Yulianna Avdeeva /Rosja/ - fortepian
Orkiestra Symfoniczna FŚ
Marek Pijarowski - dyrygent
M. Glinkia - Uwertura do opery Rusłan I Ludmiła
I. Strawiński - Capriccio na fortepian i orkiestrę
J. Brahms IV Symfonia E-Moll Op. 98 Elegijna
Michaił Glinka, rosyjski kompozytor z domieszką krwi polskiej (pradziad był polskim szlachcicem), miał się zwierzyć, że inspiracją do stworzenia Uwertury do opery Rusłan i Ludmiła stało się pewne przyjęcie weselne, kiedy to zaaferowani kelnerzy w biegu wymijali tańczących gości, by sprawnie roznieść dania do stolików. Radosna Uwertura zgodna jest z zakończeniem opery, gdy Rusłan i Ludmiła, po wielu mrożących krew w żyłach przygodach (jak to w romantyzmie), szczęśliwi padają sobie w ramiona.
Capriccio na fortepian i orkiestrę powstało z … oburzenia na niesprawiedliwość losu. Ogromnie niezadowolony Strawiński miał się żalić do Rubinsteina, że kompozytor musi się sporo natrudzić, by skomponować utwór, za który tantiemy są zupełnie nieadekwatne do wykonanej pracy. Natomiast pianista za jeden występ otrzymuje potężną gażę. Nieco dotknięty Rubinstein odrzekł, by w takim razie Strawiński napisał dzieło z partią pianistyczną dla siebie. Rzeczywiście, Capriccio przyniosło swemu twórcy nie tylko uznanie, ale i olbrzymie dochody, gdy sam zasiadał za fortepianem. Utwór zaprezentuje Yulianna Avdeeva – znakomita pianistka rosyjska, zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego w 2010 r.
W drugiej części wieczoru usłyszymy IV Symfonię e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa, będącą pożegnaniem kompozytora z tym gatunkiem. Symfonia nosi podtytuł Elegijna w związku z nastrojem powagi, a nawet patosu przesycających dzieło. Jak jednak można by wyrazić zasmucenie z powodu porzucenia przez piękną dziewczynę, jeśli wierzyć biografom jednego z „trzech panów B”?
Źródło: FŚ