Pierwsze naczynia były jeszcze niedoskonałe, grubościenne, wykonane z nie zawsze dobrze oczyszczonej masy. Produkowano je z miejscowych surowców, w tym kaolinu odkrytego w okolicach. Wazy o prostych antykizujących formach powtarzały kształty równolegle produkowanych naczyń fajansowych, a wielodzielne patery, tzw. kabarety, nawiązywały do motywów zaczerpniętych ze świata przyrody: muszli, liści. Niektóre opracowane w tym czasie formy były stosowane także po przejściu zakładu w ręce kolejnych właścicieli. W 2. połowie XIX wieku produkowano wieloelementowe serwisy często z plastycznymi dekoracjami kartuszowymi, herbami i inicjałami.
W Ćmielowie chętnie naśladowano formy i dekoracje stosowane już wcześniej w europejskich manufakturach porcelany, m.in. w Miśni i Berlinie, a także polskich w Korcu i Baranówce. Stąd też popularna w wytwórniach europejskich forma sosjerki na podstawce z uchwytem w kształcie ptasiej głowy, czy dekoracja z drobnych rzucików bławatkowych zdobiąca ćmielowskie talerze.
Źródło: MNKi