Konkurs ma na celu wyłonienie najbardziej atrakcyjnych, nowatorskich i przyjaznych dla turystów produktów turystycznych oraz ich popularyzację, a także wspieranie inicjatyw regionalnych i lokalnych, których efektem jest tworzenie produktów turystycznych.
Pierwszy Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny zorganizowany został w 2003 r. W 2008 roku VI edycja konkursu przebiegała według nowych zasad regulaminowych. Po raz pierwszy przyznany został Złoty Certyfikat POT. Pretendować do tej nagrody mogły produkty nagrodzone Certyfikatem w latach ubiegłych. Członkowie Kapituły wybierając laureata oceniali w tym przypadku konsekwentne i twórcze rozwinięcie działalności. Wszystkie certyfikowane produkty objęte zostały programem promocyjnym Polskiej Organizacji Turystycznej. Z kolei zdobywca Złotego Certyfikatu - programem specjalnym, którym jest sfinansowana przez Polską Organizację Turystyczną profesjonalna kampania promocyjna wartości sto tysięcy złotych.
Dotychczas zdobywcami Złotego Certyfikatu były: Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, Kanał Augustowski-Szlak Papieski, Łódzka Manufaktura, Festiwal Przystanek Woodstock, Szlak Orlich Gniazd, Szlak Architektury Drewnianej i Park Nauki i Rozrywki Krasiejów. W 2015 roku laur Złotego Certyfikatu trafił do Kopalni Złota i Średniowiecznego Parku Techniki w Złotym Stoku.