Jerzy Stankiewicz od dawna zajmuje się twórczością Oliviera Messiaena, a już oczkiem w jego głowie jest Messiaenowski Kwartet na koniec czasu – arcydzieło muzyki dwudziestowiecznej. Nasz gość swoje dociekania na temat genezy dzieła zamieścił w wielu fachowych pismach, szkicach i artykułach; potrafi również zajmująco opowiadać o swoich badaniach – a ze szczególną pasją, która udziela się słuchaczom – o Kwartecie. A jest o czym mówić...
Na pewno wszystkich zainteresuje fascynujący polski epizod w obozowych losach Messiaena. Kompozytor bowiem spędził lata 1940/41 w niewoli – w Stalagu VIII A w Zgorzelcu, w którym również przetrzymywano jeńców polskich. Polacy, obok innych, byli świadkami powstania Kwartetu na koniec czasu, co więcej, jak tylko mogli przyczyniali się do tego, by kompozytor mógł pracować nad swoim dziełem. Ta historia to w zasadzie gotowy scenariusz na film, a jeśli dodać, że pojawia się tam również wątek kielecki z udziałem „zapożyczonego nieco” kielczanina – Świętosława Krawczyńskiego – to po prostu trzeba to znać! Świętosław Krawczyński – prawnik, literat i miłośnik muzyki (w archiwach kieleckich czasopism znaleźć można jego artykuły dotyczące koncertów w Filharmonii Świętokrzyskiej), urodzony w Łazach koło Zawiercia – całe dorosłe życie spędził w Kielcach. O swoich przeżyciach z pobytu w niewoli wraz z Olivierem Messiaenem wspomina na kartach książki pt. Z raptularza. Pamięć o nim kultywuje żona, która również będzie naszym gościem podczas wtorkowego spotkania.
Po wykładzie urozmaiconym prezentacją materiałów archiwalnych Jerzego Stankiewicza zaprosimy słuchaczy na film dokumentalny i muzyczny rekonstruujący hipotezy dotyczące powstania Kwartetu na koniec czasu w nazistowskim obozie jenieckim – w Stalagu VIII A w Zgorzelcu.
O obozowej gehennie opowiadają: kompozytor Olivier Messiaen, byli jeńcy francuscy oraz podchorąży polski, literat – Zdzisław Nardelli. Muzycy zastanawiają się nad możliwościami wykonania utworu w warunkach, jakie istniały w obozie jenieckim. W koncertowym odtworzeniu arcydzieła Messiaena w Stalagu udział biorą wybitni soliści francuscy: skrzypek Régis Pasquier, klarnecista Paul Meyer, wiolonczelista Roland Pidoux i pianista François-René Duchâble.
Zapraszamy 16 kwietnia o godz. 18.30 do Filharmonii Świętokrzyskiej.
Tekst: Urszula Sokołowska - Filharmonia Świętokrzyska