"Bach u cystersów 2016" to szósta edycja festiwalu „Muzyka w opactwie”. Począwszy od 2012 roku edycje festiwalu są poświęcone wyłącznie muzyce Johanna Sebastiana Bacha.
Twórcą i organizatorem festiwalu „Muzyka w Opactwie” jest William Jan de Mousson Romanski absolwent The Royal College of Music w Londynie w klasie fortepianu, twórca wielu międzynarodowych festiwali i organizator koncertów w Wielkiej Brytanii, Francji, USA i Rosji. Stworzył festiwale muzyki kameralnej w Clandon Park, i Hatchlands w Anglii, St. Amand Montrond Music Festival we Francji, który po trzech latach działalności znalazł się w gronie najlepszych festiwali muzycznych Europy (według angielskiego "The Times"). Pracował z najwybitniejszymi muzykami: Światosławem Richterem, Danielem Szafranem, Fiodorem Drużyninem, Eugeniuszem Mogilewskim, Krystianem Zimermanem. Był głównym organizatorem obchodów 125-lecia Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie z koncertami Londynie, Paryżu, Nowym Yorku oraz Moskwie. Zorganizował gościnne Master Classes czołowych profesorów Konserwatorium Moskiewskiego w Londyńskim Royal College of Music. Zajmuje się również muzyka filmową. Ostatnio był konsultantem muzycznym do wielokrotnie nagrodzonego filmu Jana Jakuba Kolskiego "Wenecja". Od stycznia 2013 wraz z dr Hanną Romańską-Knight oraz redaktorem Leszkiem Ślusarskim na antenie Polskiego Radia Kielce prowadzi cotygodniowy niedzielno-wieczorny program "Muzyka mistrzów - Magna Res przedstawia".
Program:
Utwory na flet i klawesyn
Trio Sonata G Dur na 2 flety i b.c. BWV 1039
Suita c-moll na flet i b.c. BWV 997
Sonata Es-dur na flet b.c. BWV 1031
Trio Sonata Musical Offering na 2 flety i b.c. BWV 1079
Agata Kielar – Długosz (flet)
Marek Toporowski (klawesyn)
Utwory na flet (dwa flety) i basso continuo (klawesyn) Johanna Sebastiana Bacha powstały najprawdopodobniej w latach od 1720 do 1741r. Choć większość autografów kompozycji tego okresu zaginęła, uważa się, że ich geneza związana jest z działalnością Bacha w Collegium Musicum.
Sonata Musical Offering (niemiecki tytuł: Musikalisches Opfer lub Das Musikalische Opfer) BWV 1079 jest zbiorem kanonów, fug oraz drobnych utworów, opartych na jednym temacie muzycznym. Powstanie dzieła wiąże się z wizytą Bacha na dworze Fryderyka II w Poczdamie w maju 1747 roku, kiedy to znany z biegłości w improwizacji kompozytor otrzymał od monarchy temat muzyczny, na którym zaimprowizować miał fugę trzy-, a potem sześcio – głosową. Dwa miesiące po spotkaniu, Bach opublikował zbiór utworów opartych na Thema Regium ( "Temacie Króla"). Dzieło znane obecnie jako Musical Offering.
1 października, godz. 20.00
Bogdan Hołownia (fortepiano)
Wojciech Pulcyn (kontrabas)
„Można to zagrać jednocześnie na trzy, cztery różne, kompletnie niezależne sposoby, bo Bach też tak komponował. I można przy okazji zrobić to funkowo i… jak trzeba.”- Miles Davis.
Źródło: Fundacja Wspierania Kultury Magna Res