Piątek, 5 grudnia 2025 - Kryspiny, Norberta, Sabiny

O porcelanie ćmielowskiej A A A

Środa, 29 kwietnia 2020 Autor: Edyta Ruszkowska
Muzeum Narodowe w Kielcach zaprasza na cykl dostępny na profilu na Facebooku, przygotowany z myślą o kolekcjonerach i miłośnikach ćmielowskiej porcelany. Pracownicy muzeum opowiadają o historii fabryki, prezentują zdjęcia zabytków z muzealnych zbiorów. Analizują sygnatury i mówią o fałszerstwach. Najcenniejsze przykłady ceramiki ćmielowskiej prezentowane są na ekspozycji stałej w Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej. MNKi posiada najbogatszą w kraju kolekcję ceramiki ćmielowskiej, która zebrana w układzie chronologicznym, stanowi zespół znakomicie ilustrujący przemiany stylistyczne i technologiczne oraz różnorodność wyrobów od początków działalności zakładu po wiek XX.
Z końcem 1837 roku pierwszy dyrektor wytwórni – Adolf Fryderyk Vatke odszedł na emeryturę, a jego miejsce zajął Franciszek Weiss, pochodzący z Czech. Przybył do Ćmielowa jako specjalista mający uruchomić produkcję porcelany. Gdy zmarł w 1837 roku, kierownictwo wytwórni objął jego młodszy brat Gabriel i sprawował je nieprzerwanie do roku 1866. W latach 30. XIX wieku przybyła do Ćmielowa grupa ceramików, m.in. pochodzący z Czech – Jan Wencel i Karol Mach, zaangażowani specjalnie do prac nad urządzaniem fabryki porcelany. To właśnie Gabrielowi Weissowi należy przede wszystkim przypisać zasługę rozpoczęcia produkcji porcelany w Ćmielowie w końcu lat 30. XIX wieku.

Pierwsze naczynia były jeszcze niedoskonałe, grubościenne, wykonane z nie zawsze dobrze oczyszczonej masy. Produkowano je z miejscowych surowców, w tym kaolinu odkrytego w okolicach. Wazy o prostych antykizujących formach powtarzały kształty równolegle produkowanych naczyń fajansowych, a wielodzielne patery, tzw. kabarety, nawiązywały do motywów zaczerpniętych ze świata przyrody: muszli, liści. Niektóre opracowane w tym czasie formy były stosowane także po przejściu zakładu w ręce kolejnych właścicieli. W 2. połowie XIX wieku produkowano wieloelementowe serwisy często z plastycznymi dekoracjami kartuszowymi, herbami i inicjałami.

W Ćmielowie chętnie naśladowano formy i dekoracje stosowane już wcześniej w europejskich manufakturach porcelany, m.in. w Miśni i Berlinie, a także polskich w Korcu i Baranówce. Stąd też popularna w wytwórniach europejskich forma sosjerki na podstawce z uchwytem w kształcie ptasiej głowy, czy dekoracja z drobnych rzucików bławatkowych zdobiąca ćmielowskie talerze.

Źródło: MNKi

31. Międzynarodowy Festiwal Piosenkarzy im. Henryka Morysa i Andrzeja Litwina

W niedzielę, 23 listopada, w sali widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach odbył się...

Atrakcje II Świętokrzyskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego w Kielcach

W najbliższy piątek w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach rozpocznie się II Świętokrzyski Jarmark...

Debata pt. "Pamięć jako odpowiedzialność – dziedzictwo ocalałych"

11 grudnia w Instytucie Kultury Spotkania i Dialogu przy ul. Planty 7 w Kielcach odbędzie się...

Nowe nabytki archiwalne Delegatury IPN w Kielcach

3 grudnia (w środę) o godzinie 17.00 w Przystanku Historia na ul. Warszawskiej 5 w Kielcach...

„Przebojem przez 90 lat” – koncert jubileuszowy w WDK

W najbliższą sobotę, 15 listopada, o godzinie 18, w sali widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury...

II Świętokrzyski Jarmark Bożonarodzeniowy

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego i Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach zapraszają w...

Koncert jubileuszowy z okazji 90-lecia Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach (cz. 1)

15 listopada w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się koncert jubileuszowy, zorganizowany...

90-lecie Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach

Jesienią 2025 r. mija 90. rocznica rozpoczęcia działalności Domu Wychowania Fizycznego i...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 72 311 354
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności