Koszule szyte były z domowego bielonego płótna, miały krój przyramkowy i długie, marszczone u dołu rękawy zakończone mankietami. Otwór wokół szyi wykańczany był wąską oszewką lub kołnierzykiem. Koszule były haftowane białą nicią na przodzie i na kołnierzyku. Noszone je wpuszczone w spodnie pod kaftanem. Natomiast pod sukmaną pozostawiano koszulę wypuszczaną na spodnie.
Spodnie wykonywano z białego drelichu w drobne, pionowo ułożone paski w kolorach czerwonym lub niebieskim. Ci, którzy mogli sobie na to pozwolić szyli odświętne spodnie z granatowego sukna.
Kaftany bezrękawowe były odświętnym odzieniem letnim, w chłodniejszej porze noszono je pod sukmaną. Sięgały one do kolan, w pasie posiadały zapięcie w postaci haftek. Przody zdobione były wzdłuż rozcięcia mosiężnymi guzami i jednobarwnymi grubymi frędzlami oraz taśmowymi obszyciami sukiennymi. Podobnie ozdabiane były kieszenie i stojący kołnierz. Kaftany miały najczęściej kolor granatowy, ale zdarzały się też błękitne i czarne (np. powiat jędrzejowski).
Sukmany będące paradnym odzieniem wierzchnim, miały kilka odmian. Najbardziej rozpowszechnionym typem sukman to brązowe kierezje. Zasadniczą cechą tych sukman jest wykrój służący do formowania fałd, zarówno na bokach jak i z tyłu. Kierezje były długie do połowy łydki, jej krój poszerzał mężczyznę w ramionach, a o jej szykowności stanowiły wcięcie w pasie i znaczne rozszerzenie u dołu, uzyskane przez wszycie bocznych klinów. Kierezje różniły się też od innych typów sukman krakowskich posiadaniem dużego trójkątnego haftowanego kołnierza zwanego suką, który opadał na ramiona i plecy. Brzegiem sukmany były obszyte oblamówką z niebieskiego lub czerwonego sukna. Zapinały się z przodu na piersiach na cztery haftki.
Obuwie stanowiły buty z podwyższoną cholewką ze szwem umieszczonym z tyłu. Były robione z juchtu tj. skóry jałowiczej. Buty te nie posiadały obcasów, miały za to wysokie podkówki. Wśród młodych większą popularnością cieszyły się jednak buty na obcasach.
Magierki to bardzo popularne okrycia głowy. Były robione na drutach z białej wełny. Kształtem przypominające worki, których dno rozciągano na specjalnej drewnianej formie tak, aby powstało płaskie okrągłe denko. Pozostałą część czapek zawijano podwójnie do góry, tworząc otok w formie wałkowatej opaski. Równie rozpowszechniona była rogatywka, noszona na całym obszarze objętym zasięgiem stroju krakowskiego i stąd zwana także krakuską. U Krakowiaków Wschodnich rogatywki były karmazynowe i przysadziste. Strojono je w pawie pióra, sztuczne kwiaty i wstążki. W powiecie buskim zdobiono rogatywki złotą taśmą. Najpóźniej rozprzestrzeniły się kaszkiety z daszkiem. Po nich zaczęto nosić maciejówki.
Strój kobiecy tworzyły koszula z białego płótna ozdabiana haftem, gorset sukienny niebieski lub granatowy, z kaletkami, a później wchodzące w modę czarne aksamitne gorsety zdobione cekinami. W spódnicach, zapaskach i chustkach odświętnych przeważały barwy jaskrawe. Młodsze kobiety ubierały się w kwieciste tybetowe zapaski z aksamitnymi pliskami, starsze nosiły białe haftowane spódnice i białe zapaski z efektownymi haftami wzdłuż dolnego brzegu. Wśród obuwia kobiecego najpopularniejsze były wiązane, wysokie buty, często noszono też sznurowane trzewiki. Uzupełnieniem kobiecego stroju krakowskiego były naszyjniki z prawdziwych korali. Bogatsze kobiety nosiły po pięć sznurków, biedniejsze przynajmniej trzy.
