14. edycja imprezy poświęcona będzie tradycjom muzycznym i kulturalnemu dziedzictwu Kielecczyzny. Program uzupełniają wieczorne zabawy taneczne z kapelami wiejskich mistrzów i ich uczniów, wykłady, spotkania, projekcje filmów. Tabor ma zatem wielowymiarowy charakter - przede wszystkim edukacyjny, ale także naukowy, artystyczny i społeczny. Jego ideą jest uczenie się bezpośrednio od mistrzów ze starszego pokolenia, dlatego też Tabor opiera się na potencjale miejscowych muzykantów, śpiewaczek, tancerzy, rzemieślników.
Tabor stwarza integrujące sytuacje społeczne – podczas wieczornych zabaw jest miejsce zarówno dla miejscowych, mieszkańców wsi i okolic, jak i przyjezdnych, uczestników warsztatów, w dowolnej zresztą kolejności, bo obie grupy są dla nas równie ważne. Region kielecki, a szczególnie jego wschodnia część, w której zagościmy, nie był do tej pory przedmiotem dogłębnej eksploracji środowiska praktyków polskiej muzyki tradycyjnej. Dlatego tegoroczny Tabor traktujemy jako swego rodzaju wyzwanie. Chcemy pokazać, że muzyka kielecka, z właściwym sobie repertuarem, instrumentarium i manierami wykonawczymi, może współcześnie inspirować do muzycznych poszukiwań, do odkrywania nowych obszarów.
Setki kilometrów przejechanych podczas przygotowań do Taboru przyniosły nam fantastyczne spotkania, muzykę i opowieści, jak choćby ta o skrzypku Bronisławie Krakowiaku ze Zbelutki, który uczył się melodii podczas pracy, kładąc nuty na pługu, wieczorem zaś grał je już do tańca.
Jednym z najważniejszych naszych „przewodników” po mikrokosmosie muzyki kieleckiej jest pan Stanisław Witkowski. Klarnecista, założyciel kapeli pięciu (!) braci Witkowskich, pochodzący ze wsi Orłowiny tuż obok Sędka. Wybitny muzykant o bardzo rozległym, starodawnym repertuarze, serdeczny człowiek, któremu zawdzięczamy inspirację do dalszych poszukiwań. Orłowiny, a wraz z nią rodzinną kapelę Witkowskich, po wojnie przesiedlono w okolice Opatowa – Tabor w Sędku będzie więc dla braci Witkowskich powrotem w rodzinne strony. Sędek znają zresztą znakomicie – wielokrotnie grywali tutaj na weselach i zabawach.
Podczas warsztatów instrumentalnych skupimy się głównie na granych w tej okolicy „chłopach”, odpowiednikach mazurków. Skrzypkowie zapoznają się także z melodiami z repertuaru nieżyjącego już, wspomnianego skrzypka Wincentego Jamioła z Marzysza oraz jego specyficznym stylem gry. Mnogość propozycji warsztatów instrumentalnych (skrzypce, akordeon, trąbka, klarnet, baraban) ma na celu stworzenie sytuacji, w której będą się mogły zawiązać taborowe kapele w tradycyjnym kieleckim składzie.
Do prowadzenia taborowych warsztatów i grania do tańca na zabawach zapraszamy twórców ludowych regionu – muzykantów, śpiewaczki, tancerzy. Znajdą się w tym gronie m.in. wspomniany klarnecista Stanisław Witkowski i jego bracia, wybitny akordeonista Władysław Bąk, skrzypkowie Zygmunt Zagórski i Zygmunt Jakubowski, śpiewaczka Maria Gałka.
Oprócz nich, jako wykonawcy i moderatorzy warsztatów, na Taborze pojawią się także przedstawiciele młodszego pokolenia praktyków polskiej muzyki tradycyjnej – Jacek Hałas (akordeon), Maciej Filipczuk (skrzypce), Ewa Grochowska, Maniuszka Bikont i Agata Harz (śpiew żeński), Michał Żak (klarnet), Szczepan Pospieszalski (trąbka), Mateusz Kowalski (baraban) i Paweł Grochocki (śpiew męski).
Po raz pierwszy na Taborze zaproponujemy trzy grupy taneczne – z podziałem na stopień zaawansowania. Poprowadzą je: Marta Domachowska, Grzegorz Ajdacki i Piotr Zgorzelski. Nowością będą także warsztaty etnobotaniczne. Karol Szurdak, botanik z Uniwersytetu Jagiellońskiego, poprowadzi po okolicach Sędka spacery poświęcone dzikim roślinom jadalnym i leczniczym oraz sposobom ich wykorzystywania w tradycji ludowej Kielecczyzny.
Wszelkie informacje można uzyskać na stronie www.taborkielecki.domtanca.art.pl.
Tekst pochodzi ze strony:
www.taborkielecki.domtanca.art.pl