj zapraszają organizatorzy spotkania.
Słowo wstępne organizatorów:
Refleksyjnemu i gotowemu do aktywności na rzecz innych człowiekowi nie jest łatwo odnaleźć się w aktualnej sytuacji społeczno-politycznej dotyczącej migracji i uchodźstwa. Obawiać się "Obcego" czy nie? Otwierać się przed nim czy zamykać? Przyjąć potrzebujących pomocy u siebie (m.in. określone przez poprzedni polski rząd "kwoty" uchodźców?) czy pomagać im na odległość? Ulegać atmosferze wytwarzanej przez "zarządzających lękiem" albo "chłodzić" ich opinie?
Czy można znaleźć proste odpowiedzi na te i podobne pytania? Jakie one będą? To zależy od źródła poszukiwań. Najłatwiej dostępnymi są – mocno politycznie podzielone – media: telewizja, radio, internet oraz prasa. Pełnią one funkcję wychowawczą, która integruje wszystkie funkcje komunikowania przedstawione w 1980 roku w Raporcie Komisji Seana MacBride'a (informowania, socjalizacji, kształtowania motywacji, umożliwiania społecznych debat i dyskusji, edukacji, rozwoju kultury, dostarczania rozrywki, integracji). Zawarte w tytule pojęcie wychowania autorka przyjęła za Stefanem Kunowskim i Tadeuszem Aleksandrem. Według tych pedagogów proces wychowania przebiega przez całe życie człowieka, obejmuje wszystkie aspekty jego życia.
Jak zatem wychowują swoich czytelników popularne polskie periodyki (głównie tygodniki) odnośnie do (nie)bezpieczeństwa kulturowego? Czy ułatwiają im znalezienie mądrych odpowiedzi na trudne pytania? Trzeba z góry założyć, że problem migracji i uchodźstwa jest przedstawiany na łamach czasopism w zależności od ich umiejscowienia na polskiej scenie społeczno-politycznej. Autorkę interesują szczegóły zróżnicowanej narracji, które pozwolą wyłonić efekty wychowania oraz sylwetkę czytelnika – (wielo)kulturowo świadomego Polaka oraz jego nastawienia do (nie)bezpieczeństwa kulturowego chrześcijańskiej ojczyzny i Europy. Analizie, na tle najnowszej literatury przedmiotu, poddano teksty zawarte w ciągu czterech miesięcy (czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień 2017) m.in. w tygodnikach: "Polityka", "Newsweek", "Nie", "Tygodnik Powszechny", "W Sieci", "Do Rzeczy".
Wstęp wolny.
Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem reżimu sanitarnego. Liczba miejsc ograniczona, obowiązują maseczki
Źródło: Muzeum Dialogu Kultur w Kielcach.