Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
Miejsca zatrzymania się przed przejazdem kolejowym
• Jeżeli do przejazdu kolejowego bez zapór zbliża się pojazd szynowy, to zatrzymujemy się przed znakiem G-3 (krzyż św. Andrzeja).
• Jeżeli przed przejazdem jest ustawiony znak B-20 (stop), to należy bezwzględnie zatrzymać pojazd niezależnie od tego, czy zbliża się pociąg czy też nie, i dopiero po upewnieniu się, że przejazd jest wolny, rozpocząć jazdę.
• Jeżeli przed przejazdem znajduje się znak rogatka uszkodzona, wówczas kierujący pojazdem ma obowiązek zatrzymać się przed znakiem. Dalszą jazdę można kontynuować tylko i wyłącznie za przyzwoleniem dróżnika.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
• objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
• wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
• wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim.
• omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.