Koszule miały krój przyramkowy z przyramkiem marszczonym pionowo lub poziomo. W pierwszym przypadku były długie na ok. 70 cm i miały marszczenie wokół szyi. W drugim przypadku koszule miały ok. 40 cm długości, były szeroko rozcięte wokół szyi, bez kołnierzyka, tylko z oszewką. Rękawy były na końcach marszczone, wiązane na czerwone wstążeczki lub zakończone falbankową oszewką. Istniały też koszule z tzw. karczkiem. Kołnierzyk miały stojący, niski. Koszule odświętne szyto z kupnego płótna (kretonu). Zdobiono je haftem białym lub czerwonym i niebieskim. Do koszul noszono też białe, lniane kryzki wycinane na brzegu w ząbki i ozdobione białym ażurowym haftem.
Spódnice były albo jednobarwne - granatowe, czarne lub czerwone, albo w deseń, najczęściej kwiatowy (np. zielone w kolorowe kwiaty). Były suto marszczone u góry, na dole zaś od spodu podszywano je krochmaloną listwą płócienną, rozszerzającą obwód. Szyto również spódnice białe z tkanin lnianych i bawełnianych. Spódnice kolorowe wykonywano z tkanin wełnianych, z perkalu i tybetu.
Fartuchy szyto z szyfonu, kartonu lub drelichu. Bywały u brzegu haftowane lub zdobione zakładkami albo szeroką listwą. Białe fartuchy noszono do spódnic różowych, zielonych lub czarnych.
Gorsety wykonywano z sukna lub atłasu, przeważnie w kolorach czarnym i granatowym. Nowszy typ gorsetu szyto z tybetu i aksamitu. Stan gorsetu był obcisły i sięgał pasa, a u dołu miał doszytą baskinę ułożoną w kontrafałdy lub trapezowate kaletki. Bogate zdobnictwo gorsetów było różne na różnych terenach objętych zasięgiem stroju Krakowiaków Wschodnich. Na terenach zachodnio-południowych stosowano cekiny i kolorowe koraliki, zaś w okolicach Skalbmierza ozdabiano gorset perłowymi guziczkami i lamówką sukienną w kolorze czerwonym. W okolicach Morawicy gorsety szyte z kaszmiru sznurowano tasiemką, a wokół wycięcia na rękawy i z przodu wzdłuż zapięcia zdobiono naszyciem z kolorowej tasiemki (różowej, zielonej i czerwonej). W powiecie buskim gorsety wykonywano z kwiecistego tybetu i zdobiono ząbkami z czarnego aksamitu, cekinami i koralikami. W powiecie pińczowskim aksamitne gorsety oszywało się na brzegach czerwoną tasiemką i zdobiło koralikami i złotą nicią. Robiono tam również czarne aksamitne i tybetowe gorsety, z baskiną lub kaletkami, obrzeżonymi czerwoną tasiemką, a wzdłuż rozcięcia na przodzie zdobiono naszyciem ze złotego sznureczka. Sznurowano je czerwoną tasiemką.
Kobiece sukmany szyte były z granatowego sukna, ze stojącym kołnierzem, do pasa obcisłe, od pasa suto fałdowane. Były one bogato haftowane z przodu, wzdłuż rozcięcia i na dolnych rogach oraz na kołnierzu. U dołu rękawów miały pięcioboczne wyłogi, czasem również wyszywane. Sukmany te były strojem bardzo kosztownym, nosiły ją zwykle bogate starsze kobiety.
Okrycie głowy stanowiły chustki bawełniane, drukowane w motywy kwiatowe lub cieplejsze, obrzeżone frędzlami i drukowane we wzory tureckie o motywach palmety. Noszono też chustki wełniane kolorowe zwane szalinówkami lub tybetkami. Chusty czepcowe wykonane z białego płótna, ozdobione ażurowym białym haftem, nosiły od święta wyłącznie mężatki. Składano je w trójkąt i zarzucano na głowę, a końce boczne krzyżowano na karku i wiązano na czole w węzeł, wystające zaś końcówki wtykano pod wałek utworzonej opaski.
Obuwie było dwojakiego rodzaju - tzw. cholewiaki, wysokie buty wciągane i trzewiki sznurowane. Czarne buty z cholewami miały szew z boku cholewy. Na przegubie nad kostką posiadały karby, obcas był zwężony i dość wysoki. Drugim rodzajem obuwia były trzewiki na wysokim obcasie, sznurowane z przodu. Wykonywano je najczęściej ze skóry cielęcej.
Źródło: Małgorzata Imiołek, Stroje Ludowe Kielecczyzny, Muzeum Wsi Kieleckiej 2012