W programie koncertu:
Edward PAŁŁASZ Dziewczyna o płowych włosach. Preludium na orkiestrę
Robert SCHUMANN Koncert wiolonczelowy a-moll op.129
Ludvig van BEETHOVEN I Symfonia C-dur op. 21
Tytuł utworu Edwarda Pałłasza (1936-2019) Dziewczyna o płowych włosach nawiązuje do słynnego fortepianowego preludium Claude`a Debussy`go Dziewczyna o włosach jak len. Motywem przewodnim dzieła Pałłasza jest arabeskowy temat, który podlega wielu przeobrażeniom, zawsze jednak słyszalny i rozpoznawalny; malowany pastelowymi barwami lub wtopiony w bardziej burzliwy przebieg. Kompozytor napisał w komentarzu: „Utwór zadedykowany został Marii Fydrych, która od grudnia 1986 roku jest moją żoną”.
O Koncercie wiolonczelowym Roberta Schumanna tak wypowiedział się jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów – Pablo Casals: „Jedno z najpiękniejszych dzieł, jakie istnieją, muzyka uduchowiona od pierwszej do ostatniej nuty”. Koncert nigdy nie został wykonany za życia Schumanna i długo pozostawał w zapomnieniu. Premiera odbyła się 23 kwietnia 1860 roku, cztery lata po jego śmierci, w Oldenburgu. Utwór bardzo emocjonalny, uwagę zwraca niesłychanie liryczna część druga. Dzieło grane jest attaca, ponieważ Schumann nie znosił oklasków pomiędzy częściami. Koncert usłyszymy w interpretacji Tomasza Strahla, doskonale znanego w Kielcach wybitnego artysty.
Ludwig van Beethoven napisał I Symfonię C-dur w latach 1899-1800. Choć dzieło wykazuje wyraźne wpływy Symfonii 97 Haydna i Symfonii Jowiszowej Mozarta, to jednak wiele epizodów I Symfonii przemawia mocnym i czystym głosem przyszłego autora Eroiki czy też Symfonii Piątej, Siódmej oraz Dziewiątej.
Prof. dr hab. Tomasz Strahl to jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.
Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski. Od wielu lat prowadzi działalność koncertową, występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia).
Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.
Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych.
Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych, jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”.
Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778. W 2019 r. otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, a w 2020 r. za Album Roku Muzyka Kameralna. W 2020 r. wystąpił w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod batutą Maestro Antoniego Wita.
Filharmonia Świętokrzyska zaprasza 18 czerwca o godzinie 19.00. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Jacek Rogala.
Źródło:
https://chopin.edu.pl/pracownicy/45_tomasz-strahl
FŚ