Muzyka "Gadającej Tykwy" trudna jest do jednoznacznego sklasyfikowania. Najogólniej można ją określić jako etniczną, folkową, albo też world music. Specyficznego charakteru nadaje jej połączenie instrumentów ludowych, tradycyjnych z instrumentami używanymi w muzyce klasycznej czy rozrywkowej. Na koncertach zespołu usłyszeć można zarówno pochodzące z Afryki Zachodniej balafony, ngoni, djembe, gitę, jak i kubańskie conga, tradycyjne tureckie flety ney, bułgarski kawał, lirę korbową, drumlę, didgeridoo czy też waltornię, kontrabas i gitarę akustyczną. Różne są także inspiracje. W repertuarze grupy znajdują się utwory zakorzenione w muzyce afrykańskiej, a także piosenki inspirowane bluesem czy country. Muzycy chętnie wprowadzają także elementy improwizacji, w której pojawić się mogą znane tematy jazzowe czy melodie reggae. Są również melodie karaibskie łączone z folklorem warszawskiej ulicy. Jednakże to nie partie instrumentalne, lecz wokalizy Gwidona Cybulskiego stały się elementem rozpoznawczym "Gadającej Tykwy". Słowa niektórych utworów wykonywanych przez zespół śpiewane są w stworzonym przez wokalistę języku wzorowanym na językach Afryki. Pomysły G. Cybulskiego stają się rdzeniem, wokół którego muzycy, bazując na własnych doświadczeniach muzycznych, nadbudowują kolejne warstwy kompozycji. W piosenkach głos staje się kolejnym instrumentem, a jego barwa i sposób śpiewania stają się odniesieniem do kultur, które zainspirowały artystów.
Piosenki z repertuaru "Gadającej Tykwy" niosą uniwersalne przesłanie. Nierzadko są wyrazem radości (muzyka ludyczna), stają się elementami zabawy i często z przymrużeniem oka komentują współczesną rzeczywistość.
W programie:
1. O muzyce świata, o instrumentach zespołu, o sztuce dźwięku i korzeniach muzyki.
2. Utwór pt. "Szybki wesoły". Prezentacja najstarszego instrumentu dętego didgeridoo. Legenda aborygeńska – Skąd się wzięło didgeridoo. Kilka słów na temat oddechu cyrkulacyjnego. Naśladowanie odgłosów przyrody.
3. Utwór pt. "Mantra" z zaprezentowaniem technik wokalnych: śpiewu gardłowego i alikwotowego oraz instrumentu – lira korbowa.
4. Utwór pt. "Maliny". Słowo o balafonach i tykwie jako doskonałym pudle rezonansowym. Pokaz kolejnych instrumentów wykonanych z tykwy: ngoni i gita. O afrykańskich myśliwych, którzy grają na ngoni oraz parę uwag na temat afrykańskiego bluesa.
5. Utwór pt. "Blues number one" z użyciem ngoni i gity. O komunikacji przy pomocy bębnów djembe z przykładami: „zaproszenie na obiad” i „zaproszenie do zabawy”.
6. Słów kilka o muzyce indyjskiej. Prezentacja instrumentu sarangi. Utwór pt. "Cały na Biało".
7. Utwór pt. "Karuzela". Prezentacja instrumentu drumla, czyli o drgających blaszkach i ludzkiej głowie jako przykładzie doskonałego pudła rezonansowego. Prezentacja harmonijki ustnej jako instrumentu z drgającymi w środku blaszkami.
8. Utwór pt. "Human banan" z drumlami i harmonijką
Zapraszamy do Filharmonii Świętokrzyskiej 12 maja o godzinie 11.00.
Tekst: Urszula Sokołowska - Filharmonia Świętokrzyska