Na zakończenie sezonu artystycznego wybraliśmy dla Państwa utwory trzech kompozytorów z kręgu muzyki współczesnej:
Bartosza Kowalskiego – to jego ostatnie dzieło, które gramy w ramach projektu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”,
Edwarda Elgara – najważniejszego brytyjskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku,
Witolda Lutosławskiego – którego najważniejsze dokonania kompozytorskie przypominamy z okazji Roku poświęconego dorobkowi wielkiego polskiego twórcy.
Symfonię okręgów Bartosza Kowalskiego wykonaliśmy dla kieleckiej publiczności po raz pierwszy w 2006 roku, a zaledwie cztery lata wcześniej dzieło miało swoje prawykonanie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Serockiego, na którym zresztą uhonorowano go I nagrodą. Na wspomnianych koncertach dyrygował Jacek Rogala, tak będzie i tym razem. Swoje dzieło tak skomentował Bartosz Kowalski:
W Symfonii okręgów próbowałem “wyrzeźbić”, zobrazować to, co jest tematem utworu, a więc okrąg, krążenie, nieustanną cyrkulację materii dźwiękowej, którą kreowałem, idąc za głosem mej muzycznej fantazji.
W Koncercie wiolonczelowym Edwarda Elgara pobrzmiewają odgłosy I wojny światowej, bowiem ostatnie nuty w partyturze autor zapisał latem 1919 roku. Jednak główny temat muzyczny powstał rok wcześniej – kompozytor wybudzony z narkozy po operacji migdałków poprosił o papier i zanotował gotową linię melodyczną. Utwór wysłuchamy w interpretacji Jeleny Očić-Flaksman, wiolonczelistki urodzonej w Chorwacji, obecnie mieszkającej w Niemczech, o której krytyka wyraża się z wielkim uznaniem. Niezapomniane wrażenia pozostawiają na odbiorcach koncertów artystki spektakularny temperament oraz dogłębna interpretacja wielkiej literatury wiolinistycznej – od Beethovena do Ginastery.
Dzieło Lutosławskiego powstało w latach 1950-1954 na zamówienie Witolda Rowickiego, który organizował w Warszawie nową orkiestrę filharmoniczną. Kompozytor wykorzystał w tej trzyczęściowej formie, będącej prawdziwym fajerwerkiem orkiestrowym, melodie zebrane przez Oskara Kolberga w zbiorze zatytułowanym Mazowsze. Podkreślić jednak należy, że melodie stały się tylko kanwą dla stworzenia dzieła o bardzo indywidualnym obliczu. I chociaż autor niezbyt był zadowolony ze swojej pracy, to jest to utwór najczęściej wykonywany spośród wszystkich jego dzieł.
Zapraszamy 14 czerwca o godz. 19.00.
Tekst: Urszula Sokołowska - Filharmonia Świętokrzyska