Z podobną propozycją wystąpił Diabelli również do Ludwiga van Beethovena, ten jednak początkowo odniósł się do niej niechętnie, potem, swoim zwyczajem, ociągał się z komponowaniem (wszak zajęty był pracą nad Missa solemnis). W końcu – z prościutkiego, banalnego tematu stworzył dzieło monumentalne, które w ostatecznym kształcie przybrało formę 33 wariacji, i z czasem zostało okrzyknięte najdoskonalszym utworem tego gatunku, jaki kiedykolwiek powstał. Inwencja Beethovena zdaje się nie mieć granic – zachwyca skomplikowana architektura tego dzieła: 33 wariacje obfitują w niezwykłe rozwiązania formalne, charakteryzują się gęstą fakturą, bogactwem rytmicznym i artykulacyjnym. Do dziś stanowią wyzwanie dla niejednego wykonawcy, który podejmuje się wykonania tego trwającego bez mała godzinę utworu. Tak oto przedstawia się historia walczyka przerobionego przez Beethovena, który z topornej kompozycji stworzył dzieło – majstersztyk, stanowiące ukoronowanie jego twórczości fortepianowej.
To słynne dzieło zaprezentuje znany pianista francuski, również ceniony kameralista i doświadczony pedagog – Jean-Claude Henriot. Artysta posiada jeszcze jedną umiejętność, która podobno przydaje się przy interpretacji tej piekielnie inteligentnej kompozycji, pełnej ukrytych emocji: mianowicie jest zapalonym brydżystą, a nawet mistrzem Francji w tej dziedzinie. Jak sam zresztą mówi: gra w karty oraz Wariacje Diabellego wymagają tego samego rodzaju planowania strategicznego.
Uwaga dla melomanów – Henriot dokonał również nagrania Wariacji, które wraz z podpisem mistrza będzie można zdobyć po koncercie.
Wieczór zapowiada się fascynująco!
JEAN-CLAUDE HENRIOT
Fenomenalny pianista, były mistrz kraju w brydża; uważa, że gra w karty oraz Wariacje Diabelnego wymagają tego samego rodzaju planowania strategicznego.
Urodził się w 1948 w Paryżu w rodzinie muzyków-amatorów. Jako wybitnie uzdolniony czternastolatek dostał się do Konserwatorium Paryskiego. Studia muzyczne odbył pod kierunkiem Jeana Doyen’a, Yvonne Lefébure; ukończył je – z najwyższą notą – u Yvonne Loriod. Wówczas w obszarze zainteresowań pianisty – obok Beethovena – pojawił się Claude Debussy, którego twórczość fortepianową Henriot wykonywał niemal w całości, grając od samego początku swej kariery zawodowej zarówno jego kompozycje solowe jak i kameralne. Coraz więcej uwagi poświęcał zresztą kameralistyce, wykonując m.in. wszystkie utwory kameralne Beethovena i innych kompozytorów romantyzmu i współczesności. W tym czasie współpracował z zespołami kameralnymi, głównie z Ensemble InterContemporain i solistką Maryvonne Le Dizès. Jest jednym z założycieli kwartetu Oliviera Messiaena, z którym nagrał jego Kwartet na koniec czasu, doceniony przez krytykę. Jako kameralista występował w ponad czterdziestu krajach na całym świecie. Poza studiami pianistycznymi podjął również studia akademickie, wybierając estetykę w Konserwatorium Paryskim. Zainteresował się także literaturą i malarstwem, koncentrując swoje fascynacje w szczególności nad kubizmem i abstrakcją. Natomiast jego absolutną pasją, która niemal odwiodła go od bycia pianistą, okazał się brydż; umiejętność, która zapewniła mu nawet tytuł mistrza Francji. Artysta bardzo dużo koncertuje samodzielnie lub z żoną Isabelle. Wielokrotnie wykonuje na swych koncertach Wariacje na temat walca Diabelnego. Rozpoczynając współpracę z wydawnictwem Dux na swoją pierwszą solową płytę wybrał właśnie Wariacje. Jednocześnie zajmuje się dydaktyką; obecnie zatrudniony jest na stanowisku profesora w Konserwatorium w Evry.
Na koncert zapraszamy do Filharmonii Świętokrzyskiej 18 lutego o godzinie 18.30.
Tekst: Urszula Sokołowska - Filharmonia Świętokrzyska