Obelisk wzniesiono z tak zwanego marmuru chęcińskiego. Podstawę stanowi półmetrowej wysokości cokół. Na nim spoczywa zasadniczy trzon, złożony z dwóch szerokich płyt, umieszczonych symetrycznie od strony północno-wschodniej i południowo-zachodniej. Między nimi zamontowano dwie węższe płyty. Częścią frontową jest fragment północno-wschodni z umieszczoną od góry kutą inskrypcją, która w większości uległa już zatarciu.
PAMIĘCI
CZCI I CHWALE
ZIOMKÓW
KTÓRZY W PIERWSZEJ POŁOWIE
XIX STULECIA
ZAJAŚNIELI NAUKO I SZTUKAMI
PRZEZ CO SOBIE NIEPOŻYTO SŁAWĘ
A ZIEMI OJCZYSTEJ
ZASZCZYT PRZYNIEŚLI
POŚWIĘCONO
W MAJU 1854 ROKU
Po prawej stronie, od północnego zachodu, na węższej płycie, od góry, wykuto niemalże już nieczytelne nazwiska, rozmieszczone w czterech grupach i w każdej z nich w dwóch rzędach.
Napis jest następujący:
Malarze, Rysownicy i Rytownicy
w pierwszym rzędzie:
Brodowski Antoni, Głowacki Jan Nepo., Głowacki Józef, Hadziewicz Rafał, Kaniewski Xawery, Kasprzycki Wincenty, Kossak Julian, Kokular Alexander, Lewicki Jan, Marszałkiewicz Sta., Michałowski Piotr, Moraczyński Jan
w drugim rzędzie:
Oleszczyński Ant:, Oleszczyński Sewe., Orłowski Alex:, Karczewski Julian, Piwarski Jan, Pęczarski Felix, Schouppe Alfred, Smokowski Win., Stachowicz Michał, Suchodolski January, Sokołowski Jakób, Zaleski Marcin
Rzeźbiarze i Medaliery
w pierwszym rzędzie:
Ceptowski Karol, Majnert Józef, Maliński Paweł, Norwid Cyprian
w drugim rzędzie:
Sosnowski Oskar, Świecki Wojciech, Sztatler Henryk
Muzycy
w pierwszym rzędzie:
Dobrzyński Ignacy, Kossowski Samuel, Kątski Apolinary, Kurpiński Karol, Rogulski Józef, Lipiński Karol
w drugim rzędzie:
Lubomirski Kaz., Xże., Moniuszko Stanis., Marecki Franciszek, Nowakowski Józef, Szopę (Chopin) Fryd., Słonczyński Wojciech
Budowniczowie i Inżynierzy
w pierwszym rzędzie:
Gay Jakób, Gołoński Andrzej, Kropiwnicki Alf., Kubicki Jakób, Pancer Feliks
w drugim rzędzie:
Sierakowski Seb. Hr., Urbański Teodor, Smulikowski Jan, Podczaszyński Bolesław
Dwie pozostałe płyty nie posiadają napisów. Słup zwieńczony jest gzymsem ze stojącym na nim okazałym wazonem.
Źródło: Cezary Jastrzębski, Konrad Otwinowski, Magdalena Otwinowska, Miejsca pamięci narodowej w Kielcach, Muzeum Historii Kielc 2010 r.