Zygfryd, film z 1984 roku, reżyseria Andrzej Domalik, scenariusz (wg opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem) Andrzej Domalik, zdjęcia Grzegorz Kędzierski, muzyka Jerzy Satanowski, Grzegorz Pritulak, wykonawcy Gustaw Holoubek, Tomasz Hudziec, Maria Pakulnis, Jan Nowicki. ”Film ten (…) to powściągliwa, ale przejmująca skarga młodości osamotnionej w świecie dorosłych – niedorosłych, niedopasowanych, nieodpowiedzialnych. Domalik oparł swój film na motywach opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, które zmodyfikował, pogłębił. (…) W filmie skonfrontowany zostaje instrumentalny stosunek do młodego pokolenia ze stosunkiem opiekuńczym. (…) Wyznacznikiem kultury jawi się tu więc nie estetyka, tylko etyka. Istota prawdziwej kultury polega na tym, aby w innym, zwłaszcza w słabszym, dojrzeć człowieka – brata i przyjść mu z pomocą. (…)” - Anna Tatarkiewicz, Gra młodości i śmierci, "Polityka", 1987, nr 8. Cudzoziemka, film z 1986 roku, reżyseria Ryszard Ber, scenariusz (wg własnej powieści pod tym samym tytułem) Maria Kuncewiczowa, zdjęcia Jerzy Stawicki, opracowanie muzyczne Anna Iżykowska-Mironowicz, wykonawcy Ewa Wiśniewska, Joanna Szczepkowska, Andrzej Precigs, Jerzy Kamas. Cudzoziemka, film psychologiczny, przedstawia portret kobiety, która czuje się wszędzie obca, nieprzystosowana, jakby była "cudzoziemką" nawet pośród najbliższych. Ucieka od teraźniejszości w przeszłość, we wspomnienia przekształcane pod kątem młodzieńczych, niespełnionych marzeń o przyszłym życiu, o wielkiej miłości, urodzie i muzycznej karierze. Tylko tam czuje się "prawdziwa", odnajduje swą tożsamość. Róża, bohaterka filmu, nie wynosi jednak ze wspomnień akceptującej, łagodnej przychylności wobec świata - jej duszę wypełnia niechęć, nienawiść, pomieszana z egoistyczną miłością i ustawiczna chęć odegrania się na wszystkich za własne życiowe niepowodzenia.