Piątek, 30 października 2020 - Augustyny, Łukasza, Urbana

Wstęp - Martwa natura A A A

Środa, 15 lipca 2015 Autor: Agnieszka Markiton
Martwa natura - układ podstawowych brył geometrycznych (walec, stożek, kula, sześcian np.: wazon, kubek, piłka, pudełko), rysunki ołówkiem grafitowym lub węglem drzewnym na kartonie, praca w atelier.
Wprowadzenie: uwagi prowadzącego na temat organizacji stanowiska pracy, odległości rysującego od rysowanej martwej natury, odległości odejścia od rysunku - ważne przy dużym formacie rysowanej pracy, oświetlenia, używanych materiałów (papier, deska do rysowania, wizjer prostokątny z kartonu, ołówek grafitowy, węgiel drzewny, spinacze, taśmy klejące, pinezki, gumka chlebowa, gumka plastikowa, wiszor z celulozy, gąbka, fiksatywa do utrwalania skończonej pracy rysunkowej). Znaczenie pomysłu artystycznego i szkiców koncepcyjnych. Celowość i znaczenie systematycznego rysowania w szkicowniku przez rysującego.

Pojęcia:
Rysunek artystyczny – samodzielna dyscyplina sztuk plastycznych leżąca u podstaw grafiki i innych dyscyplin sztuki.
Szkic rysunkowy – zarys, zazwyczaj linearny, lapidarny, niewielki formatowo rysunek pomysłu plastycznego.
Szkice koncepcyjne- kompozycyjne – szybkie, lapidarne, linearne bądź walorowe notatki pomysłów różnych ujęć martwej natury w serii małych rysunków. Pomocny może okazać się wizjer.
Kadr – zazwyczaj prostokątny, otwór, obszar, kartka papieru , w którym zakomponujemy temat np.: pejzaż, martwą naturę, postać itp.
Wizjer – mały, prostokątny, kwadratowy otwór wycięty w kartonie lub tekturze przez który rysujący patrząc, oddalając lub przybliżając do oka ustala wcześniej sposób skadrowania, zakomponowania w rysunku, oddalonych obiektów martwej natury.
Wizowanie – sposób ustalania proporcji rysowanych obiektów przy pomocy ołówka lub patyka trzymanego w wyciągniętej ręce (stała odległość miarki od oka obserwatora), z zamkniętym jednym okiem (uwzględniamy jeden horyzont), porównujemy zaznaczoną na ołówku paznokciem kciuka np.: szerokość obiektu do jego wysokości i ustalamy „ile razy co w czym się mieści”. Ustalone proporcje obiektu uwzględniamy w rysunku. Podczas wizowania ołówek trzymamy stale w jednej płaszczyźnie, różne odchylanie góry bądź dołu ołówka w stronę obiektu powoduje kolejne zmiany zaznaczonego na nim odcinka i w rezultacie mamy różną miarę, co uniemożliwia ustalenie dokładnej proporcji wizowanego obiektu.

FILMY

Nie żyje Hubert GUZA

Na takie wiadomości nikt nie jest przygotowany. Podobnie było z nami w środę 28 października, gdy...

Festiwal "Nad Wierną Rzeką" on-line

Dom Kultury w Małogoszczu informuje, że ze względu na pandemię COVID-19 kolejny etap przesłuchań...

Salon Bezsenność z Tomaszem Sekielskim

Tomasz Sekielski będzie gościem Kieleckiego Centrum Kultury.

Nabór do programów dotacyjnych MKiDN

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło nabór do programów dotacyjnych na 2021...

Międzynarodowy Dzień Seniora w WDK

Dla miłośników senior SHOW, prezentujemy relację filmowa z uroczystych występów oraz wręczenia...

Nie żyje Hubert GUZA

Na takie wiadomości nikt nie jest przygotowany. Podobnie było z nami w środę 28 października, gdy...

"Góralska Hora" na zakończenie lata

Muzyczną gwiazdą folkowego zakończenia lata była kapela "Góralska Hora". Oprócz góralskiej muzyki...

„Gwałtu, co się dzieje!” A. Fredry w Osieku

W minioną niedzielę 11 października Teatr Poezji i Piosenki Biłgorajskiego Centrum Kultury...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 44 681 086
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności