C. SAINT-SAËNS Poemat symfoniczny Dance macabre op. 40
E. CHAUSSON Poéme op. 25 (I wykonanie w Kielcach)
A. DVOŘÁK V Symfonia F-dur op. 76
Poemat symfoniczny Dance macabre Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) zainspirowany został wierszem francuskiego poety Henryka Cazalisa, nawiązującym do popularnego w literaturze i sztuce od czasów średniowiecza tematu – tańca śmierci. Inną nazwą utworu jest Taniec szkieletów. Jego treść (za Przewodnikiem koncertowym) wyjaśnia wszystko: Noc. Bije godzina dwunasta (harfa, pizzicato wiolonczel i kontrabasów); śmierć dźwiękami swych rozstrojonych gęśli (solo skrzypcowe) zwołuje duchy do upiornej zabawy. Coraz dzikszy i coraz bardziej niesamowity staje się taniec; kres kładzie mu o świcie pianie koguta (obój). Chwilę jeszcze słychać głos gęśli posępnego wodzireja i całe niesamowite widziadło znika. Ten trwający niespełna 10 min poemat dziś zaliczany jest do najlepszych osiągnięć francuskiego kompozytora.
Poéme op. 25 to najbardziej znana i lubiana kompozycja Ernesta Chussona (1855-99), napisana w 1896 roku. Należy do „żelaznego” repertuaru każdego szanującego się skrzypka. Oryginalny tytuł – Pieśń triumfująca – kompozytor zapożyczył najpierw z romantycznej powieści Iwana Turgieniewa z 1881 roku, ale ostatecznie poprzestał na Poéme. Utwór powstał dla jednego z największych wirtuozów instrumentu – Eugene’a Ysaÿe’a, który po raz pierwszy wykonał go na przyjęciu wydanym przez katalońskiego malarza, podczas wakacji spędzanych razem z twórcą Poematu w Hiszpanii, jesienią 1896 r. Ponoć miejscowi, gdy go usłyszeli, zażądali trzykrotnego bisu. Owacyjnie był również oklaskiwany Ysaÿe w czasie prezentacji dzieła w Paryżu w kwietniu 1897 r. Poéme zabrzmi w interpretacji młodego skrzypka Michała Orlika – m.in. laureata III miejsca i nagród specjalnych na XIV Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków w Lublinie w 2018.
Pisanie V Symfonii F-dur zajęło Antonowi Dworzakowi (1841-1904) niewiele ponad miesiąc. A spod pióra kompozytora spłynęła muzyka emanująca ujmującym liryzmem, tak charakterystyczna i nieskrępowana melodycznie (Dvořák był – w odróżnieniu od wielu innych kompozytorów – melodystą wytrawnym) i „dobarwiona” dyskretnie tanecznymi rytmami – jak scharakteryzował Symfonię Marcin Majchrowski w komentarzu do koncertu.
Orkiestrę poprowadzi Joanna Natalia Ślusarczyk (na zdjęciu), która zajęła II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales w Bukareszcie w sierpniu 2018. Ten rok zdecydowanie zaważył na drodze do wielkiej kariery młodej dyrygentki – uhonorowanej nagrodami na trzech międzynarodowych konkursach. A już w roku bieżącym została wybrana do klasy mistrzowskiej Daniele Gattiego w ramach prestiżowego Festiwalu Accademia Musiale Chigiana we Włoszech. Gospodarzem wieczoru będzie niezrównana Beata Młynarczyk – ulubiona narratorka młodych słuchaczy w koncertach mikołajkowych, wspaniale okraszająca słowem również koncerty symfoniczne.
Koncert odbędzie się 25 października o godzinie 19.00.
Źródło: FŚ