Rok temu w Polsce wprowadzono pierwszy lockdown. Większość z nas z dnia na dzień musiała zacząć pracować i uczyć się zdalnie. Powszechne stały się zakupy przez Internet, e-wizyty u lekarza, załatwianie spraw urzędowych online, wirtualne treningi czy spotkania z przyjaciółmi. Znaczna część naszego życia – osobistego i zawodowego – niezależnie od naszej chęci czy woli przeniosła się do sieci. Wymagało to nabycia, często w bardzo krótkim czasie, przynajmniej podstawowych umiejętności komunikowania się za pomocą technologii. Jednak oprócz takich umiejętności w tym szczególnym czasie potrzebne są jeszcze inne cyfrowe kompetencje, dzięki którym będziemy umieć dbać o bezpieczeństwo w internecie oraz mądrze korzystać z jego zasobów.
Od ponad dziesięciu lat w ramach kampanii „Tydzień z Internetem” organizatorzy rzekonują, że warto korzystać z dostępnych tam niezliczonych zasobów wiedzy, tak aby życie nasze i naszych bliskich było lepsze, bogatsze, wygodniejsze. Zwracają też uwagę na potrzebę bardziej świadomego korzystania z Internetu. Zachęcają do rozwijania nie tylko podstawowych kompetencji cyfrowych, ale też umiejętności krytycznego myślenia, oceny rzetelności informacji, a także umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania w tym celu z zasobów online.
Również w tym roku zachęcają biblioteki, szkoły oraz inne zainteresowane instytucje i organizacje do udziału w kampanii i promowania idei rozwoju kompetencji cyfrowych. Motywem przewodnim polskiej edycji kampanii jest “My Digital Life”. Tygodniem tegorocznej kampanii będzie 22-28 marca 2021, lecz wydarzenia pod szyldem "Tygodnia z Internetem" można organizować od 1 marca do 16 kwietnia 2021 r.
W ramach "Tygodnia z Internetem 2021" organizatorzy przygotowali dwa scenariusze zajęć, które można przeprowadzić w formie zdalnej w szkole, bibliotece, pracowni komputerowej, domu kultury, muzeum lub w różnego typu organizacjach.
- Pierwszy z nich, „Wizerunek w sieci”, dotyczy bezpieczeństwa w Internecie. Jest to propozycja spotkania, którego celem jest uwrażliwienie na to, czego nie pokazywać i nie udostępniać w mediach społecznościowych lub podczas pracy i nauki zdalnej.
- Drugi scenariusz, „Kolekcjonerzy sztuki”, pokazuje, w jaki sposób można korzystać z zasobów Internetu, rozwijając swoje zainteresowania lub jak przetwarzać udostępnione na wolnych licencjach dzieła, tworząc własne prace.
Na polskiej stronie kampanii "Tydzień z Internetem" są także dostępne scenariusze z poprzednich lat kampanii. Scenariusze znajdują się na stronie: http://tydzienzinternetem.pl/#scenariusze
Żródło: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego