Dokument pn. „Diagnoza stanu turystyki w województwie świętokrzyskim” został przygotowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego przez zespół ekspertów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Regional Study Association – Sekcja Polska, pod kierunkiem dra hab. Macieja Smętkowskiego - profesora Uniwersytetu Warszawskiego.
Opracowana diagnoza ma charakter analizy jakościowej. Wnioski płynące z dokumentu zawierają m.in.:
- opis aktualnego stanu turystyki w województwie świętokrzyskim,
- charakterystykę potencjału turystycznego regionu,
- ocenę wizerunku świętokrzyskiego,
- katalog szans i ograniczeń dalszego rozwoju sfery turystyki,
- porównanie turystki województwa świętokrzyskiego z sąsiednimi regionami,
- wnioski i rekomendacje.
Z diagnozy dowiadujemy się, że najmocniejszą stroną świętokrzyskiej turystyki jest obszar Gór Świętokrzyskich, które dysponują różnorodną ofertą i dogodnym położeniem dla Polski Centralnej. Województwo posiada również atrakcyjne produkty turystyczne dedykowane dla rodzin/dzieci i młodzieży, a większość istniejących produktów turystycznych jest powiązana z przyrodniczymi lub kulturowymi walorami regionu.
Diagnoza identyfikuje również słabe strony. Wśród nich wymienić można:
- słabo rozwiniętą współpracę i koordynację działań między interesariuszami branży turystycznej,
- brak rozwiniętych sieciowych i liniowych produktów turystycznych
- mało rozpoznawalnych i popularnych atrakcji turystycznych w wymiarze krajowym i zagranicznym, co wynika ze słabej promocji.
Z uwagi na bardzo duży zakres danych przyjętych do analizy oraz zastosowane metody badawcze jest to pierwsza diagnoza o charakterze strategicznym dla turystyki, jaka była wykonywana w województwie świętokrzyskim. Wyniki diagnozy zostały przyjęte w dniu 22 grudnia 2020 roku przez zarząd województwa świętokrzyskiego.
Na potrzeby diagnozy zlecone zostały również ogólnopolskie badania pn. „Znajomość i wizerunek województwa świętokrzyskiego” zrealizowane w październiku 2020 r. przez pracownię ARC Rynek i Opinia. Celem badania było poznanie wizerunku województwa świętokrzyskiego oraz analiza wiedzy Polaków na temat atrakcji znajdujących się w tym regionie Polski. Badanie obejmowało także określenie dynamiki wielkości ruchu turystycznego w woj. świętokrzyskim, stworzenie rankingu miejsc uznanych przez odwiedzających za najbardziej atrakcyjne oraz identyfikację zachowań turystów, sposobów spędzania czasu, stopnia satysfakcji z jakości oferty turystycznej.
Raport z badania:
“Diagnoza stanu turystyki w województwie świętokrzyskim”
“Znajomość i wizerunek województwa świętokrzyskiego”
Źródło: Urząd Marszałkowski