Skręt w prawo
Jeżeli znajdujesz się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, to podczas skrętu będziesz mieć pierwszeństwo, natomiast kiedy jesteś na drodze podporządkowanej, to musisz ustąpić nadjeżdżającym drogą główną z Twojej lewej strony.
Prawidłowo wykonany manewr skrętu w prawo zawiera następujące czynności:
1. upewnienie się, czy można bezpiecznie skręcić, i sprawdzenie, czy znaki B-22 i sygnały drogowe nie zabraniają wykonania tego manewru,
2. zasygnalizowanie zamiaru skrętu w prawo w drogę poprzeczną,
3. zwolnienie i zbliżenie się do prawej krawędzi jezdni,
4. ustąpienie pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez drogę w którą skręcasz, po skręceniu zajęcie prawego pasa ruchu i jechanie możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
Skręt w lewo
Przed wykonaniem tego manewru kierujący pojazdem jest zobowiązany zbliżyć się do środka jezdni (na jezdni dwukierunkowej) albo do lewej krawędzi jezdni (na jezdni jednokierunkowej). Ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka i jadącym prosto oraz skręcającym w prawo oraz pieszym, przekraczającym drogę w którą wjeżdżasz.
Prawidłowo wykonany manewr skrętu w lewo zawiera następujące czynności:
1. upewnienie się, czy można bezpiecznie skręcić w lewo i sprawdzenie, czy znaki B-21 i sygnały drogowe nie zabraniają wykonania tego manewru,
2. zasygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku ruchu,
3. upewnienie się, czy można zbliżyć się do osi jezdni,
4. zbliżenie się do osi jezdni,
5. upewnienie się, że można bezpiecznie skręcić w lewo i ponowne zasygnalizowanie zamiaru skrętu w lewo,
6. upewnienie się, czy żaden pojazd nie nadjeżdża z przeciwnego kierunku i skręcenie
7. po wykonaniu skręcenia rowerzysta może zając dowolny pas ruchu, jednak najlepiej, jeśli zajmie on pozycję na prawym przy prawej krawędzi jezdni, ponieważ jest to najbezpieczniejsze, dla niego i innych uczestników ruchu.
Na jezdni o dwóch i więcej pasach ruchu w jednym kierunku najpierw należy po kolei zmieniać pasy ruchu, a potem dopiero przystąpić do manewru skrętu w lewo.
Zawracanie
Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. Podczas zawracania klarujący pojazdem powinien zachować szczególną ostrożność oraz: zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zamiar dokonania tego manewru.
Zawracanie jest zabronione:
• w tunelu,
• na moście,
• wiadukcie,
• na drodze jednokierunkowej,
• na autostradzie,
• na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego,
• w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić,
• kiedy są ustawione znaki B-23 i B-21.